ockdet
|
|
« Gepost op: 24 April 2016, 19:24:33 » |
|
ik wil deze week de compressie meten ik heb er een 1200 n corsa blokje in liggen wie weet hoeveel per cilinder .
probleem / storing
niet lekker stationnair lopen verbruik gas te hoog moeilijk op 120 te krijgen
wie helpt mij uit de brand
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
apex4x4
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 24 April 2016, 20:34:30 » |
|
Dat kan helaas heel veel oorzaken hebben en moeilijk op afstand te zeggen wat er aan de hand is
Voor dat je een compressietest laat doen even 1 voor 1 de bougies er uit draaien, dan even proberen te beschrijven op elke cilinder hoe deze er uit ziet.
-- de kleur -- nat of droog of aangekoekt -- de geur, benzine, olie of reukloos.
Kijk voor de grap de verdelerkap even na, niet alleen de binnenkant maar ook de aansluitingen waar de bougiekabels ingeplugd worden, deze willen wel eens verroest of verbrand zijn.
|
|
|
Gelogd
|
1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
|
|
|
Rondjerijder
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 25 April 2016, 08:39:22 » |
|
Compressie testen is natuurlijk altijd goed, maar de bougie "lezen" brengt al heel wat aan het licht.
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 25 April 2016, 09:03:31 » |
|
zal foto.s maken weet alleen niet hoe ik ze plaatsen moet
verdeler en kabels zijn alemaal netjes clean
heb gister stuk voor stuk de boegie kabels er af gehaald bij draaiende moter bij cilinder 3 lijkt het er op dat er minder verschil in lopen is als bij de andere cilinders
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Rondjerijder
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 25 April 2016, 09:59:58 » |
|
Ah, daar ben je al een stuk verder. Compressie verlies zou ik het eerst niet in zoeken [even meten kan nooit kwaad natuurlijk] maar in de vonk of het ontbreken van de vonk. Als je alle bougie's er uit haalt zal nummer drie waarschijnlijk een duidelijk ander beeld geven. Vervolgens zet je de bougie's in hun stekkers en laat ze op het blok liggen dan ga je starten [of laat dit iemand doen/bij de startmotor starten] de derde zal waarschijnlijk minder of niet vonken. Andere bougie waarvan je weet dat ze goed is, in de derde plaatsen en kijken hoe ze vonkt. Vonkt ze goed ben je klaar en was de bougie naar z'n grootje, vonkt ze niet zal je de kabel, aansluitpunten en verdeler moeten controleren. Zeer waarschijnlijk slaat een kabel dan door. Een doorslaande kabel kun je ook vinden door bij een stationair lopende motor met een plantenspuit over de kabels te sproeien.
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
Rebel
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 25 April 2016, 15:51:15 » |
|
Vergeet niet je bobine kabel!!! Hier zou ik mee beginnen.
Suc6
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 25 April 2016, 16:47:24 » |
|
Vergeet niet je bobine kabel!!! Hier zou ik mee beginnen.
als het probleem bij 1 cilinder duidelijker is zal het waarschijnlijk niet de bobinekabel zijn. maar altijd goed die ook op doorslaan te testen. mocht je beschikking hebben tot een compressietester. dan gaat het om verschillen. niet zozeer om de waarden. hoe minder verschil hoe beter.
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 25 April 2016, 17:41:20 » |
|
moest vandaag ff weg . gister had ik start probleen even verdeler kap los gehad en hij liep weer redelijk goed . vanmorgen weer slecht starten maar eerst even getankt want gastank was leeg toen gereden liep niet lekker ook niet op gas . ik was op lokatie . en toen ik naar huis wilde weer slecht starten . alle boegie kabels nagekeken rubber wat over de boegie komt omhoog getrokken zo dat ik kon zien of hij goed kontact maakte . toen wou hij wel lopen . maar liep zo beroerd als een kraai .. ben ik later maar gestopt sloeg mij af ..... probeerd te starten niks niet aan slaan schroever draaier bij de kop verdelerkap er af . contact punten gekeken of ze open gingen wel dus de klem van de condensator losgehaald en er opnieuw tussen gestoken .. verdelerkap er weer op en 1 keer starten en lopen . toen naar huis eerst maar eten ....
ppppffffffff alles komt tegelijk ...... straks maar even zien of hij weer wil starten en dan maar even naar de schuur ....
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Olaf
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 25 April 2016, 20:19:59 » |
|
Succes Marco. Met bovenstaande tips moet je een eind kunnen komen.
Groeten Olaf
|
|
|
Gelogd
|
Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie) Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1) Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2016, 20:58:42 » |
|
komt wel goed olaf hahaha ik ben niet van gisteren maar ja als alle daagse auto .... dan baal je wel ff soms maar denk dat het start probleem lag aan het lose contact van de condesator vonk trekken en niet lekker lopen nu maar stapje verder gaan ga zo nog even weer proberen of hij nu weer wil starten .. heb morgen nog wel tijd over om even te kijken en wil compressie meten op alle cilinders mischien sluit een klep wel niet helemaal .... en maar eens even begin maken aan mijn spare blok die maar even in de lak zetten en alles klaar maken je weet maar nooit dan is dat in iedere geval klaar
morgen maar gelijk met de elektroniche ontsteking beginnen die er binnenkort maar in heb alle spullen er al voor op de plank liggen behave de rotor en de verdelerkap nog niet iedereen bedankt voor de steun julie horen het wel
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 26 April 2016, 18:49:05 » |
|
Vandaag boegie bekeken en geen kleurverschil de compressie gemeten . Geven meer als 10 moet ik dat meten met alle bogies er uit. ....... of stuk voor stuk Ik heb verschil cilinder 1 en 4 zijn gelijk en 2 en 3 zijn gelijk . Het verschil kan ik nieet goed zien want mijn meter gaat maar tot 10 bar maar denk ongeveer dat er 1 bar verschil heb .. het starten was net ook niet zo als het hoorde En nu ??
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
reusjep
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 26 April 2016, 19:11:03 » |
|
Carburateurafstelling, kleppen, ontsteking?
Mijn kadettje startte redelijk en trok op hogere snelheden praktisch niet. Aan de viergastester bleek dat de CO 0.15 was (waar 1 tot 2.5 de norm is).
Klepspeling zorgt ook voor slecht lopen, maar stel je 't liefst met lopende warme motor.
Ontsteking kan ook nog. Bij een gare condensator krijg je een minimale vonk en dan raak je ook pit kwijt. Redelijk te testen door bobinekabel los te nemen uit de verdelerkap en de verdelerkap te verwijderen. Draai de motor zo dat je met gereedschap de contactpunten kunt openen. Hou de bobinekabel op een cm of 1 van het blok en open de contactpuntjes. Je moet dan een goede vonk krijgen. Zo nee, dan is je condensator dood, of wellicht je bobine, maar ik geloof niet dat die vaak overlijden? Timing al gecontroleerd met een proeflampje?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 26 April 2016, 19:17:27 » |
|
Kleppen hadden ik vorige week net gesteld en vandaag met de strobo lamp de timing gecontroleerd ik ga de kleppen deze week nog keer proberen 0.25. En . 0.35 . Hier had ik ook een stukje over gelezen
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 27 April 2016, 04:47:48 » |
|
nou vanmiddag alles schoon gemaakt en na gekeken liep prima boegies schoongemaakt kabels nagelopen alles kreeg normale vonk ook getest met de afstellamp vanavond moest ik weg ik kom vananacht bij de auto en weer niet aan de loop te krijgen
ra ra wat is dat wie helpt me
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Rondjerijder
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 27 April 2016, 07:48:44 » |
|
Ik sluit een verminderde compressie nog steeds niet uit [heb je al gemeten ?] maar blijf eerstvoorlopig toch op de ontsteking gokken. Het feit dat ze overdag wel goed liep en 's nachts niet zou met een hogere luchtvochtigheid te maken kunnen hebben, vocht dat slaat op de ontstekings delen. Mocht je de motor overdag goed aan de loop hebben zou ik toch de plantenspuit methode eens toepassen, niet geschoten is altijd mis.
|
|
|
Gelogd
|
Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
|
|
|
|