Holland Kadett B Club Forum
20 April 2024, 05:51:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verlagingsblokje  (gelezen 14522 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Gepost op: 24 Januari 2016, 01:17:22 »

Is dit http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/ophanging-en-onderstel/m1005267199-opel-gt-of-kadett-b-voor-verlagen-gratis-bezorgd.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr nu zon verlagingsblokje waar men het elders op deze site het over heeft ?
Waarom zou ik dit zelf niet kunnen maken van een stukje staal of aluminium ?
Ik zie op het blok uit de advertentie wat vreemde figuren en een soort zwarte laag, heeft dit iets te betekenen ?
Ik vind het nogal een beste prijs voor zo'n blokje maar is misschien wel gerechtvaardigt omdat ik er te gemakkelijk over denk en iets over het hoofd zie !?
En wat bedoelen ze nou met het speciale montage gereedschap en handleiding voor het monteren, het zal toch niet zo moeilijk zijn dat je er speciaal gereedschap bij nodig hebt ?
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
pepe72
Full Member
***
Berichten: 243



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Januari 2016, 08:36:26 »

dit kan je zeker zelf maken van staal of aluminium
ik zou alleen wel een teflon laag verzien tussen de het blokje en de bladveer ivm wrijving.

denk zelf dat martin (apex4x4) hier een tekening van heeft met de maten van het blokje 

mvg peter

http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,11000.360.html

het was gert die de tekening heeft met maten staan in martin zijn topic
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Januari 2016, 10:58:53 »

Klopt, heb er ook gemaakt en stelt niets voor  Grijns




Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Januari 2016, 11:59:30 »

En wat bedoelen ze nou met het speciale montage gereedschap en handleiding voor het monteren, het zal toch niet zo moeilijk zijn dat je er speciaal gereedschap bij nodig hebt ?
Om je bladveer los te halen heb je een speciaal stukje gereedschap nodig, zal later even een foto hiervan plaatsen, dit zijn 2 lange draadeinden die je inplaats van de schokdempers vast zet, door de moer die aan de bovenkant van het draadeind zit naar beneden te draaien haal je de spanning van de bladveer af zodat je deze kan loshalen, dit is nodig om het verlagingsblokje te plaatsen.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 597



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Januari 2016, 12:25:56 »

Laat maar komen die foto Martin

wat Is trouwens beetje maximale wat je kunt verlagen met blokje?

Zit te denken aan combinatie van blokje en gat in draag arm verzetten.

Zitten nu shackels op

john
Gelogd
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Januari 2016, 12:36:50 »

Het word steeds interessanter, nou dacht ik al dat het niet al te moeilijk moest zijn maar je moet even weten hoe je het doet.
Alleen moet ik nog een stukje teflon vinden, via het www ben ik me kapot geschrokken, wat is dat spul duur zeg.
Zo word de prijs die gevraagd word op marktplaats wel een stuk aantrekkelijker.
Nou spookt mij de truuk met de shackels me ook nog steeds door het hoofd, in tegenstelling tot het blokje heb je hierbij wel minder voorspanning op de veer. Of denk ik nou verkeerd ?
Wat zijn nou de voor en tegendelen van beide systemen ?
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Januari 2016, 12:52:57 »

je kan bijna geen lengte kwijt aan shackels. dus helaas is dat op een kadett niet de beste methode.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Januari 2016, 16:11:47 »

Hier een tekening van het stukje gereedschap om de bladveer spanningsloos te maken, de foto's zijn helaas wel van slechte kwaliteit.





Het voordeel van een verlagingsblok:
Gemakkelijke verlaging van 2 tot 3cm.
Iets stugger inveren.
Het nadeel van de verlagingsblok:
De bladveer rust maar op een klein oppervlak van het verlaginsblokje, kleine kans op kromtrekken en zelfs breken van de bladveer.

De verlagings shackle beste te gebruiken met een bredere ofset naar buiten van de velg, of spoorverbreders, waardoor de velg naar buiten toe komt.

Het voordeel van de shackle:
Minimale verlaging al 30mm.
Door het gemakkelijke inveren zeer confortabel rijden.
Het nadeel van de shackle:
Bij helemaal insturen komt de shackle tegen de velg aan.
Bij inveren gaat de shackle naar buiten toe, en weer kans op raken van de velg.
Omdat de shackle een schommel beweging kan maken kan de as een klein beetje naar links en rechts bewegen, dit is op te vangen door een gat van rond 8mm in het midden van de bladveer te boren en de bladveer aan de draag koker vast te schroeven, dit is op de plaats waar ook het verlagings blokje zou komen.







Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Januari 2016, 16:57:08 »

Bedankt voor de duidelijke uitleg en tekeningen/foto's. Lachebek
Op dit moment gaat er bij mij een lichte voorkeur uit naar de shackels, moet dat eens even bekijken als de velgen er op kunnen.
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 597



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Januari 2016, 21:44:38 »

Mijne Is met shackels maarnog nniet mee gereden
moet langs rdw om kenteken terug te krijgen

weet iemand of veer van automaat stugger Is Ivm extra gewicht?

Groet john
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Januari 2016, 22:46:09 »

volgens mij is de voorveer niet in verschillende zwaartes leverbaar geweest. alleen hebben ohv kadettjes 3 bladen ipv 2. dus controleren of je een zware veer hebt is vrij makkelijk.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Januari 2016, 09:32:45 »

alleen hebben ohv kadettjes 3 bladen ipv 2..

Het is net andersom, een CIH kadett (1500-1900 cc) heeft een bladveer met 3 bladen, en de OHV kadett (1100-1200 cc) heeft 2 bladen. Wat je wel vaak ziet is dat in de loop der jaren de veer wat slap wordt, dus dan kan ie soms wat meer doorhangen.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 26 Januari 2016, 12:30:41 »

alleen hebben ohv kadettjes 3 bladen ipv 2..
Het is net andersom, een CIH kadett (1500-1900 cc) heeft een bladveer met 3 bladen, en de OHV kadett (1100-1200 cc) heeft 2 bladen.
Groeten Olaf
soms schrijf ik niet wat ik bedoel. dankje voor de correctie Knipoog
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines