Holland Kadett B Club Forum
19 April 2024, 05:15:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Welke remvloeistof??  (gelezen 9048 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Daan
Gast
« Gepost op: 28 Maart 2011, 22:33:27 »

Bij deze een vraag aan de kenner.. Welke remvloeistof kan ik het beste gebruiken voor mijn Opel Kadett coupe uit 1971? Ik namelijk geen idee wat er nu in zit. Zat zelf te denken aan Dot 3. Is dit correct??


Alvast bedankt!


Daan
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Maart 2011, 22:39:00 »

Geen kenner    Tong , maar DOT 4.

Mooie auto trouwens!!
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Mitch
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Maart 2011, 22:41:07 »

Fraaie Kadett! Enne.. Is die foto niet bij het Philips Stadion gemaakt? Dat ziet er errug bekend uit namelijk!

Groeten Mitch
Gelogd
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 04 April 2011, 20:48:44 »

Bij mijn weten zit er van origine DOT 3 in de kadett.
Maar als je het remsysteem hebt vernieuwd kun je ook overgaan op DOT 4.

groet,

Wouter
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
roger H
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 04 April 2011, 23:02:00 »

kijk in de vraagbaak, daar staat het precies in. Knipoog
ik sluit me ook aan het antwoordt van Wouter.

de orginele is SAE 70 R30

succes

groetjes
Gelogd
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 06 April 2011, 08:48:39 »

Dot 3 en 4 kan gemengd worden, het verschil zit in de dopes. Bij 4 is het kookpunt hoger, maar deze is ook agressiever dan 3. Het kan zijn, wanneer er dot 3 is voorgeschreven, dat cups gaan lekken als je 4 gebruikt. Ik gebruik zelf dot 4 en heb tot nu toe geen enkel probleem hiermee gehad. Als je cilinders gaat reviseren, heb je betere kwaliteit cups en is het gevaar bij gebruik van dot 4 voorbij. Gebruik geen dot 5, dit is een hele andere vloeistof op silicone basis en mag zeker niet gemengd worden met dot 3 of 4. Voor zover ik weet is er ook nog een tussen soort, type 5A of 5.1 of zoiets. Deze mag wel gemengd worden met 3 en 4, maar het effect weet ik niet.


Groeten,
Reinier.
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 06 April 2011, 11:54:26 »

Reinier,

Volgens mij is het net andersom dot 5 kun je mengen met dot 3 of 4 maar dot 5.1 niet vanwege toevoegingen die elkaar niet kunne verdragen,

Dus dot nummers zonder een cijfer achter de komma zal ik maar zeggen kunnen gemengd gebruikt worden, maar dit is alleen handig als er bijgevuldmoet worden anders hou je het bij een dot 3,4,5.

Succes Fred uut huessen.
Gelogd
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 06 April 2011, 16:35:58 »

Dot 5 is silicone, deze zat in het remsysteem van mijn motor en mag zeker niet gemengd worden met 3 en 4. 5.1 is op glycolbasis en zou je wel kunnen mengen, maar pas op voor de agressiviteit van 4 en 5.1 ivm oudere cups. Dot 5 kan wel gebruikt worden, alleen moet het remsysteem helemaal schoon zijn, dus na een complete revisie is dat wel mogelijk. Ook daarvoor geldt dan weer, nooit bijvullen met iets anders dan 5.

Groeten,
Reinier
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 06 April 2011, 18:57:25 »

Reinier,

Heb het inderdaad verkeerd gedacht over dot 5, het zat zo vast in mijn kop dat het net andersom was, dat ik voor de zekerheid toch even op het flesje gekeken heb, welke ik gebruikt heb voor mijn motor en dat was dot 5.1.

Deze remolie heb ik ook bij de kadett het remsysteem aangevuld en heb er geen nadelige ervaringen mee gehad.

Goed dat je er me even op gewezen heb, zodat andere niet de verkeerde remolie gaat gebruiken.


Groeten Fred uut Huessen.
Gelogd
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 07 April 2011, 17:46:35 »

Hoi Fred, kan gebeuren, de benaming 5.1 of 5A was ik niet zeker van. Bijvullen is vaak niet zo'n probleem met nieuwere remolie, maar als je gaat verversen kan agressiviteit wel weer een rol spelen. Bij een oudere auto ververs ik niet zo graag, spoelen van een wielremcilinder wil ook wel eens lekkage geven. Een beetje drab in een cilinder wil een uitgelubberd cupje nog wel eens afsluiten. Officieel moet je remolie om de 3 à 4 jaar verversen ivm het vocht wat het aantrekt. Als dit altijd gebeurd is, of je gaat compleet reviseren, kun je dit verversen zonder probleem blijven doen. Vocht is nadelig want verlaagt het kookpunt en geeft natuurlijk aanslag of roestvorming in je hoofd- en wielremcilinders. 

Groeten,
Reinier.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines