Holland Kadett B Club Forum
20 Mei 2018, 18:35:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Kampeerweekend: 7-8-9 September in Dronten
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: weer een b kadetje erbij.  (gelezen 15247 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
katurbotje
Jr. Member
**
Berichten: 63


Bekijk profiel
« Gepost op: 22 Mei 2013, 20:22:28 »

Ik wil me even voorstellen.
Ik ben Frank en ik ben al vanaf mijn 17 de verslaafd aan opels.
Ik heb me vorige week een b kadett gekocht die ik al een tijdje wist te staan.
het gaat om een gele sedan van bj 1973.

Gelogd
katurbotje
Jr. Member
**
Berichten: 63


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Mei 2013, 20:40:25 »

Ik heb in het pinkster weekend een lpg instalatie ingebouwd en morgen moet ik die nog even afstellen en dan
een dezer dagen naar de rdw voor het op kenteken te laten zetten.
ik heb de vu nippel achter de kentekenplaat geplaatst.

 
Gelogd
kadettje73
Full Member
***
Berichten: 168



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Mei 2013, 00:10:45 »

mooi kadettje, veel plezier er mee
Gelogd
katurbotje
Jr. Member
**
Berichten: 63


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Mei 2013, 06:23:27 »

Dankje wel kadett 73.
Gelogd
tim biersma
Jr. Member
**
Berichten: 51


roest roest en noch eens roest


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Mei 2013, 08:04:46 »

ziet er netjes uit zeg  Knipoog veel rij plezier  Grijns
Gelogd

als je denkt dat elk probleem kan worden opgelost met ducktape, dan heb je nochnooit een opel kadett gehad.
opel kadett B 1971
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1582



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Mei 2013, 16:25:17 »

Hey Frank, heel mooi kadettje heb je, die ziet er echt nog goed uit.
Is zoiets moeilijk om zelf een lpg inslallatie in te bouwen ? of heb je hier een soort schema voor hoe je zoiets moet doen.

Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
jeroens
Jr. Member
**
Berichten: 77


opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Mei 2013, 20:08:32 »

Netjes!!! en Welkom!! Lachen
Gelogd
katurbotje
Jr. Member
**
Berichten: 63


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Mei 2013, 20:59:24 »

Hey Frank, heel mooi kadettje heb je, die ziet er echt nog goed uit.
Is zoiets moeilijk om zelf een lpg inslallatie in te bouwen ? of heb je hier een soort schema voor hoe je zoiets moet doen.

Groetjes Martin.

hallo Martin,

dit is niet zo heel erg moeilijk nee, je kunt op internet het schema vinden hoe je het aan moet sluiten.
Gelogd
katurbotje
Jr. Member
**
Berichten: 63


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 23 Mei 2013, 21:26:55 »

Ik was vandaag mijn auto aan het afstellen en het ging niet goed komen.
Ik heb eerst de kleppen gesteld en daarna de contactpuntjes vernieuwd,
maar hij bleef slecht stationair lopen en op gas helemaal niet.

Toen heb ik een compressie test gedaan en nu bleek dat cilinder 1 11 bar heeft,
cilinder 2 8 bar heeft, cilinder 3 10 bar heeft en cilinder 4 11 bar heeft.
mijn vermoeden was dus dat hij een lek heeft tussen cilinder 2 en 3
zie hier de koppakking



en zo staat de auto er na vanavond bij.



morgen de kop reinigen en dan de kleppen inslijpen en laten vlakken.
en dan kan hopelijk in het weekend de kop er weer op.
Gelogd
buzz_4stroke
Full Member
***
Berichten: 110


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Mei 2013, 23:33:45 »

Niet vergeten!! motor even warm draaien, uitdoen, half uurtje wachten en dan olie met koelwater even aftappen en een nieuw flutje olie in't blokje!!!
Gelogd
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1472



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Mei 2013, 03:56:36 »

dat je cilinders 11 bar (standaard 7,8) compressie hebben betekend dat je kop waarschijnlijk al ooit gevlakt is, dus wordt je compressie dadelijk nog hoger Cool

gr Paul
Gelogd
katurbotje
Jr. Member
**
Berichten: 63


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 24 Mei 2013, 07:17:56 »

Niet vergeten!! motor even warm draaien, uitdoen, half uurtje wachten en dan olie met koelwater even aftappen en een nieuw flutje olie in't blokje!!!
Ja inderdaad dat is wel verstandig om te doen,want ik heb gemerkt dat de koelvloeistof in de cilinders liep.
Gelogd
katurbotje
Jr. Member
**
Berichten: 63


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 24 Mei 2013, 07:19:12 »

dat je cilinders 11 bar (standaard 7,8) compressie hebben betekend dat je kop waarschijnlijk al ooit gevlakt is, dus wordt je compressie dadelijk nog hoger Cool

gr Paul

Oke dan heeft hij dadelijk inderdaad nog meer compressie. Lachen
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2194



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Mei 2013, 08:02:08 »

dat je cilinders 11 bar (standaard 7,8) compressie hebben betekend dat je kop waarschijnlijk al ooit gevlakt is, dus wordt je compressie dadelijk nog hoger Cool

gr Paul

Je haalt twee dingen door elkaar; compressie en compressieverhouding.
De compressie kun je meten en die hoort bij onze OHV blokjes ergens tussen de 10 en de 13 bar te liggen (officiële wens-waarde ken ik zo niet) en dan het liefst voor alle 4 cilinders hetzelfde.
De compressieverhouding is een rekenkundige waarde die wordt vastgesteld als de verhouding tussen het volume boven de zuiger wanneer deze op het onderste dode punt (ODP) staat (slagvolume+volume verbrandingskamer) en wanneer deze op het bovenste dode punt staat (BDP) ) (volume verbrandingskamer)
Compressieverhouding = volume boven de zuiger in ODP : volume boven de zuiger in BDP.
Dit getal moet dus niet verward worden met de gemeten compressie.
De compressieverhouding voor de 1.1N is 7,8:1 , voor de 1.1S 8,8:1 en de 1.1SR 9,2:1 en de 1.2S heeft ook 9,2:1
Met deze waarden kun je zelf dus niets; ze worden bepaald door de opbouw van de motor.

Vlakken van de kop (verkleint de verbrandingskamer) kan de compressie dus wel verhogen (er blijft minder ruimte onder de kop en er ontstaat dus meetbaar meer compressie) maar de compressieverhouding wordt er anders door beïnvloed omdat de ruimte boven de zuiger in het ODP en die in het BDP wordt verkleind en hiermee de deling Vodp:Vbdp .

Zelf even zitten rekenen:
Stel Vodp=36 ml. en Vbdp=4 ml. Compressieverhouding is dan 36:4=9:1
Ik vlak de kop en verlies daardoor 0,5 ml.
Nu Vodp=35,5 ml en Vbdp=3,5 ml. De compressieverhouding is dan 35,5:3,5=10,1:1
Grote invloed dus, maar als waarde niet op te meten maar slechts te berekenen.

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
katurbotje
Jr. Member
**
Berichten: 63


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 03 Juni 2013, 07:04:32 »

dat je cilinders 11 bar (standaard 7,8) compressie hebben betekend dat je kop waarschijnlijk al ooit gevlakt is, dus wordt je compressie dadelijk nog hoger Cool

gr Paul

Je haalt twee dingen door elkaar; compressie en compressieverhouding.
De compressie kun je meten en die hoort bij onze OHV blokjes ergens tussen de 10 en de 13 bar te liggen (officiële wens-waarde ken ik zo niet) en dan het liefst voor alle 4 cilinders hetzelfde.
De compressieverhouding is een rekenkundige waarde die wordt vastgesteld als de verhouding tussen het volume boven de zuiger wanneer deze op het onderste dode punt (ODP) staat (slagvolume+volume verbrandingskamer) en wanneer deze op het bovenste dode punt staat (BDP) ) (volume verbrandingskamer)
Compressieverhouding = volume boven de zuiger in ODP : volume boven de zuiger in BDP.
Dit getal moet dus niet verward worden met de gemeten compressie.
De compressieverhouding voor de 1.1N is 7,8:1 , voor de 1.1S 8,8:1 en de 1.1SR 9,2:1 en de 1.2S heeft ook 9,2:1
Met deze waarden kun je zelf dus niets; ze worden bepaald door de opbouw van de motor.

Vlakken van de kop (verkleint de verbrandingskamer) kan de compressie dus wel verhogen (er blijft minder ruimte onder de kop en er ontstaat dus meetbaar meer compressie) maar de compressieverhouding wordt er anders door beïnvloed omdat de ruimte boven de zuiger in het ODP en die in het BDP wordt verkleind en hiermee de deling Vodp:Vbdp .

Zelf even zitten rekenen:
Stel Vodp=36 ml. en Vbdp=4 ml. Compressieverhouding is dan 36:4=9:1
Ik vlak de kop en verlies daardoor 0,5 ml.
Nu Vodp=35,5 ml en Vbdp=3,5 ml. De compressieverhouding is dan 35,5:3,5=10,1:1
Grote invloed dus, maar als waarde niet op te meten maar slechts te berekenen.



Kijk dat is een super duidelijke uitleg,nu is mij dat inderdaad ook duidelijk geworden.

Ik mag als het goed is vandaag de cilinderkop weer ophalen bij de revisieman.
IK was er aan begonnen maar door het lange stilstaan zijn de uitlaatkleppen en de zittingen aangetast,
waardoor ik ze niet meer voldoende kon slijpen om afdichting te krijgen.
Nu komen er in de kop geharde klepzittingen en worden de kleppen opnieuw ingeslepen.
Natuurlijk wordt alles gemonteerd met nieuwe pakkingen en dan kan ik als het goed is de kadett weer in orde maken.

Ik zal als ik de kop terug heb eens een paar fotos posten.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines