Holland Kadett B Club Forum
17 Augustus 2018, 19:37:29 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Kampeerweekend: 7-8-9 September in Dronten
Klik hier voor meer info: http://www.kadett-b.nl/agenda/2018_agenda2.php
 
  Startpagina Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
  Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 ... 185
1  Alles over de Kadett-B / Carrosserie / Re:remblokken remcilinder Gepost op: 06 Augustus 2018, 08:29:50
De zuiger moet onder een hoek van 20 graden, op de nokken gemeten , gemonteerd worden, hiervoor wordt meestal een hulpplaatje gemaakt /gebruikt.
Tussen de zuiger en het remblokjes hoort ALTIJD een metalen plaatje met daarop twee nokken, die verhinderen dat de zuiger zich kan verdraaien .
Ik ben op vakantie, dus afbeeldingen  plaatsen gaat niet.
In elk goed Werkplaatshandboek staat dit beschreven.
2  Alles over de Kadett-B / Motoren / Re:uitvallen na stationair lopen Gepost op: 31 Juli 2018, 22:10:10
Mijn antwoord klinkt niet logisch (vind ik zelf) maar.....
Mijn vorige Kadett-B , een F-Coupé, reed ook op LPG. Ik heb hem eigenlijk nooit op benzine gereden en ook nooit benzine getankt.
In het begin dat ik hem had, had ik praktisch hetzelfde probleem; jouw verhaal klinkt mij super bekend in de oren.
Het bleek de stationairsproeier te zijn die vervuild was. Stationairsproeier, 8 mm. zeskant, links naast de linker bovenschroef van de acceleratiepomp.
Ik kan mezelf niet volgen, want als ik op LPG reed, wat doet dan de stationairsproeier??
Ik had toen altijd een M8 sleuteltje bij de hand; bij haperen even stoppen, sproeier doorblazen en het ging weer een tijdje goed.
Volgens mij heb ik toen de carburateur een keertje goed schoon gemaakt.
Maar wat de carburateur en LPG met elkaar van doen hebben???
3  Alles over de Kadett-B / Rondom de Kadett-B / Re:Bout maten Gepost op: 25 Juli 2018, 20:30:20
Dank voor de tip, maar ondertussen heb ik twee sets van de juiste lengte bijeen gezocht.
4  Alles over de Kadett-B / Rondom de Kadett-B / Re:Bout maten Gepost op: 25 Juli 2018, 16:57:51
Nee, maar ik ga er van uit dat de boutmaten die GM noemt/toepast voor die positie optimaal zijn. Te lang lijkt mij voor de grip gunstiger dan te kort, maar bij blinde gaten ga ik wel eerst na of de diepte overeenkomt met de steellengte, bij open gaten heeft te lang geen zin, want het deel dat er uit steekt doet toch niets anders dan eventueel in de weg zitten.
Originele bouten op de juiste plek hebben wat dat betreft mijn voorkeur.
5  Alles over de Kadett-B / Rondom de Kadett-B / Re:Bout maten Gepost op: 25 Juli 2018, 13:26:27
 Knipoog klopt.
Ik vroeg dit, omdat bij het monteren van de uitlaat aan het spruitstuk en het spruitstuk aan de kop gesproken/geschreven wordt over bouten M8x28 , met zeskant aan de uitlaatzijde en officieel veeltand aan de kopzijde.
Deze maat heb ik echter niet liggen, en dat verbaasde mij (20 mm. - 22 mm - 25 mm steel/draadlengte) + dat aan de uitlaatzijde de twee middelste bevestigingsgaten blind zijn en daarvoor naar mijn gevoel 28 mm. wel erg lang is. Als de temp. in de garage weer onder de 30 is zal ik dat na gaan.

Aanvulling/correctie
In het onderdelenboek worden de 1.1S en 1.1SR apart genoemd i.v.m. hun dubbele voorpijp en de bouten voorpijp-spruitstuk zijn M8x25, dus toch wel iets korter.
6  Alles over de Kadett-B / Rondom de Kadett-B / Re:Bout maten Gepost op: 25 Juli 2018, 09:41:02
Dank je, duidelijk, 28 staat dus voor de draadlengte
7  Alles over de Kadett-B / Rondom de Kadett-B / Bout maten Gepost op: 25 Juli 2018, 08:54:11
Even een technisch vraagje.
Een bout M8x28 heeft een DRAADlengte van 28 mm. neem ik aan?
8  Alles over de Kadett-B / Motoren / Re:aanhaalmoment klepdeksel Gepost op: 24 Juli 2018, 09:00:35
Al begrijp ik gert en ocktet niet helemaal over de aanhaal momenten. ...

Bouten en moeren kunnen zijn gemaakt van staalsoorten van verschillende sterktes (3.6-6.9-8.8-10.9-12.8 )
8.8 zie je op veel bouten staan  die redelijk strak aangedraaid moeten worden, uitlaat-en inlaatspruitstuk, motorsteunen enz.
12.8 voor bijv. cilinderkopbouten; deze bouten moeten strak aangedraaid worden en het staal moet een hoge treksterkte hebben.
(daarom ook het liefst de originele bouten op de juiste plek gebruiken, geen bouwmarktspul of willekeurig RVS gebruiken)

Nu zie ik bijv. in sommige overzichten staan staal 12.8 = aanhaalmoment 17.4 Nm terwijl de kopbouten aangehaald moeten worden met 45 Nm.
En het aanzuig-en uitlaatspruitstuk aan de cilinderkop  (8.8 bouten) hebben een aanhaalmoment van 45 Nm volgens het werkplaatshandboek.
En 20 Nm voor de uitlaatbocht aan het uitlaatspruitstuk terwijl ik ook lees 8.8=10.1 Nm.

De link hier tussen is me niet helemaal duidelijk, maar ik houd in ieder geval de waarden aan die door OPEL zijn aangegeven, dat lijkt mij het veiligst

9  Alles over de Kadett-B / Motoren / Re:aanhaalmoment klepdeksel Gepost op: 23 Juli 2018, 21:45:22
en van tevoren zorgen dat de rand waarin de kurken pakking valt mooi vlak is; eventueel met een hardhouten blokje de hele rand eerst mooi na kloppen.
10  Alles over de Kadett-B / Motoren / Re:aanhaalmoment klepdeksel Gepost op: 23 Juli 2018, 18:24:45
Het gaat er niet om welk aanhaalmoment de bouten kunnen hebben, maar de deksels.
Het kleppendeksel is van dunne plaat geperst en bij te strak aanhalen trek je hem helemaal krom.
De meeste kleppendeksel zijn dan ook verbogen en golvend en dichten daardoor slecht af.

Verder kan ik die verhouding boutmaat/treksterkte niet helemaal volgen omdat veel aanhaalmomenten (veel) hoger liggen
dan de genoemde 17,4Nm bij staal met treksterkte 12.8.
Bijv. cilinderkopbouten , ik dacht M8, treksterkte 12,8 ; aanhaalmoment 45Nm
De al eerder genoemde bouten van het inlaat-en uitlaatspruitstuk op de cilinderkop.
Volgens mij zijn dat 8.8 bouten, aanhaalmomenten 45Nm volgens het werkplaatshandboek
11  Alles over de Kadett-B / Motoren / Re:aanhaalmoment klepdeksel Gepost op: 23 Juli 2018, 12:45:36
klopt, niet te vast dus; vast=vast, hoeft alleen maar te dichten
12  Te koop / Aangeboden / Ik zoek onderdelen / Re:knipperlicht Kadett-C1 Gepost op: 23 Juli 2018, 08:17:48
Het oranje deel past precies door de aluminium sierkap, de elektrische aansluiting/fitting  is anders maar de aansluiting op de koplampunit is gelijk.
De giet-aluminium behuizing is qua (binnen)vorm totaal anders maar past wel in de carrosserie. Wel mist de behuizing het lipje met boorgat waarmee de onderrand van de aluminium sierkap wordt vast gezet.
Het grote verschil is de hart op hart maat van de bevestigingsschroeven, deze maat is duidelijk anders en er moeten nieuwe bevestigingsgaatjes in de carrosserie worden geboord.
In geval van hoge nood dus wel pas te maken (en het verschil zal ook niet opvallen) , maar het boren van de nieuwe gaatjes is jammer.
13  Te koop / Aangeboden / Ik zoek onderdelen / Re:Schakelpook Gepost op: 20 Juli 2018, 21:36:36
mooi zo!!
14  Te koop / Aangeboden / Ik zoek onderdelen / Re:knipperlicht Kadett-C1 Gepost op: 20 Juli 2018, 12:23:39
Ik heb een stel gevonden; na het vergelijken zal ik hier melden of ze uitwisselbaar zijn
15  Te koop / Aangeboden / Ik zoek onderdelen / knipperlicht Kadett-C1 Gepost op: 20 Juli 2018, 09:13:59
Ik zou de knipperlichten van de Kadett-C1 willen vergelijken met die van mijn Olympia-A.
Lijken ze alleen maar op elkaar of zijn ze echt volledig gelijk?
Wie heeft er één of meer liggen?
Bij één van mijn behuizingen is de opname van de fitting nogal aangetast (lichtmetalen gietlegering) en ik kijk uit na een vervangingsmogelijkheid.
Dit zijn C1 knipperlichten, op het oog gelijk aan de mijne.

Pagina's: [1] 2 3 ... 185
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines