Dit onderwerp is al eens (in een grijs verleden) door mij ingebracht.
Ik heb de indruk dat mijn motor (1.1SR, 5 jaar geleden gereviseerd, daarna enkele duizenden km's gelopen) olie aanzuigt (niet veel) langs de klepstelen. Bij de revisie bleek dat de speling klepstelen-klepsteelgeleiders nog binnen de normen lag; daar is dus niets aan gedaan.
Of hij echt olie verbrandt weet ik niet zeker (olieverbruik is gering), maar ik vind de uitlaatgassen stinken naar verbrande olie.
Nu zou ik graag klepsteelrubbers monteren, maar de kop is daarop niet voorbereid. De hals waar de rubbers op vastgezet moeten worden heeft geen groef om de rubbers in te klemmen (zie rode pijl), en dat zou zover ik weet wel moeten.
Een ander idee is, dat er klepsteelrubbers moeten bestaan (kwam ik eens tegen in Oldtimer Praxis), die een bredere rand hebben, waarop de klepveren rusten en die zo op de plaats gehouden worden.
Onze Kadett-koppen hebben klepveren die in een sponning liggen (zie blauwe pijl) en als de veren de rubbers op de plaats moeten houden, zouden de rubbers dus in deze sponning moeten vallen.
Zo mogelijk zou ik de klepsteelrubbers willen monteren zonder de kop van de motor te nemen.
Slijpen, frezen of andere verspanende bewerkingen hebben dus niet mijn voorkeur.
Kleppen hoog houden moet lukken, de klepschotels verwijderen en weer monteren lukt zeker, maar nu nog de vraag: bestaan er bruikbare klepsteelrubbers??
Wie heeft hierover ideeën??