Holland Kadett B Club Forum
07 Juli 2020, 13:00:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wij wensen iedereen een fijne zomer!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voertuigen vanaf 50 jaar oud worden vrijstelling APK.  (gelezen 10559 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 227



Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 28 Maart 2018, 16:07:36 »

Ik heb gisteren nieuwe informatie hierover gehoord dus ik wilde het hier toch even delen (ondanks dat het een oud topic is):
Een goede vriend van mij is chef werkplaats in een VW garage en heeft het nieuwe APK boek gekregen  waarin stond vermeld dat de vrijstelling van APK voor auto's ouder dan 50 jaar tot nader order is opgeschort...

De regel zou ingaan op 1 mei maar dat is nu dus op de lange baan geschoven helaas, dit is ook terug te lezen op de site van FEHAC.


Gr.
Hans
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '77 Kadett C1 12S Coupé  --  '06 Vectra C2 GTS
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1301


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 29 Maart 2018, 08:43:38 »

Ik heb dit inderdaad ook gehoord Hans. Rare is dat er in advertenties vaak wordt aangegeven dat de auto (bijna) APK vrij is / wordt. Het wordt dus nog steeds als verkoopargument gebruikt!

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat mijn auto elke 2 jaar grondig wordt nagekeken. Ik ben ook maar een hobby sleutelaar, en een periodieke controle (niet door mijzelf) vind ik dan ook prima. Het is niet de eerste keer dat er bij deze controle iets naar voren komt dat ik zelf nog niet had opgemerkt (bv remdruk verschil op de handrem).

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1328



Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 29 Maart 2018, 09:26:15 »

wat ik op diverse plekken lees is dat het ook wel doorgaat, maar omdat een besluit over een andere wijziging aan het APK beleid (apk voor snelle traktoren) langer op zich laat wachten gaat het nog even duren voor het beleid daadwerkelijk gewijzigd word.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1162



Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 29 Maart 2018, 12:04:11 »

Klopt helemaal, de vrijstelling vanaf 50 jaar is maar 1 klein onderdeel van een heel pakket aan wijzigingen in de APK regulering. O.a. de APK keuring voor snelle tractoren zit daar ook bij in. Maar ook de APK frequentie van nieuwe auto's, dit willen ze afhankelijk gaan maken naar het aantal gereden kilometers.

De regeling gaat er dus wel komen maar we moeten alleen nog iets langer geduld hebben.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1162



Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 17 Mei 2018, 12:46:13 »

Hallo allemaal,

Onderstaand artikel las ik op de website van Auto Motor Klassiek, hier wordt nog eens netjes uitgelegd hoe de stand van zaken is en dat we met onze B Kadettjes dus nog gewoon moeten blijven keuren.

Link naar het oorspronkelijke artikel: Auto Motor Klassiek

APK voor voertuigen van 50 jaar en ouder lijkt voorlopig van kracht te blijven
By Erik van Putten | 15 mei, 2018

Er is al veel over gezegd en over geschreven. Al enige jaren stond een wijziging in de APK plicht voor voertuigen van 50 jaar en ouder in de steigers. Sterker: er is uitvoerig gepubliceerd over het feit dat die wijziging op 20 mei 2018 van kracht zou gaan worden. De mede door de FEHAC bepleite verandering zou inhouden dat voertuigen van 50 jaar en ouder vanaf die datum vrijgesteld werden van APK plicht. De implementatie van deze bepaling is echter uitgesteld.

Inmiddels heerst onder een aantal bezitters van voertuigen binnen deze categorie vertwijfeling, omdat zij een uitnodiging hebben ontvangen om hun voertuig (dat vijftig jaar of ouder is) te laten keuren. En vragen zij zich af of de klassieker daadwerkelijk gekeurd moet worden. Of dat de invitatie om naar het APK keuringsstation te rijden een vergissing is gebleken.

Voorlopig geen wijziging

Welnu: de uitnodiging is geldig, en de APK plicht ook. Voorlopig wijzigt er niets in de regelgeving, waarbinnen is bepaald dat voertuigen met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1960 geen tweejaarlijkse keuring meer hoeven te ondergaan. De doorlopend opschuivende grens van 50 jaar en ouder wordt nog niet gehanteerd.

Implementatie in nationale wet- en regelgeving

Het voorlopige uitstel heeft te maken met de uitblijvende implementatie van de Europese APK richtlijn, die reeds in 2014 werd uitgevaardigd. Deze richtlijn zou uiterlijk op 20 mei 2017 moeten worden omgezet in nationale wet- en regelgeving. Doordat de richtlijn de lidstaten ruimte bood om op landelijk niveau aanpassingen te mogen doorvoeren, besloot de minister van Infrastructuur en Milieu om voertuigen van historische waarde die ouder zijn dan 50 jaar vrij te stellen van de APK-plicht, en wel met ingang van 20 mei 2018.

Wijziging Besluit Voertuigen vertraagd

Om een dergelijke vrijstelling in te voeren, diende het Besluit Voertuigen worden aangepast. De Tweede Kamer verwierp echter een wetvoorstel ten aanzien van de kentekening van landbouw- en bosbouw tractoren. Daardoor heeft de besluitvorming vertraging opgelopen.  In het Besluit Voertuigen waren ook bepalingen opgenomen ten aanzien van de keuringsplicht voor snelle tractoren. Die zijn nog niet omgezet in wet- en regelgeving.

Geen deelbesluiten

Het is merkwaardig, dat er niet naar deelbesluiten is gekeken. In tegenstelling tot die mogelijkheid wordt de gehele linie met motorvoertuigen van 50 jaar en ouder in één keer in het Besluit Voertuigen behandeld. Het getuigt van slordigheid, dat de eigenaren van deze categorie voertuigen vanuit de RDW én de politiek onduidelijk worden geïnformeerd. Het staat los van het feit dat een periodieke keuring geen kwaad kan.

Tweejaarlijkse keuringsplicht voor 30 jaar en ouder blijft in stand

Vooralsnog blijven de oude regels van kracht. Daarnaast blijven de bepalingen ten aanzien van de tweejaarlijkse keuringen van voertuigen met een leeftijd van 30 jaar en ouder in stand. Die aanpassing werd in het verleden overigens met succes door de FEHAC bepleit.

Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 468



Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 25 December 2018, 10:34:29 »

Wat is het laatste nieuws in deze zaak, zit er nog een beetje schot in ?
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1162



Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 27 Mei 2020, 09:25:06 »

APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement
 
De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK.
 
Inlossen van een oude toezegging
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de ‘sixties’ en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken.
 
Goed onderhouden voertuigen met weinig gereden kilometers
De Algemene Periodieke Keuring APK voor personenauto’s en bestelwagens is in 1985 ingevoerd. Op 1-1-2008 werden uitzonderingen voor oldtimers van kracht. 30 jaar en ouder hoefde nog maar eens in de twee jaar naar de keuring. Alle historische voertuigen met een Datum Eerste Toelating DET voor 1-1-1960 werden helemaal vrijgesteld van een APK. De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden. Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen. Die redenen voor vrijstelling staan nu in 2020 nog recht overeind.
 
APK-vrijstelling voor 50+ voertuigen rechtzetten van vergissing in het verleden
De wetgever heeft destijds per abuis het jaartal 1960 als vaste datum in de APK-regelgeving opgenomen. Sinds de invoering van de vrijstelling in 2008 is de APK-vrij-grens steeds verder in het verleden komen te liggen, waardoor nu een voertuig pas bij 60 jaar oud APK-vrij is. Wat er straks gaat gebeuren met de APK-vrijstelling bij 50 jaar, is gewoon het herstel van een in het verleden gemaakte vergissing.  
 
Goed onderhoud en weinig afkeuringen
De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Omdat de meeste eigenaren hun mobiel erfgoed al een lange reeks van jaren hebben, is onderhoud en restauratie eigenlijk geen kostenpost maar veel meer een verantwoorde investering in deze voertuigen. Afschaffen van de APK-plicht zal in de praktijk niet of nauwelijks tot minder onderhoud leiden. Goed onderhoud is en blijft altijd noodzakelijk. Wie twijfelt kan natuurlijk altijd vrijwillig zijn historisch voertuig APK laten keuren.
 
Hoe verder

De FEHAC komt weer met een nieuwsbrief zodra we de ingangsdatum weten van de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder.  

Bron: fehac.nl

Uiteraard is een ieder zelf verantwoordelijk voor het in goed en veilige staat houden van zijn of haar kadett of olympia. Vrijwillig kun je altijd je opeltje laten keuren om de staat te laten beoordelen.
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
doorwerth
Sr. Member
****
Berichten: 255



Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 27 Mei 2020, 12:20:52 »

Het is prettig dat dit nu eindelijk door gaat , is de druk er af.
Maar toch laat ik eens in de 2 jaar iemand kijken of ik niet iets over het hoofd zie.

Lijkt me wel zo prettig / veilig.

Overigens kan ik op de site van de Fehac hierover nog niets vinden.
Gelogd

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1162



Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 27 Mei 2020, 13:42:03 »

Klopt, dit stond in de mailing die Fehac heeft verstuurd. Op Facebook wordt er ook al veel over gepraat. ik verwacht dat dit nieuws ook binnenkort wel op meer websites e.d. zal verschijnen.

Het officiele is er nu af, je hoeft niet meer te keuren. Ik doe altijd al het onderhoud van mijn auto's zelf en de APK is voor mij niks meer dan een formaliteit. Al had ik daar ook geen problemen mee. Er zullen altijd mensen zijn die hun zaakjes niet voor elkaar hebben maar gelukkig zijn dat er niet veel.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines