Holland Kadett B Club Forum

Alles over de Kadett-B => Electriciteit => Topic gestart door: Giel op 09 Mei 2017, 20:23:50



Titel: Contacthoek
Bericht door: Giel op 09 Mei 2017, 20:23:50
Kan iemand mij vertellen wat de contacthoek is van een 1.1SR motor en bij welk toerental?


Titel: Re:Contacthoek
Bericht door: Gert op 09 Mei 2017, 21:43:10
De contacthoek is 50 graden +/- 3 graden (tussen de 47 en 53 graden dus)
De contacthoek heeft niets met het toerental van doen maar geeft aan over welk gebied de puntjes gesloten zijn.
Dit vond ik daar over:
een 4 cilinder motor heeft meestal een contacthoek van ongeveer 50 graden. Blijft er dus 40 graden over om te vonken. (360:4)-50=40
In deze 90 graden moeten de contactpunten open en dicht gaan. Dwell of de contacthoek wordt ook wel in % aangegeven.
Dan is 90 graden 100%
Te kleine contacthoek heeft als nadeel dat de bobine niet genoeg tijd krijgt om op te laden. Een te grote contacthoek geeft een te korte vonkduur.

De instelling van de contactpuntjes m.b.v. een voelermaat doet dus hetzelfde als het instellen d.m.v. de contacthoekmeting.
Grotere afstand is lang open is dus kleine contacthoek, kleine afstand is kort open is dus grote contacthoek.


Titel: Re:Contacthoek
Bericht door: Jeroenvans op 16 Mei 2017, 18:18:30
een contacthoek hoef je eigenlijk alleen te meten als je wil controleren of de nokken op de as van de verdeler niet versleten zijn. je kan de contacthoek eigenlijk niet afstellen omdat je dan de opening van de contactpunten veranderd.


Titel: Re:Contacthoek
Bericht door: Gert op 16 Mei 2017, 22:35:31
Klopt, als je verdeler in goede conditie is, is bij een correcte contactpuntenafstand de contacthoek automatisch goed.
Ik vind het instellen van de puntjes met de voelermaat altijd een beetje natte vinger werk. Ik stel liever in op de contacthoek of gebruik deze waarde als controle achteraf


Titel: Re:Contacthoek
Bericht door: kermitc op 17 Mei 2017, 08:32:31
2x meten is zeker weten


Titel: Re:Contacthoek
Bericht door: daddyphilipsen op 17 Mei 2017, 10:50:51
Denk dat de vraag van TS is hoeveel voorontsteking de ontsteking moet hebben bij welk toerental.

Maar die is makkelijk te beantwoorden.
Gewoon stationair laten draaien +/-850tpm. Vacuumslangetje van de vacuum vervroeger op de ontsteking halen. Stroboscooplamp er bij en de ontsteking net zo lang draaien totdat het tekentje (kuiltje) in de voorste krukaspoulie recht tegenover het uitstekende langwerpige bultje/streepje staat wat zich op het distributiedeksel bevindt.

Simpel as that