Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 12:17:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Thom's Kadett.  (gelezen 38821 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
thom301
Gast
« Gepost op: 31 Oktober 2012, 18:32:40 »

Na geïnspireerd te zijn door alle mooie verslagen die hier op dit forum staan heb ik besloten om zelf ook mijn auto maar eens een ''grote beurt'' te geven.

Zoals jullie wellicht weten heb ik mijn kadett nu al tijdje, heb er die tijd met veel plezier in gereden Grijns, maar heb nu toch besloten om hem voorzichtig aan beetje voor beetje toch weer in een goede ( orginele ) staat te herstellen.

Vandaag ben ik voorzichtig begonnen, eerst de contact puntjes van de verdeler vervangen. Met deze had ik al een geruime tijd problemen omdat deze steeds onder een dikke laag vuil kwamen te zitten. vanmiddag bij de plaatselijke Opel garage nieuwe contactpuntjes besteld en deze meteen geplaatst.

De auto start en loopt voorlopig in ieder geval weer goed.

Hieronder nog even een paar foto's. ( sommige hebben een matige kwaliteit omdat ze met de telefoon genomen zijn. )





Ook onder de motorkap alles een snelle schoonmaakbeurt gegeven.

Meer foto;s volgen...

Groeten,

Thom
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 31 Oktober 2012, 20:58:59 »

Hey Thom, mooie wagen heb je zeg, heb je die al ooit een keertje gerestaureerd gehad omdat die er nog zo goed uit ziet Geschrokken
Wel leuk die 2e foto, zie ik eindelijk waar die toeter verstopt zit, ik had hem al zitten zoeken onder de motorkap, maar kon da ding nergens vinden Grijns

Wat heb je er eigenlijk voor motor inliggen, omdat het luchtfilter er heel anders uit ziet als die van mij ?

Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
thom301
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 31 Oktober 2012, 21:16:48 »

Hallo Martin,

Dankje wel, over dat restaureren ben ik niet zozeker, hij is wel opgeknapt maar dat is helaas erg vluchtig gedaan, ( een paar voorbeelden: de thermostaatklep van de verwarming is maar weggelaten, de auto is vluchtig met een spuitbusje zelf gespoten. en onder de kap kom ik om in de ( ja serieus ) tairipjes.

ik heb er een 1.1 liter motor inzitten, voor zover ik weet is Uw luchtfilter een ''nat'' luchtfilter ( een geheel ) en die van mij een ''droog'' filter ( dus met afneembaar deksel )

Hieronder nog een fototje na het schoonmaken met alles weer gemonteerd:



Groeten, Thom

Gelogd
thom301
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 01 November 2012, 21:20:09 »

Hallo,

Omdat het donker en koud is wanneer ik van school weer kom en ik geen garage heb voor de auto, heb ik vandaag besloten om een soort ''zijproject'' erbij te doen.

Vandaag bij de lokale modelspoorwinkel een model van een B-coupetje gekocht.


Deze ga ik opnieuw spuiten in dezelfde kleur als mijn kadett.
eerst ben ik begonnen met het losmaken van het ( plastic ) chassis.



Vervolgens moesten alle kleine details welke niet gespoten moeste worden eraf.
Daarna de raampjes afgeplakt en het geheel geschuurd.



Later vanavond zal ik de eerste laag gaan spuiten.

groeten,

Thom
Gelogd
thom301
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 08 November 2012, 22:12:46 »

En het resultaat na het spuiten:



De kleine Kadett bij de kleinere Kadett  Grijns

Ook ben ik omdat het winter wordt begonnen met het klaarmaken van de schuur voor de kadett. Om de auto nog beter te onderhouden heb ik besloten om een smeerput te gaan maken.

Ziehier het resultaat van een weekend flink doorwerken  Knipoog



Groeten Thom
Gelogd
kwadettilac
Hero Member
*****
Berichten: 514



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 08 November 2012, 22:52:58 »

Dat noem ik nog eens bij de bodem beginnen Grijns.
Succes,
Erwin
Gelogd

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
thom301
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 24 November 2013, 18:01:48 »

Toendertijd heb ik besloten, omdat de Kadett nog in goede staat was, alleen verder te gaan met onderhoud.
Inmiddels, na een half jaar op zee te hebben gezeten, en een half jaar met de kadett gereden te hebben is het toch wel tijd voor een flinke opknapbeurt.

Vanmiddag heb ik in Brabant een 1.2 motor opgehaald. Deze wil ik weer in goede staat terugbrengen en wanneer dit zover is uitwisselen met de 1.1 in mijn auto.

Groeten,

Thom







Gelogd
thom301
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 25 November 2013, 19:15:53 »

Net het blokje opengehaald, toch wel spannend om ''maar zo'' boutjes los te gaan draaien.

Blokje was, en is nog flink smerig van binnen veel stof en metaal-slijpsel wat niet veel goeds voorspeld.

Allereerst heb ik het carter losgemaakt, deze zat onder de ( aangekoekte ) olie. een beetje wasbenzine en voor de buitenkant nog een staalborstel en het carter kwam er weer mooi schoon uit.
hierna heb ik de cilinderkop verwijderd en het blokje voorzichtig op de kop gezet.



Zicht op de krukas, ziet er zover nog wel redelijk uit. ik ben alleen nog een beetje huiverig om deze eruit te halen   Grijns



De cilinderkop met tuimelaars, de moeren welke de tuimelaars vast houden zaten flink vast maar na een druppeltje ( lees spuitbuslading  Knipoog ) WD 40 kwamen deze uiteindelijk los.



De kop, nu zonder de tuimelaars, waar ik de buitenkant voorzichtig met een staalborsteltje en een doekje met ontvetter heb schoongemaakt.
het deel onder de tuimelaars heb ik ontdaan van het slijpsel maar moet nog verder schoongemaakt worden nadat ik eerst de kleppen verwijderd heb.
( vraagje: hoe verwijder ik deze? kan ik de veer indrukken en dan de ring welke erin zit eruit halen? )



Groeten,

Thom



Gelogd
zomer72
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 25 November 2013, 20:16:41 »

Gebruik een Klepveertang.......   Zorg wel dat je alles op de zelfde plek terug doet...
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 25 November 2013, 22:14:05 »

Je kan dit met een aangepaste lijmklem waar een gat is ingeboord doen, hier kan je een beetje zien hoe zoiets werkt
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,11000.msg21350.html#msg21350
De lijmklem aandraaien en dan een klein tikje met een hamertje boven op de klepsteel geven, de klepschoteltjes schrikken dan los, met een magneetje kan je dan heel gemakkelijk de schoteltjes er uit halen.

Om de kleppen schoon te maken en zelf te slijpen kan je hier een beetje zien
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,11000.msg20807.html#msg20807

Let er wel op dat als je de kleppen en schoteljes los haalt dat je deze weer na het schoonmaken en slijpen weer op de zelfde plaats terug zet, leg de kleppen en schoteljes dus op volgorde ergens neer.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel

Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 25 November 2013, 22:54:15 »

Net het blokje opengehaald, toch wel spannend om ''maar zo'' boutjes los te gaan draaien.
Blokje was, en is nog flink smerig van binnen veel stof en metaal-slijpsel wat niet veel goeds voorspeld.
Dat slijpsel komt van de krukas lagerschalen en drijfstang lagerschalen vandaan, vervang deze voor een nieuw setje en deze gaan weer jaren mee  Knipoog deze lagerschalen setjes kan je gemakkelijk zoeken op ebay.com en kosten daar heel goedkoop, gewoon opel kadett b invoeren en zoeken maar  Lachen





Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
thom301
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 25 November 2013, 23:01:21 »

Zomer, Martin,

Hartelijk dank voor uw reacties!

ik ga het eens proberen met zo'n lijmklem.
goed dat u beide het aangeeft het op volgorde neer te leggen, ik had het wel in een bakje willen doen maar gewoon door elkaar heen.
Zitten er kleine verschillen tussen elk klepje en schoteltje?

groeten,

Thom


Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 25 November 2013, 23:23:51 »

Zitten er kleine verschillen tussen elk klepje en schoteltje?
Elke klep heeft door het vele bewegen de vorm aangenomen van de klepzetel en klepgeleider, als je nu een klep zou verwisselen op een andere plaats kan het gebeuren dat deze te veel speling of zelfs niet past met alle gevolgen van dien.
De klepschoteltjes dus ook bij de zelfde klep houden.



Let wel op dat een cilinderkop van een 1.1 motor geen klep-seals heeft en een 1.2 motor wel, let er op dat je deze altijd vervangt, deze zitten meestal bij de koppakking set.

Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
WLA86
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 26 November 2013, 16:21:19 »

leuk om dit project te volgen! Je hebt zeker een mooie kadett, een hele goede staat nog!
Gelogd
thom301
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 27 November 2013, 16:56:54 »

Martin,

Aha, weer wat geleerd  Grijns klinkt logisch eigenlijk wel maarja je moet het maar weten  Knipoog... overigens wil ik het liefst alle rubbers gaan vervangen.

Wouter,

Hartelijk dank, inmiddels is de kadett helaas in een wat mindere staat geraakt. Het zijn met name de dorpels welke aan vervanging toe zijn.

het carter had ik schoongemaakt met Dasty ontvetter en wasbenzine. Daarna ben ik er met een staalborstel overeen geweest en kwam hij er zo weer uit:



Na het goed droogmaken met een lapje deze ook meteen in de primer gezet.



Ook heb ik 2 'mooie' verstralers gekocht, helaas bleken bij deze de bevestigingsbeugels te ontbreken en deze bij geen enkel zaakje meer te bestellen.
Dus.... op naar de bouwmarkt en een stukje metaal gekocht en deze in de gewenste vorm gebogen. waarna ik ze zonder problemen kon bevestigen.






Groeten,

Thom
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines