Holland Kadett B Club Forum
01 Februari 2026, 20:18:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Trekgewichten Kadett B 1100  (gelezen 18994 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
KapteinBeun
Gast
« Gepost op: 14 September 2016, 15:29:02 »

Beste liefhebbers,

ik ben nieuw op dit forum. Op een later tijdstip zal ik me dan ook nog uitgebreid voorstellen. Het geval is namelijk, dat dit topic gaat over een Kadett die nog aangeschaft moet worden. Mocht de koop doorgaan, dan stel ik me uiteraard nog voor hier.

Momenteel ben ik in gesprek over een mooie, strakke, beige Opel Kadett B 1100 uit 1969. Deze ziet er vrijwel tiptop uit, en is uitgerust met een trekhaak. Ik heb hier op het forum al wat zitten speuren naar topics over trekhaken. In principe zijn die er genoeg, maar ik heb nergens iets kunnen vinden over trekgewichten. De bewuste trekhaak is er volgens mij eentje van Brink.

Zoals de meesten van jullie ongetwijfeld zullen weten staan er op de site van het RDW geen trekgewichten vermeld. Dit werd pas geregistreerd bij auto's vanaf 1998. Bij de toegestane massa's staat dan ook "0 kg".
Nu bestaat er zoiets als een aanvullingsblad. De verkoper is hier echter niet van in het bezit, en beweert dat deze ook niet nodig is wanneer je slechts ongeremde aanhangers tot 750 kilo trekt.

Hierover kan ik op diverse fora, en ook op overheidssites, helaas geen uitsluiting vinden. Vandaar dat ik het hier eens vraag. Wellicht is er hier iemand die weet hoe het zit. Er zijn immers genoeg Kadett'jes met een trekhaak, waarbij de gewichten ook niet staan vermeld op de site van het RDW.
Hebben diegene/jullie dan zo'n aanvullingsblad aangevraagd, zo ja waar doe ik dat? Of mag je tot 750 kilo ongeremd gewoon trekken?

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
Marco

PS: voor de impressie heb ik eventjes twee foto's toegevoegd (hij mag nog wel goed gewassen worden Knipoog). Helaas ben ik vergeten een foto van de bewuste trekhaak te maken.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 14 September 2016, 20:50:14 »

m.b.t. de trekhaak, dit stond op de Brink-trekhaak:

en dit op de Westfalia: 700 Kg. treklast (1965, dus B1)

en de Oris (900 kg)

In de vraagbaak staat:400 Kg. voor 1.1 liter motor en 480 kg. voor 1.9 liter motor.
In België max. gewicht aanhanger onberemd niet meer dan de helft van het rijklaar gewicht van de auto.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 15 September 2016, 07:18:27 »

die 400 kg zal dan ongeremd zijn? vermeld de vraagbaak ook iets over geremd aanhanger gewicht?

zolang je niet over het gewicht dat op de trekhaak staat heen gaat zal geen agent je bekeuren denk ik...

Kadett B L "super" 1968 LPG
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 15 September 2016, 07:34:33 »

Over dit onderwerp heb ik een tijdje terug gepraat met Erwin (bestuurslid HKBC). Hij heeft zijn trekhaak wel laten vastleggen bij de RDW. Het gaat dan om zijn Olympia. Op de site van de RDW vind ik voor zijn auto de volgende gewichten terug:
 - Ongeremd: 475 kg
 - Geremd: 770 kg

Maar deze Olympia heeft geen 1100 motor....

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 15 September 2016, 07:39:26 »

Olaf heeft hier toch ook ooit een studie van gemaakt (maar niet de juiste typegoedkeuring gevonden)?
Dat ging toen om zijn blauwe vierdeurs geloof ik.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 15 September 2016, 08:40:46 »

Klopt!
Die blauwe is de (4 deurs) Olympia waar ik het over heb!
Gegevens zijn op te vragen op de RDW-Ovi website bij kenteken 44-02-JS.

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 15 September 2016, 09:22:17 »

Klopt bijna. Ik heb het deels uitgezocht maar ik kon het toen niet op kenteken krijgen omdat achteraf de desbetreffende RDW medewerker aan de telefoon er niet uit kwam. Nu zijn er speciale procedures voor en dat is vrij simpel te doen dmv een brief met enkele kopieën uit het instructieboekje van de kadett. Ergens achterin het originele boekje (ik heb het nu niet bij de hand) staat een overzicht van modellen en motoren met daarbij de desbetreffende trekgewichten. Die verschillen dus per uitvoering. Als je dit kopieert en opstuurt naar de RDW met een verzoek tot aanpassing en uitleg dan krijg je enkele weken later een nieuwe kentekencard waar de gewichten op zijn ingevuld, geheel kosteloos.

Erwin (kwadettilac) heeft dit gedaan met zijn Olympia, 44-02-JS.

Een sedan met 1100 motor mag iets van 450 kg ongeremd trekken en rond de 700 kg geremd (zo uit mijn hoofd).

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
KapteinBeun
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 15 September 2016, 10:07:12 »

Hallo heren,

hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties en inhoudelijke informatie.

Als ik dus zorg dat ik ongeremd, wat dat is waarschijnlijk het enige dat ik zal gebruiken om de Mobylettes (mijn andere hobby) te vervoeren, onder de 450 kilo blijf zit ik altijd veilig? Heb ik dan dus ook geen aanvullingsblad nodig?

Dat verzoek tot aanpassing lijkt me wel wat. Ik wil niet iedere keer (al heb ik geen idee hoe vaak dat gebeurt met zo'n oudje + aanhanger) langs de kant gezet worden en dan m'n uiterste best moeten doen om aan te geven dat ik dat gewicht mag trekken. De gegevens op de kentekencard hebben is dan veel gemakkelijker.

Zijn er, misschien zelfs op het forum, kant en klare begeleidende brieven te vinden of vraag ik nu wel erg veel? Lachen

Gr.
Marco
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 15 September 2016, 11:27:26 »

Ik zal het eens gaan uitwerken, dan kan het op de site komen te staan. Ik weet nog niet precies wanneer ik het klaar zal hebben maar dat laat ik je nog weten.

In de praktijk ben ik al meerdere keren aangehouden met mijn kadett en met een aanhanger, over het gewicht heb ik nog nooit een opmerking gehad. Ik ben zowel door alleen politie aan de kant gezet maar ook al wel in een fuik gereden met douane, RDW, politie en belastingdienst erbij. Gelukkig had ik telkens alles netjes voor elkaar terwijl er op mijn kentekencard 0kg staat. De aanhanger die ik er achter had was een normale 1-asser zonder rem, uiteraard was ie ook zeker niet zwaar beladen.

Dus nog even geduld, ik zal zorgen voor een mooie omschrijving over hoe je het trekgewicht op kenteken krijgt.

Groeten Olaf

KapteinBeun
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 15 September 2016, 15:23:16 »

Hoi Olaf,

wederom hartelijk dank voor je reactie.
Ik wacht geduldig af. Het heeft op zich ook geen haast, maar het is wel prettig om te weten dat het mogelijk is om veilig en verantwoord een aanhanger te trekken.

Als het instructieboekje bij de Kadett zit, wat ik overigens niet zeker weet, kan ik de trekgewichten dus ter plekke laten zien.

Alvast bedankt voor de moeite. Erg vriendelijk!

Gr.
Marco

PS: Mooie Kadett Grijns Leuke combinatie met een aanhanger met blauwe plaat. Kun je die gewoon laten maken bij bijvoorbeeld de Brezan?
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 15 September 2016, 15:49:14 »

PS: Mooie Kadett Grijns Leuke combinatie met een aanhanger met blauwe plaat. Kun je die gewoon laten maken bij bijvoorbeeld de Brezan?

De blauwe plaat achterop een aanhanger heb ik ook uitgezocht al heel wat jaren terug. Als het trekkende voertuig bevoegd is om een blauwe plaat te voeren dan mag je op de aanhanger of fietsendrager ook een blauwe plaat voeren. Niet elke agent weet dit maar als je het vriendelijk uitlegt dan begrijpen ze het wel.

De bruine kadett heb ik niet meer, die is al weer meerdere keren doorverkocht en nu is het kenteken volgens de RDW "geëxporteerd" dus ik verwacht dat ie als onderdelenauto gesloopt is. En dat terwijl er nog APK op zit tot eind dit jaar.  Verbaasd

Groeten Olaf

KapteinBeun
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 15 September 2016, 21:22:56 »

De bruine kadett heb ik niet meer, die is al weer meerdere keren doorverkocht en nu is het kenteken volgens de RDW "geëxporteerd" dus ik verwacht dat ie als onderdelenauto gesloopt is. En dat terwijl er nog APK op zit tot eind dit jaar.  Verbaasd

Dat dacht ik al, na het kenteken te hebben nagetrokken bij het RDW. Zonde van zo'n mooie, zelfs nog gekeurde Kadett eigenlijk, hoewel er natuurlijk ook auto's als donor moeten worden ingezet. Binnen de brommerhobby zie ik dat ook regelmatig: het komt vaker dan eens voor dat de mooiste brommers voor onderdelen worden gestript. Er kan bij verkoop het meest aan worden verdiend, en er komen de mooiste en bruikbaarste onderdelen vanaf.

Voor nu weet ik qua trekgewichten even genoeg. Als alles volgens plan gaat verlopen, gaat de bewuste Kadett komende donderdag op de brug bij een goede bekende van me die een eigen Jaguar autogarage heeft. Samen kijken we de Opel grondig na. Mocht alles oké zijn dan hoop ik met mijn studentenbudget een passend bod te kunnen doen en de auto mee te nemen.

Natuurlijk laat ik tegen die tijd nog even horen of de koop wel of niet is doorgegaan. Vandaar wil ik dan ook vragen dit topic nog even niet te sluiten, ook al is het antwoord eigenlijk al gegeven. Ik kan hier dan aangeven of de koop is doorgegaan zonder een nieuw topic aan te hoeven maken. Lijkt me wel zo netjes om nog even te vermelden na de moeite die jullie hebben gedaan.

Nogmaals bedankt.

Gr.
Marco
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 15 September 2016, 23:43:09 »

De auto kan ook gewoon geëxporteerd zijn en vrolijk door kachelt in een ander land. Mijn kadett heb ik ook naar België verhuist van Nederland.

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
KapteinBeun
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 16 September 2016, 12:19:36 »

Hierbij nog even de reactie die ik van het RDW heb teruggekregen naar aanleiding van mijn e-mail die ik hen gestuurd had.
Zoals het hier dus staat, mag er zonder dat de trekgewichten vermeld staan op het kenteken, dus geen aanhanger getrokken worden.

Toch blijkt dat in de praktijk enigszins anders te liggen, zoals jullie al aangaven.

Citaat van: RDW
Geachte heer De Jong,  

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U wilt weten, of u met genoemd voertuig een aanhanger mag trekken en hoe u de trekgewichten op het kenteken vermeld kunt krijgen.

Omdat er geen trekgewichten vermeld staan op het kenteken, mag u geen aanhanger trekken met dit voertuig.

U kunt een verzoek doen om de trekgewichten te vermelden.

Stuur een ondertekende brief met het verzoek om de trekgewichten op kentekenbewijs te plaatsen naar:
   RDW unit VRD
   Postbus 30.000
   9640 RA  Veendam
of scan de brief in en stuur deze via het contactformulier. Geen geregistreerde eigenaar? Dan ook benodigde documenten meesturen;
De RDW bekijkt of het trekgewicht toegevoegd kan worden;
Na akkoord stuurt de RDW een nieuw Kentekenbewijs op creditcardformaat.  Nog niet in het bezit van Tenaamstellingscode? Dan ontvangt u deze apart. De RDW verstuurt de tenaamstellingscode een werkdag later dan het kentekenbewijs;

Geen geregistreerde eigenaar?
Als u niet de geregistreerde eigenaar bent van het voertuig, moet u de volgende documenten meesturen:

Machtiging van de geregistreerde eigenaar
Kopie legitimatie van de geregistreerde eigenaar
Kopie legitimatie van de aanvrager
Als de geregistreerde eigenaar de aanvraag doet, hoeven er geen documenten meegestuurd worden.

Ik wens u een fijne dag toe.

Gr.
Marco
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: