Holland Kadett B Club Forum

Kadett-B projecten => Nieuw Kadett-B project => Topic gestart door: katurbotje op 22 Mei 2013, 20:22:28



Titel: weer een b kadetje erbij.
Bericht door: katurbotje op 22 Mei 2013, 20:22:28
Ik wil me even voorstellen.
Ik ben Frank en ik ben al vanaf mijn 17 de verslaafd aan opels.
Ik heb me vorige week een b kadett gekocht die ik al een tijdje wist te staan.
het gaat om een gele sedan van bj 1973.

(http://i1012.photobucket.com/albums/af245/frank78album/2013-05-22211811_zps370ba844.jpg) (http://s1012.photobucket.com/user/frank78album/media/2013-05-22211811_zps370ba844.jpg.html)


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 22 Mei 2013, 20:40:25
Ik heb in het pinkster weekend een lpg instalatie ingebouwd en morgen moet ik die nog even afstellen en dan
een dezer dagen naar de rdw voor het op kenteken te laten zetten.
ik heb de vu nippel achter de kentekenplaat geplaatst.

 (http://i1012.photobucket.com/albums/af245/frank78album/2013-05-22213130_zps616b18ef.jpg) (http://s1012.photobucket.com/user/frank78album/media/2013-05-22213130_zps616b18ef.jpg.html)


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: kadettje73 op 23 Mei 2013, 00:10:45
mooi kadettje, veel plezier er mee


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 23 Mei 2013, 06:23:27
Dankje wel kadett 73.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: tim biersma op 23 Mei 2013, 08:04:46
ziet er netjes uit zeg  ;) veel rij plezier  ;D


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: apex4x4 op 23 Mei 2013, 16:25:17
Hey Frank, heel mooi kadettje heb je, die ziet er echt nog goed uit.
Is zoiets moeilijk om zelf een lpg inslallatie in te bouwen ? of heb je hier een soort schema voor hoe je zoiets moet doen.

Groetjes Martin.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: jeroens op 23 Mei 2013, 20:08:32
Netjes!!! en Welkom!! :D


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 23 Mei 2013, 20:59:24
Hey Frank, heel mooi kadettje heb je, die ziet er echt nog goed uit.
Is zoiets moeilijk om zelf een lpg inslallatie in te bouwen ? of heb je hier een soort schema voor hoe je zoiets moet doen.

Groetjes Martin.

hallo Martin,

dit is niet zo heel erg moeilijk nee, je kunt op internet het schema vinden hoe je het aan moet sluiten.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 23 Mei 2013, 21:26:55
Ik was vandaag mijn auto aan het afstellen en het ging niet goed komen.
Ik heb eerst de kleppen gesteld en daarna de contactpuntjes vernieuwd,
maar hij bleef slecht stationair lopen en op gas helemaal niet.

Toen heb ik een compressie test gedaan en nu bleek dat cilinder 1 11 bar heeft,
cilinder 2 8 bar heeft, cilinder 3 10 bar heeft en cilinder 4 11 bar heeft.
mijn vermoeden was dus dat hij een lek heeft tussen cilinder 2 en 3
zie hier de koppakking

(http://i1012.photobucket.com/albums/af245/frank78album/20130523_2148031_zps5bcd9797.jpg) (http://s1012.photobucket.com/user/frank78album/media/20130523_2148031_zps5bcd9797.jpg.html)

en zo staat de auto er na vanavond bij.

(http://i1012.photobucket.com/albums/af245/frank78album/20130523_2149121_zps859aba4d.jpg) (http://s1012.photobucket.com/user/frank78album/media/20130523_2149121_zps859aba4d.jpg.html)

morgen de kop reinigen en dan de kleppen inslijpen en laten vlakken.
en dan kan hopelijk in het weekend de kop er weer op.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: buzz_4stroke op 23 Mei 2013, 23:33:45
Niet vergeten!! motor even warm draaien, uitdoen, half uurtje wachten en dan olie met koelwater even aftappen en een nieuw flutje olie in't blokje!!!


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: kinuyakkii op 24 Mei 2013, 03:56:36
dat je cilinders 11 bar (standaard 7,8) compressie hebben betekend dat je kop waarschijnlijk al ooit gevlakt is, dus wordt je compressie dadelijk nog hoger 8)

gr Paul


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 24 Mei 2013, 07:17:56
Niet vergeten!! motor even warm draaien, uitdoen, half uurtje wachten en dan olie met koelwater even aftappen en een nieuw flutje olie in't blokje!!!
Ja inderdaad dat is wel verstandig om te doen,want ik heb gemerkt dat de koelvloeistof in de cilinders liep.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 24 Mei 2013, 07:19:12
dat je cilinders 11 bar (standaard 7,8) compressie hebben betekend dat je kop waarschijnlijk al ooit gevlakt is, dus wordt je compressie dadelijk nog hoger 8)

gr Paul

Oke dan heeft hij dadelijk inderdaad nog meer compressie. :D


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: Gert op 24 Mei 2013, 08:02:08
dat je cilinders 11 bar (standaard 7,8) compressie hebben betekend dat je kop waarschijnlijk al ooit gevlakt is, dus wordt je compressie dadelijk nog hoger 8)

gr Paul

Je haalt twee dingen door elkaar; compressie en compressieverhouding.
De compressie kun je meten en die hoort bij onze OHV blokjes ergens tussen de 10 en de 13 bar te liggen (officiële wens-waarde ken ik zo niet) en dan het liefst voor alle 4 cilinders hetzelfde.
De compressieverhouding is een rekenkundige waarde die wordt vastgesteld als de verhouding tussen het volume boven de zuiger wanneer deze op het onderste dode punt (ODP) staat (slagvolume+volume verbrandingskamer) en wanneer deze op het bovenste dode punt staat (BDP) ) (volume verbrandingskamer)
Compressieverhouding = volume boven de zuiger in ODP : volume boven de zuiger in BDP.
Dit getal moet dus niet verward worden met de gemeten compressie.
De compressieverhouding voor de 1.1N is 7,8:1 , voor de 1.1S 8,8:1 en de 1.1SR 9,2:1 en de 1.2S heeft ook 9,2:1
Met deze waarden kun je zelf dus niets; ze worden bepaald door de opbouw van de motor.

Vlakken van de kop (verkleint de verbrandingskamer) kan de compressie dus wel verhogen (er blijft minder ruimte onder de kop en er ontstaat dus meetbaar meer compressie) maar de compressieverhouding wordt er anders door beïnvloed omdat de ruimte boven de zuiger in het ODP en die in het BDP wordt verkleind en hiermee de deling Vodp:Vbdp .

Zelf even zitten rekenen:
Stel Vodp=36 ml. en Vbdp=4 ml. Compressieverhouding is dan 36:4=9:1
Ik vlak de kop en verlies daardoor 0,5 ml.
Nu Vodp=35,5 ml en Vbdp=3,5 ml. De compressieverhouding is dan 35,5:3,5=10,1:1
Grote invloed dus, maar als waarde niet op te meten maar slechts te berekenen.



Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 03 Juni 2013, 07:04:32
dat je cilinders 11 bar (standaard 7,8) compressie hebben betekend dat je kop waarschijnlijk al ooit gevlakt is, dus wordt je compressie dadelijk nog hoger 8)

gr Paul

Je haalt twee dingen door elkaar; compressie en compressieverhouding.
De compressie kun je meten en die hoort bij onze OHV blokjes ergens tussen de 10 en de 13 bar te liggen (officiële wens-waarde ken ik zo niet) en dan het liefst voor alle 4 cilinders hetzelfde.
De compressieverhouding is een rekenkundige waarde die wordt vastgesteld als de verhouding tussen het volume boven de zuiger wanneer deze op het onderste dode punt (ODP) staat (slagvolume+volume verbrandingskamer) en wanneer deze op het bovenste dode punt staat (BDP) ) (volume verbrandingskamer)
Compressieverhouding = volume boven de zuiger in ODP : volume boven de zuiger in BDP.
Dit getal moet dus niet verward worden met de gemeten compressie.
De compressieverhouding voor de 1.1N is 7,8:1 , voor de 1.1S 8,8:1 en de 1.1SR 9,2:1 en de 1.2S heeft ook 9,2:1
Met deze waarden kun je zelf dus niets; ze worden bepaald door de opbouw van de motor.

Vlakken van de kop (verkleint de verbrandingskamer) kan de compressie dus wel verhogen (er blijft minder ruimte onder de kop en er ontstaat dus meetbaar meer compressie) maar de compressieverhouding wordt er anders door beïnvloed omdat de ruimte boven de zuiger in het ODP en die in het BDP wordt verkleind en hiermee de deling Vodp:Vbdp .

Zelf even zitten rekenen:
Stel Vodp=36 ml. en Vbdp=4 ml. Compressieverhouding is dan 36:4=9:1
Ik vlak de kop en verlies daardoor 0,5 ml.
Nu Vodp=35,5 ml en Vbdp=3,5 ml. De compressieverhouding is dan 35,5:3,5=10,1:1
Grote invloed dus, maar als waarde niet op te meten maar slechts te berekenen.



Kijk dat is een super duidelijke uitleg,nu is mij dat inderdaad ook duidelijk geworden.

Ik mag als het goed is vandaag de cilinderkop weer ophalen bij de revisieman.
IK was er aan begonnen maar door het lange stilstaan zijn de uitlaatkleppen en de zittingen aangetast,
waardoor ik ze niet meer voldoende kon slijpen om afdichting te krijgen.
Nu komen er in de kop geharde klepzittingen en worden de kleppen opnieuw ingeslepen.
Natuurlijk wordt alles gemonteerd met nieuwe pakkingen en dan kan ik als het goed is de kadett weer in orde maken.

Ik zal als ik de kop terug heb eens een paar fotos posten.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: Jeroenvans op 03 Juni 2013, 16:21:52
dat aanpassen van de kleppen moest toch gaan gebeuren ivm lpg. dus dat is alleen maar goed. veel plezier met inbouwen en het ritje daarna. het word gelukkig mooi weer...


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 01 September 2013, 07:27:19
Ik heb ondertussen de kop revisie achter de rug en ook heb ik mijn lpg instalatie op kenteken laten zetten.
Ik heb al een 2500 km probleemloos gereden met de b kadett.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: wgortenmulder op 01 September 2013, 16:23:00
Het kadettje op tijd een beetje onderhoud geven en dan gaan er ongetwijfeld nog vele kilometers bij komen.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 23 November 2013, 13:51:08
Ik loop te spelen met de gedachten om eens een andere motor in mijn b kadett te bouwen.
Nu is mijn vraag wat hebben jullie er voor een motor in jullie kadetje liggen en met welke
versnellingsbak.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de antwoorden.


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: Ed kadett op 25 November 2013, 20:59:09
Ik zit er ook aan te denken!

Lees het draadje van kaddetje73 eens, dat ziet er errug goed uit!!


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: PaulBKadett op 25 November 2013, 22:15:40
Ook hier plannen voor een dikke motor op langere termijn  ;D ;D


Titel: Re:mijn nieuwe aanwinst
Bericht door: katurbotje op 26 November 2013, 19:02:59
Ik ben vandaag begonnen met het demonteren van mijn 1,1 motortje.
nog een paar bouten en dan is hij eruit.



Titel: Re:Mijn tweede b kadett is een feit.
Bericht door: katurbotje op 06 Januari 2014, 18:58:16
Mijn tweede b-kadett is een feit.

Ik ben een tijdje terug begonnen met het ombouwen van mijn b-kadett maar door tijd gebrek
Loopt het niet zo snel als ik het zou willen.

Nu liep ik al een tijdje met de gedachte om er een tweede bij te kopen,
Maar het moest gewoon een goede auto zijn zonder dat ik er aan moest restaureren.

Nu liep ik hier op het forum tegen de advertentie van kees maas aan,
Na kees een mailtje te hebben gestuurd hebben we een afspraak gemaakt en gisteren avond
Ben ik na de kadett kadett wezen kijken.
Ik werdt aangenaam verast door de staat van de auto
En heb ook besloten om hem te kopen.

Na een lekkere kop koffie ben ik huiswaarts gereden.
Ik ga hem over een dikke week ophalen.
Ik kan niet wachten om met het kadetje naar huis te rijden.


Titel: Re:Mijn tweede b kadett is een feit.
Bericht door: kadett-b20 op 06 Januari 2014, 19:24:11
Hier zul je geen spijt van krijgen: De auto van Kees is al jaren bekend van onze meetings, en de auto ziet er nog netjes uit. ook heeft Kees deze wagen altijd netjes onderhouden, en ik was ook wel een beetje verrast dat hij hem weg ging doen.

Er worden meer Kadettjes voor rond de zelfde vraagprijs aangeboden, maar deze zijn allemaal van mindere kwaliteit.

Veel plezier met het rijden!

Ralph


Titel: Re:Mijn tweede b kadett is een feit.
Bericht door: katurbotje op 06 Januari 2014, 21:42:44
Hier zul je geen spijt van krijgen: De auto van Kees is al jaren bekend van onze meetings, en de auto ziet er nog netjes uit. ook heeft Kees deze wagen altijd netjes onderhouden, en ik was ook wel een beetje verrast dat hij hem weg ging doen.

Er worden meer Kadettjes voor rond de zelfde vraagprijs aangeboden, maar deze zijn allemaal van mindere kwaliteit.

Veel plezier met het rijden!

Ralph

Dankje wel Ralph ik ben er ook erg blij mee, je ziet ook aan de auto af dat hij gewoon
zeer goed behandeld is.

Ook heb ik regelmatig mp en dergelijke in de gaten gehouden en daar heb je vaak voor hetzelfde geld
een stuk minder goede auto.


Titel: Re:Mijn tweede b kadett is een feit.
Bericht door: katurbotje op 27 November 2014, 20:41:42
Na de hele zomer lekker gereden te hebben in de oude b kadett van kees, heb ik weer zin gekregen om mijn tweede b kadett
Te gaan aanpakken.

Ik heb in een ander topic info gevraagd over het aanpakken van de assen.
Verder heb ik er een leuke motor voor liggen die erin gaat komen.

Ik heb er veel zin in in ieder geval.


Titel: Re:Mijn tweede b kadett is een feit.
Bericht door: KEESMAAS op 27 November 2014, 21:16:14
Fijn te lezen dat je zo veel plezier van onze oude blauwe Kadett hebt.
Verder succes met het opknappen van je andere Kadett.
Mocht je nog onderdelen missen je weet waar wij wonen.
mischien heb ik nog wel wat liggen voor je.

Groetjes Kees en Mieke


Titel: Re:Mijn tweede b kadett is een feit.
Bericht door: katurbotje op 27 November 2014, 21:37:26
Hallo Kees,

Dankje wel voor je aanbod ik zal het onthouden als ik onderdelen nodig heb meld ik me.
Ik hoop dat we ons op de voorjaarsmeeting weer treffen Kees.

Groetjes Frank


Titel: Re:Mijn tweede b kadett is een feit.
Bericht door: katurbotje op 06 Maart 2015, 21:11:27
Zo de laatste paar dagen weer wat onderhoud gedaan aan de oude kadett van kees.
Ik heb er al met veel plezier in gereden en nu was hij toe aan onderhoud.

Ik heb de laatste tijd de indruk dat hij slechter begon te lopen.
Ik heb de kleppen maar eens gesteld en dat had al wat geholpen,
Maar ik was nog niet tevreden.

De tijd was ook aangekomen om de contactpunten te gaan vervangen, en toen ik de verdeelkap
eraf draaide kwam ik al een oorzaak tegen van het slechte lopen.
Ik kwam een rotor tegen waar het nokje vanaf was gebroken door oxidatie dus de vonk moest al overslaan van
de rotor naar de verdeelkap wat natuurlijk de vonk niet ten goede kwam.
Gelijk maar een nieuwe besteld en tweede setje contactpunten erbij.

Toen ben ik begonnen met de contactpunten te vervangen en de contacthoek juist af te stellen.
daarna het ontstekingstijdstip afgesteld en toen liep hij weer wat beter,
Maar ik was nog steeds niet tevreden.
Na enige inspectie bleek dat mijn gasklep maar voor de helft openging bij volgas,
Dit bleek te komen doordat het  kunstof blokje bij het pedaal zelf uitgeslagen bleek te zijn.
na dit vervangen te hebben loopt hij eeer als een zonnetje.

nu kan ik weer met een gerust hart naar de voorjaarsmeeting.



Titel: Re:weer een b kadetje erbij.
Bericht door: katurbotje op 16 Oktober 2015, 09:52:25
Zo dit weekend liep ik weer tegen een b kadett aan hier in de buurt,
hij stond welgeteld 3 km van me vandaan.

Ik heb de persoon eens opgebeld om een afspraak te maken zodat ik
de kadett kon bezichtigen.

daar aangekomen eens de auto bekeken en een proefrit gemaakt.
Nog geen uur later stond mijn derde b kadett voor de deur.

Ik wil deze b kadett gebruiken om de b kadett van kees een beetje te sparen in de winter.

Ik zal eens een foto posten van het autootje.



Titel: Re:weer een b kadetje erbij.
Bericht door: KEESMAAS op 16 Oktober 2015, 10:05:00
Hoi Frank,
dat is wel tof van je hoor, het blijft toch een klein beetje onze Kadett hoor.

Groetjes Kees en Mieke


Titel: Re:weer een b kadetje erbij.
Bericht door: katurbotje op 16 Oktober 2015, 10:17:50
ja ik wil heb ook in ere houden.
er wordt wel gebruik van gemaakt maar hij hoeft niet door de troep op in de winter.


Titel: Re:weer een b kadetje erbij.
Bericht door: apex4x4 op 16 Oktober 2015, 13:02:09
daar aangekomen eens de auto bekeken en een proefrit gemaakt.
Nog geen uur later stond mijn derde b kadett voor de deur.
Gaaf, ik ben benieuwd naar de foto's.