Holland Kadett B Club Forum
23 Juni 2018, 07:09:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Kampeerweekend: 7-8-9 September in Dronten

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voertuigen vanaf 50 jaar oud worden vrijstelling APK.  (gelezen 5310 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 28 Maart 2018, 16:07:36 »

Ik heb gisteren nieuwe informatie hierover gehoord dus ik wilde het hier toch even delen (ondanks dat het een oud topic is):
Een goede vriend van mij is chef werkplaats in een VW garage en heeft het nieuwe APK boek gekregen  waarin stond vermeld dat de vrijstelling van APK voor auto's ouder dan 50 jaar tot nader order is opgeschort...

De regel zou ingaan op 1 mei maar dat is nu dus op de lange baan geschoven helaas, dit is ook terug te lezen op de site van FEHAC.

Gr.
Hans

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '77 Kadett C1 12S Coupé  --  '06 Vectra C2 GTS
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 29 Maart 2018, 08:43:38 »

Ik heb dit inderdaad ook gehoord Hans. Rare is dat er in advertenties vaak wordt aangegeven dat de auto (bijna) APK vrij is / wordt. Het wordt dus nog steeds als verkoopargument gebruikt!

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat mijn auto elke 2 jaar grondig wordt nagekeken. Ik ben ook maar een hobby sleutelaar, en een periodieke controle (niet door mijzelf) vind ik dan ook prima. Het is niet de eerste keer dat er bij deze controle iets naar voren komt dat ik zelf nog niet had opgemerkt (bv remdruk verschil op de handrem).

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 29 Maart 2018, 09:26:15 »

wat ik op diverse plekken lees is dat het ook wel doorgaat, maar omdat een besluit over een andere wijziging aan het APK beleid (apk voor snelle traktoren) langer op zich laat wachten gaat het nog even duren voor het beleid daadwerkelijk gewijzigd word.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 29 Maart 2018, 12:04:11 »

Klopt helemaal, de vrijstelling vanaf 50 jaar is maar 1 klein onderdeel van een heel pakket aan wijzigingen in de APK regulering. O.a. de APK keuring voor snelle tractoren zit daar ook bij in. Maar ook de APK frequentie van nieuwe auto's, dit willen ze afhankelijk gaan maken naar het aantal gereden kilometers.

De regeling gaat er dus wel komen maar we moeten alleen nog iets langer geduld hebben.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 17 Mei 2018, 12:46:13 »

Hallo allemaal,

Onderstaand artikel las ik op de website van Auto Motor Klassiek, hier wordt nog eens netjes uitgelegd hoe de stand van zaken is en dat we met onze B Kadettjes dus nog gewoon moeten blijven keuren.

Link naar het oorspronkelijke artikel: Auto Motor Klassiek

APK voor voertuigen van 50 jaar en ouder lijkt voorlopig van kracht te blijven
By Erik van Putten | 15 mei, 2018

Er is al veel over gezegd en over geschreven. Al enige jaren stond een wijziging in de APK plicht voor voertuigen van 50 jaar en ouder in de steigers. Sterker: er is uitvoerig gepubliceerd over het feit dat die wijziging op 20 mei 2018 van kracht zou gaan worden. De mede door de FEHAC bepleite verandering zou inhouden dat voertuigen van 50 jaar en ouder vanaf die datum vrijgesteld werden van APK plicht. De implementatie van deze bepaling is echter uitgesteld.

Inmiddels heerst onder een aantal bezitters van voertuigen binnen deze categorie vertwijfeling, omdat zij een uitnodiging hebben ontvangen om hun voertuig (dat vijftig jaar of ouder is) te laten keuren. En vragen zij zich af of de klassieker daadwerkelijk gekeurd moet worden. Of dat de invitatie om naar het APK keuringsstation te rijden een vergissing is gebleken.

Voorlopig geen wijziging

Welnu: de uitnodiging is geldig, en de APK plicht ook. Voorlopig wijzigt er niets in de regelgeving, waarbinnen is bepaald dat voertuigen met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1960 geen tweejaarlijkse keuring meer hoeven te ondergaan. De doorlopend opschuivende grens van 50 jaar en ouder wordt nog niet gehanteerd.

Implementatie in nationale wet- en regelgeving

Het voorlopige uitstel heeft te maken met de uitblijvende implementatie van de Europese APK richtlijn, die reeds in 2014 werd uitgevaardigd. Deze richtlijn zou uiterlijk op 20 mei 2017 moeten worden omgezet in nationale wet- en regelgeving. Doordat de richtlijn de lidstaten ruimte bood om op landelijk niveau aanpassingen te mogen doorvoeren, besloot de minister van Infrastructuur en Milieu om voertuigen van historische waarde die ouder zijn dan 50 jaar vrij te stellen van de APK-plicht, en wel met ingang van 20 mei 2018.

Wijziging Besluit Voertuigen vertraagd

Om een dergelijke vrijstelling in te voeren, diende het Besluit Voertuigen worden aangepast. De Tweede Kamer verwierp echter een wetvoorstel ten aanzien van de kentekening van landbouw- en bosbouw tractoren. Daardoor heeft de besluitvorming vertraging opgelopen.  In het Besluit Voertuigen waren ook bepalingen opgenomen ten aanzien van de keuringsplicht voor snelle tractoren. Die zijn nog niet omgezet in wet- en regelgeving.

Geen deelbesluiten

Het is merkwaardig, dat er niet naar deelbesluiten is gekeken. In tegenstelling tot die mogelijkheid wordt de gehele linie met motorvoertuigen van 50 jaar en ouder in één keer in het Besluit Voertuigen behandeld. Het getuigt van slordigheid, dat de eigenaren van deze categorie voertuigen vanuit de RDW én de politiek onduidelijk worden geïnformeerd. Het staat los van het feit dat een periodieke keuring geen kwaad kan.

Tweejaarlijkse keuringsplicht voor 30 jaar en ouder blijft in stand

Vooralsnog blijven de oude regels van kracht. Daarnaast blijven de bepalingen ten aanzien van de tweejaarlijkse keuringen van voertuigen met een leeftijd van 30 jaar en ouder in stand. Die aanpassing werd in het verleden overigens met succes door de FEHAC bepleit.

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: