Toen ik vorige week van Ermelo naar Nijkerk reed trapte ik mijn koppeling in, maar tot mijn verassing gebeurde er niks: hij ontkoppelde niet. Het ligt niet aan de koppelingskabel: de hevel van de versnellingsbak wordt netjes tot aan het rubber naar voren getrokken. Waar het wel aan ligt weten jullie als kenners waarschijnlijk beter dan ik.
Dit was voor mij de spreekwoordelijke druppel waarna ik besloten heb dat hij het veld moet ruimen.
Ik kocht deze Olympia twee jaar geleden, de lak was toen al niet al te best. Omdat ik niet opzoek was naar een top-klassieker heb ik besloten de auto te rollen. Helaas is er tussen de primer en de lak iets mis gegaan. De grijze lak hecht maar slecht aan de witte primer, als je een beetje je best doet kras je de lak zo van de primer af. Er zitten verschillende kleine schadeplekken aan de lak. Ook het roestmonster is aardig bezig. Achter de koplampen en knipperlichten zit veel rot en in het plaatwerk van de voorbumper ook. Er zit een LPG instalatie in, deze deed het tot twee weken terug. Toen brandde een electronisch onderdeel door wat nieuw te koop is voor 50 euro.
In mijn bezit is de waterpomp vervangen en zijn de carburateur en de startmotor gereviseerd. Verder heeft dit beestje maar weinig nodig gehad. Hij start niet altijd even snel, maar hij start altijd.
De nadelen zijn dus:
-kapotte versnellingsbak
-slechte lak
-kapotte LPG instalatie
-roest
De voordelen.
-De APK is net voor de jaarwisseling met twee jaar ververst.
-De LPG is eenvoudig te repareren waarna je voor 69 cent per liter 1:11 rijdt.
-Interieur en dashboard in goede staat.
-Vinyl dakje in goede staat.
TEAB
Foto's:
Dichte sierring: 3 stuks aanwezig.
Spaken sierring: 2 stuks aanwezig.