Holland Kadett B Club Forum
21 Februari 2019, 21:00:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Het clubblad 2019 is klaar en zal binnenkort bij alle leden in de brievenbus vallen!
Zet alvast in je agenda:
19 mei 2019: Voorjaarsmeeting HKBC
5-6-7 Juli 2019: Kampeerweekend HKBC
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 10
 1 
 Gepost op: Vandaag om 20:24:10 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Gert
En nog even over de stroomsterkte; een draad dat uit het relais komt moet toch twee lampen van 60W voeden.
120W bij 12V = 10A ??
Of denk ik krom en hoor je de twee lampen niet bij elkaar op te tellen?

 2 
 Gepost op: Vandaag om 20:16:10 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Gert
Dank voor je aanbod Olaf; als de nood aan de man is weet ik je te vinden.
Jij hebt ook H4 verlichting en geen problemen met de originele draaddikte?
Ik ga nog achter dat Granada relais aan; twee x relais + zekeringen in één is een mooie compacte oplossing.



 3 
 Gepost op: Vandaag om 19:57:57 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Olaf
Hallo,

Ik heb mijn kadettjes ook voorzien van 2 relais voor dim en groot licht. De bedrading is het probleem niet, die kan het allemaal zat hebben. Ik heb de stroom wel eens gemeten en de temperatuur van de draden bekeken en hier gebeurde niks abnormaals. Het zwakke punt in de hele keten is de groot/dimlicht schakelaar aan je stuur. De volledige stroom naar de lampen loopt door deze schakelaar en dat is eigenlijk een ontwerpfout vind ik. Deze schakelaar begint op den duur slechter contact te maken (weerstand wordt groter) en dan loopt de temperatuur in de schakelaar flink op, zelfs tegen de 100 graden aan en dan begint het kunststof ook heel snel te verouderen met een defecte schakelaar tot gevolg. Door de witte en de gele draad op het schutbord door te knippen en hiertussen 2 relais te zetten los je het probleem op. Nu loopt alleen de stroom die nodig is om het relais aan te zetten nog door de stuurschakelaar.

De tip van Jeroenvans zou ik zeker opvolgen, mocht er een zekering doorbranden dan heb je altijd nog de andere stand van je licht over om tot stilstand te komen in het donker.

Even de theorie achter de zekering keuze:
65 Watt
12 Volt
Vermogen = Voltage x Stroom
65/12 = 5,4 A
Dus als je een zekering van 8A neemt per lichtsoort dan zit je ruim binnen de grenzen.

Ik zou het zo aansluiten:
Witte draad van binnen uit => relais pin 86 (positieve kant van de relaisspoel)
Witte draad naar koplamp => relais pin 87 (uitgang van de relais schakelaar)
Nieuwe aarddraad (liefst bruin) => relais pin 85 (negatieve kant van het relais)
Nieuwe voedingsdraad (bv rood) vanaf accu => zekering 8A => relais pin 30 (ingang van de relaisschakelaar)

Voor de gele draad doe je precies hetzelfde.

De voedingsdraad kun je het makkelijkst/best aftappen vanaf de accu dmv een M6 oogje bij aan de accuklem (beide rode draden kun je wel samenknijpen in 1 M6 oogje). Vlak bij de accu zou ik dan een zweefzekering plaatsen van 8A per koplamppaar. Wil je het geheel afzekeren met 1 zekering dan zou ik voor 16A gaan, want als je seint of overschakelt van dim naar grootlicht branden beide en dan trek je kort een stroom van 10,8A.

Let op! De meeste relais hebben ook nog een 87a aansluiting, dit is de andere uitgang van de relaisschakelaar. Dus als je licht juist altijd brand en uitgaat als je het licht met de schakelaar aan doet dan heb je 87 en 87a omgewisseld.  Grijns



En Gert, mocht je jezelf niet vertrouwen dan ben je van harte welkom in Goor. Ik heb ook wel krimp gereedschap om de stekkers er goed aan te zetten.

Groeten Olaf

 4 
 Gepost op: Vandaag om 19:51:07 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Gert
Om dit onderwerp nog verder uit te melken, dit vond ik in het Duitse forum: dim-en grootlichtrelais Ford Granada.







en middels het Ford Focus Forum dit adres: Jeu van den Berg in Landgraaf met dit relais:



De aansluiting en werking ervan is me nog niet helemaal duidelijk maar er achter aan bellen lijkt me de moeite waard.

 5 
 Gepost op: Vandaag om 18:44:39 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Gert
bij mij zit de originele gelijkstroom dynamo spanningsregelaar nog op het spatbord. daar heb ik de 12v afgetakt naar de 2 zekeringen en relais. op die plek kan je ook de witte en gele draad doorknippen. je gebruikt dan de draad vanaf de kolomschakelaar als stuurstroom voor de relais. de kabel richting koplampen gebruik je voor via het relais om de lampen te voeden

Voor de bedrading tussen de relais en de koplampen heb je dus gewoon de bestaande gele en witte bedrading gebruikt?
Die zijn deels 1,5 mm2 (daar waar er nog twee lampen aan hangen) en deels 0,75 mm2 (daar waar de draad naar 1 lamp loopt).
Dat heeft ook mijn voorkeur, de minst grote ingreep.
Geen problemen met overbelasting van m.n. de dimlichttoevoer?

 6 
 Gepost op: Vandaag om 18:19:50 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Jeroenvans
Onder het dashboard is mooi uit het zicht maar erg vol, donker en lastig bij te komen c.q. te werken.
De witte en gele draad naar de koplampen vind ik daar denk ik niet, waarschijnlijk heb jij nieuwe bedrading getrokken?
bij mij zit de originele gelijkstroom dynamo spanningsregelaar nog op het spatbord. daar heb ik de 12v afgetakt naar de 2 zekeringen en relais. op die plek kan je ook de witte en gele draad doorknippen. je gebruikt dan de draad vanaf de kolomschakelaar als stuurstroom voor de relais. de kabel richting koplampen gebruik je voor via het relais om de lampen te voeden.
Ook nu wil ik zo mogelijk de bedrading naar de koplampen niet vervangen.
De  zwarte kabelboom op de foto bevat denk ik de gele en witte bedrading naar de koplampen.
De spanning wil ik van dat verdeelblokje halen (dikte 4 mm. naar elke relais), de aansturing van de relais middels de gele en witte draad uit die kabelboom (dikte bedrading 1,5 mm.) en van de relais naar de koplampen weer de bestaande witte en gele bedrading.
Deze zijn 1,5 mm. tot het punt van opsplitsing naar links en rechts; daarna zijn ze 0,75 mm.
Mijn kleine zorg is, of die bedrading dik genoeg is (in mijn rode F-Coupé dus geen problemen gehad).
in moderne auto's word bekabeling ook steeds dunner. in mijn daily zijn de draden naar de koplampen maar 0,5mm2.
voor de 20A aanvoer mag je gewoon 2.5mm2 gebruiken. vooral gezien de korte afstand.
wat betreft de zekeringen: de grootst mogelijke stroom is als je de groot/klein licht schakelaar niet geheel naar je toe haalt. dim en  groot licht brand dan tegelijk. je hebt dan dus 2 x 60w = 20A lopen. niet te krap afzekeren dus.

 7 
 Gepost op: Vandaag om 10:41:55 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Gert
Met een "draaddiktecalculator" (voor led, maar dat zal vergelijkbaar zijn)  bereken ik zojuist dat bij 12V, 5A (60 Watt halogeen) en een lengte van 1-2 meter draaddikte van 0,75 mm2 kan worden toegepast.
Groot licht is 2x60W , stroomsterkte dan 10A? 12V , 10A draaddikte  1,5 mm2
Volgens het schema gaat voor het grootlicht 1,5Wit naar de rechterkoplamp en vandaar 0,75Wit naar de linker. Zou dus moeten kunnen.
Naar het dimlicht gaan 0,75Geel naar links en 0,75Geel naar rechts; vraag is dan alleen waar 1,5Geel zich splitst naar 2x0,75Geel.
Toch maar eerst eens in de kabelboom kijken

 8 
 Gepost op: Vandaag om 10:20:05 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Gert
Onder het dashboard is mooi uit het zicht maar erg vol, donker en lastig bij te komen c.q. te werken.
De witte en gele draad naar de koplampen vind ik daar denk ik niet, waarschijnlijk heb jij nieuwe bedrading getrokken?
In mijn vorige rode F-coupé had ik dezelfde halogeenunits ingebouwd zonder enige aanpassing. Geen relais en de standaard bedrading.
Dat gaf over meerdere jaren geen problemen.
Ook nu wil ik zo mogelijk de bedrading naar de koplampen niet vervangen.
De  zwarte kabelboom op de foto bevat denk ik de gele en witte bedrading naar de koplampen.
De spanning wil ik van dat verdeelblokje halen (dikte 4 mm. naar elke relais), de aansturing van de relais middels de gele en witte draad uit die kabelboom (dikte bedrading 1,5 mm.) en van de relais naar de koplampen weer de bestaande witte en gele bedrading.
Deze zijn 1,5 mm. tot het punt van opsplitsing naar links en rechts; daarna zijn ze 0,75 mm.
Mijn kleine zorg is, of die bedrading dik genoeg is (in mijn rode F-Coupé dus geen problemen gehad).
Standaard gloeilampen zijn 40/45 Watt, de halogeenlampjes zijn 55/60 Watt.
Voor het zekeren wil ik alles over een aangepast, standaard zekeringenblokje laten lopen.
De aanvoer door de dikke draad 20A, de aanstuurdraden geel en wit elk 8A en de draden na de relais 16A voor dim en 16 A voor grootlicht.
Montage op het rechter binnenscherm, zo origineel mogelijk ogend, goed bereikbaar en qua bedrading zo weinig mogelijk veranderingen.

 9 
 Gepost op: Vandaag om 10:11:56 
Gestart door thekleine - Laatste bericht door trotski
Heb je een nummer voor me waarop je te bereiken bent?

 10 
 Gepost op: Vandaag om 01:40:48 
Gestart door Gert - Laatste bericht door Jeroenvans
doe inderdaad meer dan 1 zekering. bij mijne zat ook 1 zekering voor de beide relais. maar als je dan op een onverlichte snelweg rijd en al je licht valt uit tijdens het gebruik van grootlicht is het best lastig naar de vluchtstrook navigeren... ik heb er nu ook 2 (1 voor het relais dimlicht en 1 voor het relais grootlicht)

qua inbouw ben ik erg fan van dit type relaisvoet/zekeringhouder misschien niet de meest jaren 60 oplossing maar wel 1 die zeker weten goed blijft werken en geen brand veroorzaakt...
je kan dit ook onder het dashboard wegwerken als je graag origineel wil blijven qua looks

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines