Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 06:36:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rustbucket  (gelezen 70193 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Robbin
Jr. Member
**
Berichten: 67



Bekijk profiel
« Gepost op: 24 Maart 2016, 20:17:55 »

Hallo,

Ik heb al veel op dit forum gelezen en gekeken en er van opgestoken mbt de b-kadett en dacht laat ik zelf nou ook maar eens wat zien wat ik en mn zoon aan het sjouwen zijn met het kadetje.
Het begon eigenlijk bij een maat van me, ik was aan zijn harleys aan het sleutelen en daar stond het Kadettje. Het wagentje was net uit de keuring en geschorst met wat ‘’kleine’’ afkeurpuntjes dacht mn maat. Na wat babbelen vroeg hij of ik hem niet wilde overnemen, hij vertelde me dat de auto keihard was dus ik moest al een beetje lachen. Ik heb dit forum al een tijd geleden behoorlijk doorgespit en kwam toen al tot de conclusie dat een harde kadett-b in de prijsklasse tot 400eu zeldzaam is, En de van wezel overlas dorpel en de roestbubbels hier en daar verklapte al een hele hoop.
Ik ging in de auto zitten en gaf een flinke trap net naast de dorpel op de bodem.. hard..ja hard van de roestkoekken die nu als chocovlokken op de grond vielen langs de kier van de crappy opgelaste dorpel. Hij wilde nu helemaal van zn kadett af en ik mocht hem zo menemen in ruil voor het geleverde werk aan zn motors. Mooooooiiiiii.

Maar nu ff een plaatje bij het praatje hier de ''keiharde''  Knipoog kadett (de foto overigens uit het kentekenregister genomen)


Mn zoon en ik zijn een tijdje later toen de kadett thuis stond begonnen met strippen en wat roestoratie werkzaamheden. Ik zal proberen om van tijd tot tijd wat fotos en praatjes hier op het forum te plaatsen. (als ik iets niet goed doe aub zeggen het posten op forums is nieuw voor mij.

Hier de auto op de bokjes gezet en de deur losgepulkt spatbordje erafgehaad die is overigens nog wel keihard op een pitje hier en daar na.
Maar zoals te zie is de A stijl wel aan een oplapbeurtje toe deze was nogal oldskool dichtgesmeerd met P40 (vezelplamuur) ofzo


Ja het lijkt erop maar het ruikt niet zo


Na wat sloopwerk ook even wat opknapwerk.
Ik kan natuurlijk nieuwe a stijlen kopen maar ik vind de plaatdelen van een zeer dunne flubber kwaliteit dat ik de uit het zicht delen zelf klop uit 1.4mm carrosserie staalplaat.
Dus de oude rotte stukken eruit slijpen de te lassen randen stralen en het nieuwgeklopte staal erin. En even een laagje ouderwetse loodhoudende menie erop (jahaa is ongezond enzo)

de onderkant van de A-stijl doe ik als ik de nieuwe dorpel erop zet deze heb ik wel gekocht.

Hier een foto van de bodem en de lap reparatie die aan de binnendorpel was gedaan.

eruit met die troep.




Een beetje slijpwerk later kon ik het niet laten, en alvast een stukje bodem geklopt en erin gelast.
tussendoor na het werk spuit ik er altijd even wat zink op haal ik er weer af als ik er aan verder moet.


ook de binnekant van de dorpel daar waar nodig de rotte stukken eruit en nieuw erin.


mn zoon happy met mn nieuwe maffe laskap aan het bakken en braden.


Maffe laskap, last overigens erg fijn met dit kapje. Houd ook mn jongste zoontje weg bij het lassen die vind het niks zon eng ding.


heb nog meer maar dit was het even voor nu de rest volgt, Overigens mn respect voor iedereen die hier projecten heeft gepost en trouwens ook bedankt daarvoor.
Gelogd

Een Kadett heeft geen roest, enkel dikke patina.
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Maart 2016, 20:52:42 »

schijn kan bedriegen zeg maar Grijns
mijn enige tip is eerst goed inventariseren wat er allemaal rot is en dan pas besluiten of je deze weer op de weg wil/kan helpen.  slechte reparaties zijn vaak moeilijker te repareren dan niet gerepareerde verrotte stukken!
wel heel veel succes gewenst met je project!
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Robbin
Jr. Member
**
Berichten: 67



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Maart 2016, 22:00:58 »

Bedankt voor je reactie. Ik wist wel waar ik aan begon had dit forum al eens doorgespit en dit kadettje heeft bijna alle roestpunten die er zijn. En je heb gelijk slechte reparaties zijn vervelender dan orginele roestplekken, Bij deze zat bv de overzet dorpel te hoog waardoor het kleine profieltje dat origineel in de achterschermen zit (en onder aan de deur)weg was en de koker liep door/zat vastgelast aan het voorspatbord!! dat zag er echt niet uit.Maar dit is niet mijn eerste roestoratie, Ik ben ooit begonnen met een mini850 en daarna een suzuki GX100 en daarna nog wat in de amerikaanse roest gezeten en nogsteeds.
Gelogd

Een Kadett heeft geen roest, enkel dikke patina.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Maart 2016, 22:48:13 »

Wow weer een gaaf project, en super leuk om de foto's te zien.
Echt een gave laskap, heb ik nog niet eerder gezien  Grijns
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Maart 2016, 22:54:03 »

Maar dit is niet mijn eerste roestoratie, Ik ben ooit begonnen met een mini850 en daarna een suzuki GX100 en daarna nog wat in de amerikaanse roest gezeten en nogsteeds.
in dat geval hoeven we ons geen zorgen te maken over een strandend project in de nabije toekomst. de reparaties zien er goed uit op de foto's trouwens!
heb je naast het hard maken en apk keuren nog speciale plannen met bijvoorbeeld de motor of het uiterlijk?
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Robbin
Jr. Member
**
Berichten: 67



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Maart 2016, 23:47:56 »

Dit project gaat niet stranden hoor..dat laat mijn zoon en vrouw niet toe die vinden hem te leuk Geschrokken voorlopig eerst het roestprobleem weghalen, Motorisch zit er nu een 1.1 in die erg nat is en rijp voor een revisie maar daar wil ik zodra de auto lasklaar is ipv de 1.1 een 1.2n of s inleggen.
Zodra mn hobbypotje met geld weer wat is aangedikt wil ik ook opzoek naar een voorasje met schijfremmen liefst de wat zwaardere vooras ve 1.7 of hoger ivm eventuele weer wat latere plannen. maar daar komt nog heel wat onderdelen speurtocht bij kijken. Uiterlijk en het interieur wil ik wel gewoon origineel ogend laten.

Ik heb trouwens nog een grappige foto van de spanningsregelaar die en nu in zit/zat, de vorige eigenaar is volgens mij een electrofiel geweest en heeft er zelf een gemaakt zoals ik vroeger op een testboardje moest maken op de motorvoertuigen school. Totaal onhandig groot en inefficient maar het werkte, vind het stom maar wel heel knap gemaakt.


Ze hebben gelukkig wel de orginele stekker naar de regelaar laten zitten aan de kabelboom.
Gelogd

Een Kadett heeft geen roest, enkel dikke patina.
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 597



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Maart 2016, 06:14:11 »

Hoi

leuk project. Soms zijn slechte reparatie's wel handig dat het niet verder Is gegaan met roesten.

Als je ooit al mini hebt gedaan heb je waarschijnlijk goed kunnen oefenen met lassen

heb er ook 1 gedaan

groet john
Gelogd
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Maart 2016, 08:08:57 »

Goed bezig, direct grondig de rotte plekken eruit.
Vooral ook de kleur behouden, zo herinner ik me de Kadettjes van de gewone burgerman. Knipoog
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Maart 2016, 12:02:41 »

Vooral ook de kleur behouden, zo herinner ik me de Kadettjes van de gewone burgerman. Knipoog
Nee die Sahara beige is een veel te burgerlijke kleur, ik zou er een sportief kleurtje op zetten  Grijns Grijns Grijns
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Robbin
Jr. Member
**
Berichten: 67



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 25 Maart 2016, 13:43:30 »

Ik weet niet wat voor keur ik hem ga spuiten, Maar dat beige (hoewel ik het mooi vind) moet eraf mijn vrouwtje krijgt diaree aanvallen van de kleur zegt ze!
En ik laat het gedoe over de kleur lekker aan mn vrouw en mn zoon over. Van mij mag bijna elke kleur zolang het maar vet staat bij het rode interieur dan moet nl absoluut blijven. Grijns
Gelogd

Een Kadett heeft geen roest, enkel dikke patina.
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 25 Maart 2016, 16:25:49 »

Over het interieur zijn we het in elk geval wel eens, mooi hoor dat rode.
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Robbin
Jr. Member
**
Berichten: 67



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 04 April 2016, 19:15:16 »

Het was mooi weer het afgelopen weekeind dus weer even wat aan het opeltje geknutseld.
Deze keer maar eens aan het binnen scherm L.A begonnen, deze was ook behoorlijk krokant.
En sorry ik was zo driftig bezig dat ik eigenlijk niet genoeg fotos heb gemaakt naar mijn eigen zin!
Hier toch een paar kiekjes.


Het binnen scherm vanuit de kofferbak gezien.


Binnen scherm van onderaf.


En dus toen maar het hele rotte stuk eruit geslepen. Lijkt wel een kunstwerk!  Knipoog

Het binnen scherm is inmiddels weer roestvrij en alles zit er weer ingelast de lasnaden etc weer ingestreken met strijkkit en het nieuwe en oude staal weer bewerkt met  Reaxyl SX 195  (foto’s volgen nog).

Daarna eindelijk de dorpel terug gezet, Ik heb het gedeelte van het achter scherm waar deze aangelast word eerst een verzetje in gemaakt met de pons/verzettang zodat de nieuwe dorpel er makkelijker aangelast kan worden en de boel niet gaat golven.
Overigens heb ik gekozen voor een dorpel van Klokkerholm omdat deze een stuk steviger zijn dan de flubber dingen van van wezel en deze het originele het dichtst benaderen, ze zijn wel een stuk duurder.


De aansluiting op de A-stijl moet nog vervangen worden.


De dorpel vanaf de onderzijde gezien, alles eerst vastgezet met zelftappers om de boel uit te lijnen,
Het definitieve vastlassen aan de drager in de koker en aan de bodem moet nog gebeuren (zal je zien als je lekker bezig bent krijg je visite bweeehh Boos)

Dat was mijn kleine update voor nu ik hoop snel op meer.
Gelogd

Een Kadett heeft geen roest, enkel dikke patina.
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 04 April 2016, 19:58:08 »

Visite brengt vreugde aan, is het niet bij het komen dan wel bij het gaan. Grijns
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Frikandel
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 05 April 2016, 16:43:52 »

We zien dat je veel ervaring hebt met het herstellen van "rustbuckets". Vooral leuk "even een stukje plaat uitkloppen"voor de bodem; welk gereedschap heb je tot je beschikking voor deze fraaie resultaten? Zetbank? uitdeukhamer(s) of nog meer? Ik zit dus in de zelfde fase; bodem/drempel/ A-stijl...
Gelogd
Robbin
Jr. Member
**
Berichten: 67



Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 05 April 2016, 18:19:08 »

Eigenlijk gebruik ik niet zoveel speciaal gereedschap, Simpelweg omdat het leuk moet blijven op het financiële vlak en omdat je met een beetje improvisatie/geduld/biertjes en wat simpele handgereedschapjes een heel eind kan komen .
De gereedschappen die ik voor deze klus tot nu toe heb gebruikt zijn:
-een goede blikschaar
-wat lijmtangen om te zetten plaatwerk op te spannen
-Hoekstaal om een geinproviseerde zetbank te maken dmv de plaat tussen de hoeklijnen op te spannen en met een hamer om te kloppen.
-Dik papier/karton om malletjes van te knippen en over te trekken op het plaatstaal.
-een bolkophamer, een platte carosserie hamer om lekker op de lasjes te slaan en zo de spanning uit de nieuwe lasjes te meppen.
-een aangepaste waterpomptang, ik heb de bekken verbreed zodat ik deze kan gebruiken om de randjes vh staal om te zetten als het over een smal stukje gaat.
-een verzet tang(optioneel maar ik vind het prettiger werken als je staal op een flensje kan lassen dan koud tegen elkaar)
-Wat blokken hout om profiel in te gutsen, ik span de plaat erover met lijmtangen en klop dan de vorm erin.
-een dik stuk staal dat ik gebruik als hand aambeeldje. (kan je ook setjes van kopen maar dit werkt prima voor mij)
-een spotblaster (zandstraal pistool) om de te lassen randen en onschuurbare hoeken en gaten te ontroesten. (spotgoedkope dingen)
-Eigenlijk gebruik ik van alles.
wat ik wel belangrijk vond is een goed lasapparaatje, niet zo'n kinzo achtig pruttel kastje met gasgevulde draad of van die kleine flesjes. Daar ben ik lang geleden al eens mee bezig geweest en vond het een ramp.

Het enigste echt bijzondere gereedschap wat ik gebruikt heb is een krimp/rek persje om de spatbord randen de maken die ik van een vriend heb geleend.
verder is het juiste staal ook best belangrijk ik gebruik veel zincor carrosserie plaat dat is wat zachter/vriendelijker om te bewerken.
En voor het lassen een laaggelegeerde draad gebruiken dat last wat prettiger op oud/vervuild staal.
Moeilijke grote gewelfde delen maak ik in stukken( als je dan een stuk verpest is niet gelijk heel je plaatje verpest)
Veel fotos maken en meten van hoe het origineel zat of hoorde te zitten.
de buiten dorpels heb ik gewoon gekocht.

(tipje)Als je je dorpel en bodem beide uit je auto slijpt even een stevig kruis oid in het deurgat hechten tegen het doorzakken van je auto.

Gelogd

Een Kadett heeft geen roest, enkel dikke patina.
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines