Holland Kadett B Club Forum
25 April 2024, 23:37:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: lpg in laten bouwen. tips etc  (gelezen 8600 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
thekleine
Full Member
***
Berichten: 163


Bekijk profiel
« Gepost op: 24 November 2015, 23:54:13 »

Hallo,


Ik zoek iemand of een bedrijf die mijn kadettje kan "upgraden" naar lpg. (mag ook een hobbyist zijn die het KAN)
Nu lopen de prijzen uiteen van 1000 tot 1500 euro en ik vroeg me af waar ik goed aan doe, waar moet ik op letten etc.

alvast dank.
Gelogd
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 25 November 2015, 09:45:19 »

Hoi John,

Het ombouwen van een kadett is heel goed te doen, ik heb in de loop der jaren al heel wat kadettjes omgebouwd naar LPG. Je hebt eigenlijk 2 grote kosten posten:
- Materiaal
- Arbeid

Qua materiaal kun je heel wat besparen door sommige dingen 2e hand te kopen:
- Tank => Let er op dat de tank maximaal 10 jaar oud mag zijn op het moment van de keuring
- Verdamper => Deze moet voorzien zijn van het 67R01 keurmerk. Eigenlijk heeft elke verdamper dit wel die een beetje recent is, zorg dat je niet een te oude verdamper koopt.
- Gas afsluiter en vulnippel => Ook met 67R01 keurmerk.
- Benzine afsluiter => geen restricties
- Gas mengstuk => geen regels, hij moet passen bij de carburateur (ik heb er nog eentje te koop)
- Veiligheidsrelais => geen regels
- Gasschakelaar => geen regels
- Koelslangen => geen regels

De volgende materialen moet je nieuw kopen:
- Leiding pakket => ga voor de nieuwe kunststof leidingen ipv koper. Deze zijn goedkoper en makkelijker te verwerken.
- Vulleiding => Dit kan een slang zijn (4-gaats tank) of een kunststof leiding (multivalve), afhankelijk van de tank die je koopt.

Verder heb je nog een beetje kabels nodig en verder klein spul. Ik adviseer je om via marktplaats een complete installatie te kopen die uit een youngtimer is gehaald ivm de veranderde wegenbelasting van de afgelopen jaren. Zolang het maar een installatie is die gebruikt is met een gewoon gasmengstuk (dus geen injectie systeem).

De inbouw van de hele installatie is ook heel erg goed zelf te doen, mits je je maar netjes aan de regels houdt. Je kunt dan je kadett bij de RDW laten keuren (dit kost tussen de € 55 - €60). Als je een installatie kunt vinden ergens tussen de € 150,- en € 250 dan verwacht ik dat je ergens tussen de € 350 a € 450,- uitkomt als totaal kosten plaatje. Elke tankbeurt bespaar je ruim € 35 dus na ongeveer 10 tankbeurten heb je het al terug verdient.

Mocht je nog vragen hebben dan mag je me altijd mailen of bellen, ik wil je met alle plezier het een en ander uitleggen. Ook langskomen mag maar volgens mij woon je wel een aardig stuk bij mij uit de buurt (ik woon in Twente).

Groeten Olaf

P.s. ik heb ook nog een kenteken te koop van een kadett sedan op LPG. Als je dit zou doen hoef je niet langs de RDW met de kadett, alleen maar opnieuw APK keuren.
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
thekleine
Full Member
***
Berichten: 163


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 25 November 2015, 13:01:49 »

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/brandstofsystemen/m972073004-lpg-set-compleet-voor-vw-t2.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Zou zoiets geschikt zijn ?

Ik heb momenteel geen sleutel plek dus mijn idee nu is ik koop een set en moet ik het door " een mannetje " (iemand een centje bij verdienen? Tong) in laten bouwen.

idee of nee?
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 25 November 2015, 15:09:20 »

ik zou eerst uitzoeken welke tank maat je kwijt kan. zo groot mogelijk is wel zo fijn.
bedenk van tevoren waar je de vulnippel wil. je kan een minivuller achter het benzinetankklepje plaatsen of een nummerbordhouder kopen die weg kan klappen. beide hebben hun voor en nadelen...
verder mag de vulslang niet meer dan een jaar oud zijn. 13 maanden is afkeur.
zorg ook voor een goed mengstuk. ik heb zelf goede ervaringen met het mengstuk onder de carb. olaf heeft/had er 2 te koop dacht ik.

als de persoon die je in gedachten hebt ervaring heeft met inbouwen is er geen probleem om het te laten doen. maar het is ook zeker zelf goed te doen.

succes en blijf vragen stellen zolang je niet alles duidelijk hebt. er zijn een hele hoop forumleden met kennis en gebruikerservaring met LPG.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
thekleine
Full Member
***
Berichten: 163


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 26 November 2015, 12:07:33 »

Kofferbak ruimte is vrij essentieel voor mij, Ik ben filmmaker en heb vaak veel spullen bij me. Ik tank liever een keer extra dan dat ik een hele grote tank heb. De tank van bovenstaande link is niet heel groot zo te zien.


Hoe zit het met afstellen?



Ik weet dat je eigenlijk andere kleppen nodig hebt voor gas, maar als ik nu eigenwijs ben en gewoon rij met deze kleppen, zal het dan binnen no time verbrand zijn of duurt dat een paar jaar. vindt het altijd zonde als het daarna de kast in gaat als ik het ook eerst kan oprijden.
zou dit een goede oplossing zijn ipv een kop met andere kleppen etc?
https://www.google.nl/search?q=valve-saver++lubrication+system+monteren&safe=off&biw=1280&bih=630&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjQlenG_q3JAhWEnnIKHVKFB7EQ_AUIBSgA&dpr=1
Gelogd
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 26 November 2015, 13:07:29 »

Hoi John,

De set die je hebt gezien ziet er wel compleet uit, tank, verdamper, gasafsluiter en benzine afsluiter zie ik volgens mij allemaal in de doos zitten. Leidingen en slangen moet je toch nieuw kopen. Let wel op de datum van de tank en het 67R01 keurmerk op de gas drukdelen!

Wat betreft aanpassen van de motor, dit heb ik in de afgelopen 10 jaar dat ik op LPG rij nog nooit gedaan. Gewoon met de originele motor, originele kleppen, maar dan wel de uitlaat kleppen iets ruimer gezet (0,3 ipv 0,25). Ook moet je zorgen voor een goed afgestelde verdamper, een klein beetje te rijk is het beste. Vooral niet te arm want dan wordt je motor te warm en kunnen de kleppen wegbranden.

Misschien zit er nog wel een mannetje bij jou in de buurt die je wil/kan helpen, ik wil je best helpen maar ik zit alleen wel in Oost Nederland.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
thekleine
Full Member
***
Berichten: 163


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 26 November 2015, 15:50:50 »

In dat geval ga ik gewoon rijden met de kop die ik nu heb,

helaas is dat setje van marktplaats van 13-1-2006 dus is het wel erg kortdag voor de keuring.

mochten er mensen tips hebben voor een complete lpg set hoor ik het graag.
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 26 November 2015, 18:49:47 »

je kan qua kofferbakruimte dan beter gaan voor een tank die precies tussen de spatborden past maar een kleinere diameter heeft. dan verlies je de ruimte nog enigszins praktisch...
de schade aan de kleppen hangt ook erg van je rijstijl af. als je 120 wilt rijden zou ik toch de kop laten doen. ga je niet boven de 90 dan is het denk ik niet nodig mits goed afgesteld.
ruimer stellen van de kleppen is in ieder geval nodig..

misschien nog een tip waar je iets mee kan:
anders dan bij G3 hoef je niet perse in nederland goedgekeurde spullen te hebben. alles dat in europa goedgekeurd is mag je gebruiken. je kan dus ook kijken of je een complete set ergens anders in europa kan bestellen. deze webwinkel is bijvoorbeeld al een heel stuk goedkoper an de nederlandse. zo zijn er ongetwijfeld nog goedkopere opties. voordeel is dat je dan direct nieuwe spullen hebt maar dan wel voordelig.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
thekleine
Full Member
***
Berichten: 163


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 27 November 2015, 12:35:09 »

mooie tip!

Ga uit het buitenland de leidingen halen. de rest koop ik via olaf!
Ik mag tussen kerst en oud en nieuw een dag een brug lenen bij een vriend, dus ga die dag gewoon beginnen, en kijk tot waar ik kom,
Het laatste gedeelte laat ik doen door een bedrijf die hem afstelt (hij loopt nu al niet lekker) en keurt.

Heujjj Lachen
Gelogd
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 27 November 2015, 18:48:58 »

Dat gaat helemaal goed komen John. Een brug heb je maar heel even nodig, eigenlijk alleen maar om de leidingen onder de auto te bevestigen.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
katurbotje
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 28 November 2015, 07:49:48 »

Hallo,

Ik zie dat je aan de lpg gaat in je kadett dit is zeer voordelig idd.
Ik heb laatst ook lpg ingebouwd in mijn winter kadetje.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar als je nog vragen het dan kun je ook hier terecht.

Succes alvast.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines