Holland Kadett B Club Forum
20 April 2024, 07:35:23 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: klepsteelrubbers  (gelezen 7340 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 31 Maart 2016, 21:19:57 »

Dit onderwerp is al eens (in een grijs verleden) door mij ingebracht.
Ik heb de indruk dat mijn motor (1.1SR, 5 jaar geleden gereviseerd, daarna enkele duizenden km's gelopen) olie aanzuigt (niet veel) langs de klepstelen. Bij de revisie bleek dat de speling klepstelen-klepsteelgeleiders nog binnen de normen lag; daar is dus niets aan gedaan.
Of hij echt olie verbrandt weet ik niet zeker (olieverbruik is gering), maar ik vind de uitlaatgassen stinken naar verbrande olie.
Nu zou ik graag klepsteelrubbers monteren, maar de kop is daarop niet voorbereid. De hals waar de rubbers op vastgezet moeten worden heeft geen groef om de rubbers in te klemmen (zie rode pijl), en dat zou zover ik weet wel moeten.



Een ander idee is, dat er klepsteelrubbers moeten bestaan (kwam ik eens tegen in Oldtimer Praxis), die een bredere rand hebben, waarop de klepveren rusten en die zo op de plaats gehouden worden.
Onze Kadett-koppen hebben klepveren die in een sponning liggen (zie blauwe pijl) en als de veren de rubbers op de plaats moeten houden, zouden de rubbers dus in deze sponning moeten vallen.



Zo mogelijk zou ik de klepsteelrubbers willen monteren zonder de kop van de motor te nemen.
Slijpen, frezen of andere verspanende bewerkingen hebben dus niet mijn voorkeur.
Kleppen hoog houden moet lukken, de klepschotels verwijderen en weer monteren lukt zeker, maar nu nog de vraag: bestaan er bruikbare klepsteelrubbers??

Wie heeft hierover ideeën??
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 31 Maart 2016, 22:13:13 »

Je kan de cilinderkop laten zitten om de klepveren los te halen, neem een oude bougie, boor nu een gat van boven naar beneden in de bougie, duw een slang over de bougie en draai deze in de cilinder, zet nu lucht (compressor) op de slang, de klep blijft nu door de druk omhoog staan, moeilijker is nu om de klepveer los te halen, hier past geen klepveertang meer op, hier moet je dus iets op verzinnen  Grijns

Er bestaan gewoon klepseals voor jou cilinderkop, zijn best wel duur.




Prijs 60 US-dollars+verzenden

Je kan geloof ik ook van een Opel corsa gebruiken, kosten iets van 3 euro per stuk, weet alleen niet meer welk type corsa.

Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 31 Maart 2016, 22:27:32 »

Gert de seals die Martin omschrijft zouden op jou type kop ook bij de inlaatkleppen horen te zitten (bij al mijn oude type koppen in ieder geval wel).

mvg Paul
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 01 April 2016, 08:48:14 »

De foto van Martin van die seals heb ik ooit eens op E-Bay Amerika gevonden; daar werd dit setje toen aangeboden.
Het zijn geen klepsteelrubbers maar veerschotels voorzien van een rubber afdichtring; deze zou het druipen van olie langs de klepsteel moeten verminderen. Of dat ook werkte? Mijn motor heeft ze in ieder geval niet en ook de later toegepaste rotocaps zitten niet op mijn kleppen.
Volgens het Duitse forum zijn die seals maar kort toegepast omdat ze niet zouden voldoen.



Bij (de)montage de kleppen hooghouden moet wel lukken (perslucht of speciaal stukje hiervoor bedoeld gereedschap) en de klepveer loshalen zonder klepveertang blijkt ook niet moeilijk met de juiste "krombektang" en een grote sluitring.

Het makkelijkst zou zijn klepsteelrubbers die van onderen passen in de rand waar de klepveer in rust (blauwe pijl).
Iemand hiermee ervaring?

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Peter96
Full Member
***
Berichten: 137



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 01 April 2016, 10:27:11 »

Om de klepveren te demonteren heb ik ook een soort hevel gemaakt. Zal eens kijken of ik hem nog kan vinden en plaats ik wel een foto. Gebruik je dan zoals Olaf zegt met lucht in cilinder, hevel er op tikje om schotel te laten schrikken en je pakt zo de veer er af.
Je kan ook petjes gebruiken zoals op veel oude Amerikanen zit. Hoewel ik betwijfel dat je probleem hier in zit als alles nog binnen de toleranties zit.
Gelogd
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 01 April 2016, 11:27:28 »

Het principe van een ring in de bovenste schotels kom je ook tegen bij de CIH motoren. Hier zijn het losse ringetjes. De schotels met ring zijn ook in europa leverbaar net als de klepsteelrubbers zoals die op de A corsa worden gebruikt.

http://www.opel-classicparts.de/teller-30491.html
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 01 April 2016, 13:04:05 »

Na de revisie zal de onderdruk in de cilinders toegenomen zijn, zodat het aanzuigen van een beetje olie langs de klepstelen niet ondenkbaar is.
Hier het stukje gereedschap om de klep gesloten te houden



en hier om de schotel te demonteren.
Ik deed dit met een krombektang+sluitring maar zo gaat het nog eenvoudiger


Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 597



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 01 April 2016, 14:29:53 »

Heb zo'n hulpstuk gemaakt voor cih motor.
werkt heel goed.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 01 April 2016, 15:23:42 »

Net bij revisiebedrijf geweest.
De kans passende klepsteelrubbers die onderin de sleuf waar de veer in rust passen (blauwe pijl) schatten ze op 0,0 of iets meer.
De enige optie is kop wegbrengen en sleufjes waar de klemring van de rubbers in vallen laten frezen (positie rode pijl).
Wel werd me gewezen op de carterontluchting; als die niet goed open is, kunnen vergelijkbare klachten optreden.
Dus die gelijk maar even goed schoon gemaakt en een extra gaatje in de metalen afdekking geboord; baat het niet, schaadt het niet  Grijns
Tot in Otterlo 
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines