Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 07:32:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Schokdemper in vooras  (gelezen 23228 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 20 Mei 2010, 18:43:15 »

Beste kadetters,

Ik heb het er al meer over gehad maar ik zit nog met een probleem(denk ik) met mijn voor as.
Deze is uit elkaar geweest voor nieuwe rubbers, poedercoat, enz.
Ik weet eigenlijk zeker dat hij weer goed in elkaar zit maar de schokbrekers lijken nu te kort! Ongeveer 4 cm.
Ik hoopte dat op het moment dat de carroserie er op stond dat hij dan wel genoeg zou inveren, in de bladveer, maar niet dus!
Ik ben zelf op de as gaan staan om het gewicht van het blok te simuleren maar dit is nog niet genoeg. (toch bijna 100 kg)
Ik kan hem wel aandraaien waardoor ik de onderste draagarm naar boven trek, mijn vraag is eigenlijk of dit normaal is of dat ik mischien toch iets fout heb gedaan.
De schokbrekers zijn wel nieuw maar exact even lang als de oude dus deze moeten ook goed zijn.

Groeten Erik
kadett-doc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 20 Mei 2010, 18:51:38 »

nee Erik je hebt niks fout gedaan, de schokbreker houdt eigenlijk alles op zijn plek, er zijn verschillende manieren om als laatste de schokbreker te monteren, je kan het doen met een spanband dan trek je alles samen en monteer dan onder of boven de bout of moeren. met een grote lijmklem is ook een optie, het voornaamste is dat de onderste draagarm naar boven gaat.

chris
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Mei 2010, 19:49:52 »

Hoi Chris
Dus als ik het goed begrijp is het normaal dat de schokbreker in uitgeschoven toestand altijd onde spanning staat. Ik bedoel dat er altijd aan getrokken wordt!?

Gr. Erik
kadett-doc
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Mei 2010, 19:56:27 »

Hoi Chris
Dus als ik het goed begrijp is het normaal dat de schokbreker in uitgeschoven toestand altijd onde spanning staat. Ik bedoel dat er altijd aan getrokken wordt!?

Gr. Erik

ja het klopt helemaal, deze houdt de onderste draagarm op zijn plaatst
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Mei 2010, 20:18:01 »

Gelukkig!!
Ik was al bang dat hij weer uit elkaar moest! En daar wordt hij niet mooier van! Lachebek
Bedankt voor je reactie
Groeten Erik
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 11 April 2011, 20:19:34 »

Hoi allemaal,

Super meeting gisteren!!!

Ik ben allen wel weer gaan twijfelen over mijn vooras Boos
Ik zag dat bij iedereen de draagarmen bijna horizontaal staan maar bij mij staan zij behoorlijk schuin. De schokbrekers zijn in de uiterste stand nog te kort.
De motor ligt er nog niet in maar als ik zelf op de as ga staan(100kg) zakt hij maar weinig !!!

Ik heb de as er weer onderuit gehaald om wat goeie fotos te maken ( en nog wat roestige bouten te vervangen).
Ik hoop dat jullie op de fotos iets kunnen zien en mij kunnen vertellen wat er fout zit???

hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 11 April 2011, 20:27:05 »

Ik ook , dacht dat ik nog wist hoe ik een foto moest plaatsen via mijn album maar lukt niet!
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 11 April 2011, 20:35:03 »

Volgens mij moet het zo wel lukken!!
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen

kadettje73
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 11 April 2011, 22:38:16 »

ik weet het niet zeker hoor maar heb je niet al de lange bouten die door de onderste draagarm gaan al aangedraaid zodat deze niet meer kunnen schanieren want die moet je volgens mij pas aandraaien als de motor er in zit en de wielen op de grond staan?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 12 April 2011, 07:19:30 »

ja, dat geldt ook voor andere bouten in de "scharnierende/verende" delen; vastzetten onder normale auto-belasting.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 12 April 2011, 18:37:42 »

Oke dan denk ik dat ik een probleem heb!
Ik heb de beugels de door de rubbers van de draagarmen gaan er in moeten persen maar als ik het goed begrijp moeten die in de busjes van het rubber kunnen draaien en geblokkerd worden in de stand als het normale gewicht er op ligt?
Gr. erik
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 12 April 2011, 18:51:14 »

Gewoon, vast is vast.
En niet doordraaien met geweld.

Fred

ik dacht 55Nm

of in NL

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 12 April 2011, 21:48:56 »

Erik,

zoals ik jou voortrein zie staan ben ik het met jou eens dat de onderste draagarmen wel erg ver naar beneden staan.
Ik weet het niet zeker maar het zou kunnen zijn dat de rubber geleiderblokken van de bladveer wellicht niet helemaal correct zijn gemonteerd.
Heb ik ook gehad alleen was het bij mij de andere kant op... de bladveer stond te strak.

het gaat om deze blokken

ik probeer van de week even te kijken of ik ergens een duidelijk plaatje/beschrijving kan vinden hoe ze wel vast moeten zitten.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 12 April 2011, 21:56:00 »

ik had het laats een aantal foto's gemaakt hoe de blokken onder de voortrrein moesten, staan hier onder een topic.

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 12 April 2011, 22:07:23 »

Dat klopt Paul,

dat was hier:
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,8937.0.html

Ik zag dat niet alle foto's uit het topic meer actief zijn maar misschien heb je er nog wat aan.

Groet,

Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: