Holland Kadett B Club Forum
19 April 2024, 02:48:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rustbucket  (gelezen 70387 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Robbin
Jr. Member
**
Berichten: 67



Bekijk profiel
« Antwoord #90 Gepost op: 23 Juli 2018, 10:13:18 »

Mischien een stomme vraag, is het altijd verplicht een auto om te keuren als er een grotere motor in komt ? Een kadett b heeft toch geen type keuring meer vanwege de leeftijd, je mag er dan toch zonder problemen een andere (grotere) motor in leggen, of moet je deze dan altijd om laten keuren ?

Bij een vermogenstoename van 20% of meer of het wijzigen vh aantal cilinders moet volgens de wet de wagen worden (om) gekeurd een z.g wijzigingskeuring. En in principe zelfs ook als je b.v een keuringsvrij oldtimer heb en van 6 naar 8 cilinders gaat. Als oom agent aan de kant van de weg twijfelt over de identiteit/gegevens van de wagen mag deze zonder pardon een wok melding vh kenteken maken. Ook kan de apk keurmeester de wagen afkeuren als deze zou willen lullig doen. B.v ohv 1.1 (50pk) naar ohv 1.2 (60pk) mag gewoon zonder keuring.

ook word de wagen gewogen omdat ook die gegevens op het kenteken dan niet meer kloppen, een grotere motor betekend namelijk ook vaak een hoger gewicht ook kwa zwaardere assen,remmen etc (mijn kadetje is leeg zo'n 150kg aangekomen Geschrokken ) ook word de remvertraging,koplampafstelling gecontroleerd en hoe de nieuwe motor in de wagen zit bevestigd.
Mijn wagentje werd ook op de schudbank gezet om wielspelingen/stuur en fuse kogelspelingen etc te bekijken Maar alles is bij mij nieuw dus was allemaal in orde.

Daarbij kost een wijzigingskeuring 54eu en is een dagkenteken gratis, Voor die centen heb ik geen zin om te gaan zweten als oom agent me een keer aanhoud en wil ik gewoon zeker zijn dat er geen gezeur volgt en dat mn autotje gewoon veilig is kwa remmen etc.
Gelogd

Een Kadett heeft geen roest, enkel dikke patina.
Robbin
Jr. Member
**
Berichten: 67



Bekijk profiel
« Antwoord #91 Gepost op: 23 Juli 2018, 12:07:54 »

Hier nog een paar ervaringen van mij mbt het ombouwen ve Kadett-b ohv naar cih.

*Het is niet zomaar even een groter blok in een B lepelen zoals sommige lui op de div forums beweren, Al heb je een compleet setje assen ve B 1700 dan zul je nog steeds je tunnel moeten vergroten als je geen automaatje had en een grotere ruimte voor je radiateur moeten maken en ook de voorste dwarsbalk vh chassis moeten verplaatsen.

*Voordat ik aan deze klus begon heb ik research gedaan naar wat ik allemaal nodig had kwa assen en motorsteunen en erachter gekomen dat er veel bullshit word verkocht of dingen niet worden vermeld zoals: JA de achter as ve opel gt past 1 op 1 op de kadett. Maar wat je nergens lees is dat het lagerblok vh staartstuk waar je donut lager inzit van een gt in principe niet past dwz hij past maar hij staat onder een verkeerde hoek waardoor je donut rubber verwringt en gaat roken en verbrand als je die wielen laat draaien. (ben ik op de harde manier achter gekomen  Ik weet het niet )
Ik heb dat opgelost dmv wiggen te maken en deze tussen chassis en het lagerhuis te stoppen en zo de hoek weer juist af te stellen.

*ook de myte dat de vooras ve opel gt zou passen is dikke B,S. De gaten van de ophanging op het chassis kloppen niet tov een gt dit is wel op te lossen maar dan nog heeft een gt as erg weinig meerwaarde op de 3-delige bladveer na Dit omdat de Opel gt namelijk 0.0 aan motorsteunen heeft op de vooras. Bij een gt hangt de cih motor namelijk aan een subframe aan het chassis.
Bij mij was het gevolg dus dat ik v.d gt as enkel de fuse's,naven,remmen en de bladveer heb gebruikt en dus op mijn orig ohv asje nieuwe steunen heb gefabriceerd.
Trouwens het verlagen vd voorkant van mijn kadett is perfect gelukt dmv het decurven vd 3 bladveren(zie ergens terug in dit forum) Dus niks niet  nylonblokken waarmee je de bladveer in een ongewone stand zet(alhoewel dat wel veeeeel makkelijker is) Het is gewoon een oldskool truckje wat we ook doen bij de americanen als het low budget moet.
Keyword is babystapjes en over de gehele breete vd veer blad voor blad buigen om de paar cm, ik gebruikte een potkrik en een zelfgemaakt raamwerkje.
ik durfde het aan omdat ik mocht het mislukken nog een reserve bladveer heb liggen, maar het is een tijdrovend klusje en ik moest het ook in 2x doen tot ik het gewenste resultaat had.
De auto staat nu aan de voorzijde zoals ik wil en veert goed uiteraard wel wat stugger dan met een 2 delige veer.
 

*ook lees weinig over het aanpassen van de km teller, zeker als je zoals ik gebruik maakt van een getrag240 5 versnellingsbak (ik werd er gelukkig op geattendeerd door een vd forumleden hier die toevallig ook nog een juiste teller had liggen ,dank daarvoor)  Maar ook na dat ik de juiste teller had gemonteerd was het nog niet zoals het moet zijn, Volgens de teller ging mijn kadet van 0 naar 100 in 6 sec.....nou is de kadett behoorlijk rapper geworden maar dat klopte toch echt niet, gereden met een gps teller op de gsm bleek ik bij 100kmh op de gps 140kmh op de teller te hebben staan. De oplossing was een andere aandrijving vd km teller in de bak te monteren, gewoon verkrijgbaar bij edelschmiede (toffe snelle shop)

*Tenenkrommend hier zitten lezen naar het nut of geen nut hebben van restdrukventielen in de hoofdremcilinders maar dit is mijn ervaring: Ik heb ook via het forum een rembekrachtiger+hoofdremcilinder aangeschaft en deze op de opel gemonteerd, hier zaten geen restdruk ventielen in, aangezien ik nu van voor schijven heb zou dit voor de voorremmen ook niet perse noodzakelijk zijn, zeker niet omdat het reservoir het hoogste punt vh remsysteem is er er geen olie kan terug lopen. Ik heb het hele spulletje gemonteerd samen met gereviseerde remklauwen en nieuwe wielremcilinders,schoenen,blokken,leidingen,trommels de hele mikmak dus. Na het ontluchten werkte de remmen prima, enigste wat me irriteerde was de enorm lange slag vh rem pedaal maja denk je dan oud systeem dus zal wel kloppen. Een paar dagen later wil ik weer aan de kadett gaan prutsen en wat zie ik...een plasje remolie bij het achterwiel  Boos dusss getverdemme nieuwe remschoenen doordrenkt met remolie en dat terwijl de remcilinders dus echt nieuw zijn. Dus google google jawoor gevonden wat ik zocht, De meeste kadetjes zijn uitgerust met hoofdremcilinder vh zogenaamde tandem systeem dus 2 zuigers los van elkaar waarbij de achterzuiger eenmaal op druk de voorzuiger vooruit drukt en zo ook de voorremmen van druk voorziet(tenzij de achterremdruk helemaal wegvalt, in dat geval komen de zuigers uiteindelijk wel mechanisch tegen elkaar) Deze cillinders hebben geen topklepje (het dopje met rubberflapje in de cil) dwz dat alle remolie in de cilinders na het remmen volledig terug word gepompt naar de cil/reservoir door de trekveren op de schoenen.
Wat er dus bij mij in resulteerde dat de nieuwe rem cilinder ging lekken door de te lage restdruk op de cups(nieuwe cups zijn soms dus niet lekker gesettleld)

Dus van mn oude remcilinder een restdruk klepje afgeschroefd en de hoofdremcilinder aangepast dmv remleiding gat op te boren en tappen naar m12x1 restdruk ventiel erin..pomp pomp..pomp..pomp hmmz nogsteeds die ultra lange K*T slag, Blijkt dus dat alle 3 de restdrukventielen die ik nog had echt slecht waren ik kon ze naar beide zijden met mn mond doorblazen.
Weliswaar met weerstand maar absoluut niet de voorgeschreven 0,7bar voor trommels.
Ik kon die dingen origineel ook niet nieuw vinden dus heb ik een los restdruk ventiel 0,7bar van willwood aangeschaft en deze tussen de remleiding naar achteren gemonteerd.
Pomperde pomp ontluchterde lucht.....bam Lachen resultaat een lekkere korte slag harde rem en een 10x betere/snellere rem reactie en geen slepende trommels wat sommige beweren.
Doordat de trommels nu minder olie verplaatsing vragen zijn de voorremmen dus in principe nu sneller aan de beurt om op druk te komen(het verhaal vd tandem hoofdremcilinder  olieverplaatsing bla bla bla)

Annyways wat ik wil zeggen dat ik ondanks mn 27jaar als beroeps monteur in de automotive e.d wereld ik ook nog dingetjes leer over het wel of geen nut hebben en de werking van bepaalde systemen. Ik had het eigenlijk van tevoren moeten weten omdat bij een lastafhankelijk remventiel wat in veel autos zit, dit ook een van de functie's van dat ventiel is.

Dus of je ze nou wel wilt gebruiken of niet, zal voor de remkracht geen bal uitmaken echter wel kwa pedaalslag en dus comfort kwa remmen en de kans op lekken van de remcilinders verminderen.

Ik neem overigens mn petje af voor al diegene hier op het forum die ZELF hun wagentjes onderhouden/ombouwen of restaureren zonder de technische middelen waarover ik beschik.

Ik haat reclame maken voor bedrijven of merken maar ik heb onlangs nog een F***king handig tooltje gekocht om de oude motortjes mee af te stellen.
Thuis loopt men vaak te klooien of te gissen of de motor nou niet te rijk of te arm staat ik ook bougie dr in uit kleurtjes kijken vd electrode bweeehh rot klusje ,en ik wil nou eenmaal dingen zeker weten dus heb ik een GUNSON COLORTUNE setje gekocht. Dat is een doorzichtige bougie waarmee je de kleur van de verbranding kan checken rood/oranje is te rijk, blauw is armer. Ik heb de mijne afgesteld dat het oranje net weg is en hij net blauwig word. liever ietsje te rijk dan te arm, (te arm mengsel is schadelijker voor de motor dan een iets rijker mengsel.
Direct bij wat vrienden en hun oldtimers ook gebruikt/getest. Google of youtube het maar op het dingetje is niet super duur maar wel handy IK vind hem top voor de oude motoren.
Gelogd

Een Kadett heeft geen roest, enkel dikke patina.
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #92 Gepost op: 24 Juli 2018, 09:38:26 »


Thuis loopt men vaak te klooien of te gissen of de motor nou niet te rijk of te arm staat ik ook bougie dr in uit kleurtjes kijken vd electrode bweeehh rot klusje ,en ik wil nou eenmaal dingen zeker weten dus heb ik een GUNSON COLORTUNE setje gekocht. Dat is een doorzichtige bougie waarmee je de kleur van de verbranding kan checken rood/oranje is te rijk, blauw is armer. Ik heb de mijne afgesteld dat het oranje net weg is en hij net blauwig word. liever ietsje te rijk dan te arm, (te arm mengsel is schadelijker voor de motor dan een iets rijker mengsel.
Direct bij wat vrienden en hun oldtimers ook gebruikt/getest. Google of youtube het maar op het dingetje is niet super duur maar wel handy IK vind hem top voor de oude motoren.

Bedankt voor de tip, hier ga ik ook eens naar op zoek.

Mooie Kadett en bedankt voor al je info. Ik heb zelf ook een CIH Kadett en herken een hoop van jou. Ik ben wel benieuwd naar mooie foto's van je Kadett.  Grijns

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #93 Gepost op: 26 Juli 2018, 20:26:04 »

ik heb die collortune bougie ook en bij een oudere 1.1N gebruikt en werkte mooi.
ondertussen uit het oog verloren en nu weer herinnerd dat ik hem heb dus ga hem bij mijn nieuwe blok ook testen Grijns

gr Paul
Gelogd
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines