Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 10:50:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: remmen ontluchten  (gelezen 24259 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 08 Mei 2007, 10:31:00 »

Dit kwam ik tegen op het net; een originele oplossing:[glasses]

Dr. Darwinkel's tech tip, gemakkelijk rem ontluchten
Eddie oftwel Dr. Darwinkel heeft een slim stukje gereedschap gemaakt om zijn remmen te ontluchten. Men neme een Vacuvin? Hieronder zijn relaas:

Een jaartje geleden moest ik de remmen ontluchten. Ik had toen een "easy bleed" geleend. Werkt met luchtDRUK, dmv het afsluiten van je remvloeistof reservoir en dit dan aansluiten op het reservewiel. Maar als het reservoir leeg is, moet je alles losdraaien. En bijvullen. En weer vastdraaien, etc etc. Daar had ik geen zin meer in. Nu moest ik opnieuw ontluchten ivm een lekkend remklauwzuigerkeerringetje (scrabble). Ik had geen zin om iemand te vragen om te helpen met het ontluchten (pompen met het rempedaal).

Wie wel eens een wijntje drinkt, kent de "VACUVIN" natuurlijk. Ik heb een andere toepassing gevonden voor dit slimme pompje. Ik heb op een appelmoespot deksel een pijpje gesoldeerd en daar valt de rubber Vacuvin dop strak overheen (er zijn ook vacuvin voorraadpotjes te koop, red.) . Daarnaast heb ik een moer gezet die precies strak om het slangetje sluit. Volgens de Haynes moeten de voorste twee ontluchtingsnippels tegelijk worden ontlucht, vandaar het Y stukje met de twee slangetjes.  

Ik heb het als proef geprobeerd met water. Het werkt prima. Met max. vacuüm (pompje kan niet harder zuigen) is de pot in enkele seconden tot de helft gevuld, dus goed opletten. De nippel niet te ver open zetten. Anders trek je zo het resevoir leeg! Zit er te weinig remvloeistof in het reservoir, gewoon nippel vastzetten en bijvullen. De pot houdt zijn vacuüm vast.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Maart 2013, 09:33:13 »

Een hééél oud stukje al, maar ik wil mijn remcilinders achter en de remslangen voor vervangen en daarna moet er dus ontlucht worden.
Omdat ik het met 1 persoon (alleen ikzelf) wil doen en het te ver intrappen van het rempedaal  (zonder tegendruk, met geopend ontluchtingsventiel) schade aan de hoofdremcilinder kan veroorzaken, wil ik met onderdruk ontluchten.
M'n Vacuvinpotje (3/4 liter weckpot) is klaar en werkt met water 100% goed; als boven geschreven. Nu de uitvoering. Wie ontlucht ook met onderdruk? Ervaring daarmee?
Werkvolgorde; ik lees verschillende versies.
Met trommels achter en schijven voor vind ik dit.
Eerst de schijfremmen voor (beide gelijk als boven gezegd???); ik zou zeggen eerst rechts (verst weg) en dan links.
Vervolgens achter; eerst rechts en dan links.
Opmerkingen, aanmerkingen, ervaringen of tips ??
Ik weet het, moet niet moeilijk zijn, maar ik wil niets over het hoofd zien, want tijdens krachtig afremmen ontdekken dat ik een klein foutje heb gemaakt........even Apeldoorn bellen  Geschrokken

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Maart 2013, 10:27:59 »

Ik heb een AirBoy gekocht om met onderdruk te kunnen ontluchten, was toen bij de materiaalboer in de aanbieding.
Waar ik echter tegenaan loop is dat er vaak genoeg lucht aangezogen wordt langs het ontluchtingsventiel. Zowel bij schijfremmen als bij trommels.

Het was voor mij niet duidelijk genoeg om te zien of alle lucht er nou uit was of niet, en een deel van de zuigkracht ging verloren.
Ook zitten er restdrukventielen naar de achterremmen, die laten minder makkelijk remvloeistof door waardoor met onderdruk ontluchten ook lastiger is.

Daarom heb ik het als volgt gedaan:

Per kant waar iets vervangen is ontluchten en dan verder met het volgende onderdeel vervangen. Wel met mate op het pedaal trappen als je schade vreest. De achterremmen gebruiken één en dezelfde leiding. Vervang je dus de remslang dan beide kanten zorgvuldig ontluchten.
Ik heb schade bij zowel mijn automaat als de station nog niet meegemaakt. Wel heb ik beide hoofdremcilinders van nieuwe cups voorzien.

Zorg ook dat de slang die je op de ontluchtingsnippel aansluit omhoog over het wiel heen loopt. Daardoor blijft er olie in staan tot je de nippel afsluit. (Daarna pas slang naar beneden houden zodat de olie weg kan en afkoppelen.) Zo kan er niet zomaar een luchtbel in je klauw of wielremcilinder komen.

Check ook gelijk even de remslang die naar achteren loopt op schade. Het is zonde als je dubbel werk moet doen.

Succes!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Maart 2013, 10:58:59 »

Waar ik echter tegenaan loop is dat er vaak genoeg lucht aangezogen wordt langs het ontluchtingsventiel. Zowel bij schijfremmen als bij trommels.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen; ze schrijven ook de nippel een 1/2 slag open te draaien. Hoe verder open hoe meer kans op lekkage langs de schroefdraad denk ik. Misschien helpt het iets de draad met koperpasta in te vetten? Dicht ietsjes extra af?

Het onderdrukpotje houdt onderdruk vast na het pompen/zuigen. Ik stel me zo voor, dat ik eerst onderdruk zuig, dan het ventiel voorzichtig een weinig open en als de stroom afneemt, het ventiel weer sluit, meer onderdruk zuig, en dan het ventiel weer open.
Zo kan ik middels het ventiel de uitstroom reguleren.
Als er geen lucht meer komt, het ventiel sluiten en dan pas de onderdruk van het potje

Daarna kan de Vacuvin weer op de wijnfles Grijns

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Maart 2013, 12:06:29 »

Om het uitlopen van remvloeistof tijdens het "openliggen" te beperken een optie?

-voor het losnemen van de aansluitingen rempedaal diep intrappen en vastzetten met een klos. (aansluitingen in hoofdremcilinder zitten zo afgesloten?)
of
-remvloeistofbeker onder de kap tot het randje vullen en beluchtingsopening in de schroefdeksel afplakken?

Daarna natuurlijk alles op normaal en gewoon ontluchten.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Maart 2013, 21:41:04 »

je kan ook een eezibleed gebruiken.
hiermee zet je een beetje druk op de rempot en kan je dus zonder hulp met overdruk ontluchten. ook het leegraken van het rempotje word voorkomen. let er wel op dat je niet teveel druk op het systeem zet... ik heb zelf al een aantal keer met dit setje mijn remmen succesvol ontlucht.

wat betreft volgorde:
ik doe gewoon 2 rondjes om de auto. dat weet je zeker dat het goed zit... Grijns

Kadett B L "super" 1968 LPG
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 19 Maart 2013, 21:48:30 »

Oei mooie link!
Dat lijkt me toch een beetje het mooiste setje, zolang je de lucht maar niet uit je reserveband moet pulken. Knipoog

Ik juich te vroeg.
Citaat
Voor de druk wordt gebruik gemaakt van het reservewiel. De maximale druk is 1.38 BAR (20 Psi).

Oké, het mooiste setje als je genoeg reservewielen hebt liggen.  Grijns
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Maart 2013, 22:35:29 »

Nou ja, ik moet eerst de fles wijn leegdrinken, en dan kan ik ontluchten
Dat heeft ook zijn aantrekkelijke kant  Grijns

kriekje
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Maart 2013, 12:07:54 »

ik heb het ooit een andere manier geleerd van een ex-collega
nodig:
-1 slangetje wat goed op je ontluchtingsnippels past
-1 glazen potje met deksel

potje vullen voor een kwart met remvloeistof
gaatje in het deksel maken waar het slangetje doorheen past
zorgen dat het slangetje in het potje onder het niveau van de remvloeistof zit
slangetje op een ontluchtingsnippel doen en deze los draaien
rustig op het rempedaal trappen,niet tever zodat je hoofdremcilnder om zeep kan helpen
de lucht trap je eruit en en bij het loslaten van het rempedaal zuig je dus remvloeistof naar binnen
mocht je bang zijn dat er toch lucht naar binnen gaat,dan kun je even wachten tot de zwaartekracht de remvloeistof er uit laat druppen
wel even opletten dat je niveau in je remvloeistofreservoir niet te ver zakt

groeten,

Marcel
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Maart 2013, 12:24:42 »

Als je er voor zorgt dat het slangetje in de remvloeistof hangt (potje deels hiermee vullen), dan kan hij geen lucht terugaanzuigen en aan eventuele luchtbelletjes die in het potje omhoog komen zie je meteen dat er nog lucht in de leiding zit.
Op het rempedaal trappen en de nippel bedienen lukt mij in m'n eentje niet (armen/benen te kort), vandaar dat ik aan onderdruk denk.

Wat jij schrijft zou ik op één punt anders doen.
Bij het intrappen nippel los: oude vloeistof en lucht kunnen eruit.
Bij loslaten van de rem: nippel eerst dicht. Zo kan hij geen oude, eventuele vuile remvloeistof terug opzuigen.
Dit lukt alleen, als je met z'n tweeën bent; de trapper geeft instructie nippel open/nippel dicht.

kriekje
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 20 Maart 2013, 20:34:00 »

het ging in eerste instantie om het ontluchten,verversen wordt erg lastig op deze manier
ik geef je gelijk dat je oud en nieuw mengt in hetzelfde potje
je zou ook het remvloeistofreservoir vast leeg kunnen halen en vullen met nieuwe vloeistof.
scheelt al aanzienlijk,maar ik denk dat menig sleutelaar wel iemand heeft die even wil helpen
kadettje73
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 21 Maart 2013, 01:22:26 »

ik heb een tijdje geleden dit ding gekocht en werkt perfect

http://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/m654799750-bgs-remontluchter-koppelingsvloeistof-verwissellaar.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 21 Maart 2013, 08:25:52 »

Ook d.m.v. onderdruk dus. De onderdruk van 60% haal ik met m'n pompje niet.
Het zal mij benieuwen hoe het bij mij gaat.

hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 12 April 2014, 17:14:42 »

Beste gert,
Heb je je ontluchtings systeem al een keer geprobeerd?
Ik zit er aan te denken om dit ook te gaan maken.

Gr. Erik
doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 12 April 2014, 19:35:37 »

Ik heb gewoon een luchtaansluiting op een oude dop van het remsysteem gemaakt.
Slang van de compressor er op en de druk niet al te hoog zetten.

Wel regelmatig kijken of er nog voldoende remvloeistof in zit.
Anders even slang los klikken en bij vullen.

Werkt al jaren feilloos, ook bij het verversen van de vloeistof.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: