Holland Kadett B Club Forum
19 April 2024, 04:26:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: compressie ... loopt niet lekker  (gelezen 32088 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Gepost op: 24 April 2016, 19:24:33 »

ik wil deze week de compressie meten  ik heb er een 1200 n  corsa blokje in liggen 
wie weet hoeveel per cilinder .

probleem / storing

niet lekker stationnair lopen
verbruik  gas te hoog
moeilijk  op 120 te krijgen 

wie helpt mij uit de brand 

Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 24 April 2016, 20:34:30 »

Dat kan helaas heel veel oorzaken hebben en moeilijk op afstand te zeggen wat er aan de hand is

Voor dat je een compressietest laat doen even 1 voor 1 de bougies er uit draaien, dan even proberen te beschrijven op elke cilinder hoe deze er uit ziet.

-- de kleur
-- nat of droog of aangekoekt
-- de geur, benzine, olie of reukloos.

Kijk voor de grap de verdelerkap even na, niet alleen de binnenkant maar ook de aansluitingen waar de bougiekabels ingeplugd worden, deze willen wel eens verroest of verbrand zijn.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 25 April 2016, 08:39:22 »

Compressie testen is natuurlijk altijd goed, maar de bougie "lezen" brengt al heel wat aan het licht.
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 25 April 2016, 09:03:31 »

zal foto.s maken   weet alleen niet  hoe ik ze plaatsen moet 

verdeler en kabels zijn alemaal netjes  clean

heb gister stuk voor stuk de boegie kabels er af gehaald bij draaiende moter   bij cilinder 3  lijkt het er op dat er minder verschil in lopen is als bij  de andere cilinders
Gelogd
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 25 April 2016, 09:59:58 »

Ah, daar ben je al een stuk verder.
Compressie verlies zou ik het eerst niet in zoeken [even meten kan nooit kwaad natuurlijk] maar in de vonk of het ontbreken van de vonk.
Als je alle bougie's er uit haalt zal nummer drie waarschijnlijk een duidelijk ander beeld geven.
Vervolgens zet je de bougie's in hun stekkers en laat ze op het blok liggen dan ga je starten [of laat dit iemand doen/bij de startmotor starten] de derde zal waarschijnlijk minder of niet vonken.
Andere bougie waarvan je weet dat ze goed is, in de derde plaatsen en kijken hoe ze vonkt.
Vonkt ze goed ben je klaar en was de bougie naar z'n grootje, vonkt ze niet zal je de kabel, aansluitpunten en verdeler moeten controleren.
Zeer waarschijnlijk slaat een kabel dan door.
Een doorslaande kabel kun je ook vinden door bij een stationair lopende motor met een plantenspuit over de kabels te sproeien.

Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Rebel
Full Member
***
Berichten: 141



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 25 April 2016, 15:51:15 »

Vergeet niet je bobine kabel!!!
Hier zou ik mee beginnen.

Suc6
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 25 April 2016, 16:47:24 »

Vergeet niet je bobine kabel!!!
Hier zou ik mee beginnen.
als het probleem bij 1 cilinder duidelijker is zal het waarschijnlijk niet de bobinekabel zijn. maar altijd goed die ook op doorslaan te testen.

mocht je beschikking hebben tot een compressietester. dan gaat het om verschillen. niet zozeer om de waarden. hoe minder verschil hoe beter.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 25 April 2016, 17:41:20 »

moest vandaag  ff weg   . gister had ik start probleen  even verdeler kap los gehad en hij  liep weer redelijk goed  . vanmorgen weer slecht starten
maar eerst even getankt  want gastank was leeg   toen  gereden  liep niet lekker ook niet op gas . ik was op lokatie  . en toen ik naar huis wilde  weer slecht starten   . alle  boegie kabels  nagekeken  rubber wat over de boegie komt omhoog getrokken zo dat ik kon zien of hij goed kontact maakte .  toen wou hij wel lopen  . maar liep zo beroerd als een kraai .. ben ik later maar gestopt   sloeg mij af  .....  probeerd te starten niks niet aan slaan 
schroever draaier bij de kop  verdelerkap er af  .  contact punten gekeken of ze open gingen  wel  dus  de  klem van de  condensator  losgehaald  en er opnieuw tussen  gestoken ..   verdelerkap er weer op  en   1 keer starten en lopen  .  toen naar huis  eerst maar eten    ....

ppppffffffff  alles komt tegelijk  ......    straks maar even zien  of hij weer wil starten   en dan maar even naar de schuur  ....
Gelogd
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 25 April 2016, 20:19:59 »

Succes Marco. Met bovenstaande tips moet je een eind kunnen komen.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2016, 20:58:42 »

komt wel goed olaf  hahaha ik ben niet van gisteren  maar ja als alle daagse auto  .... dan baal je wel  ff soms   maar denk dat het start probleem  lag  aan   het lose contact   van de condesator  vonk trekken  en  niet lekker lopen    nu maar stapje verder  gaan        ga zo nog even weer proberen   of hij nu weer wil starten   .. heb morgen nog  wel tijd over om even te kijken   en wil compressie meten op alle cilinders   mischien sluit een klep wel niet helemaal  .... en maar eens even begin maken aan mijn spare blok  die maar even in de lak zetten   en alles klaar maken je weet maar nooit  dan is dat in iedere geval klaar

morgen maar gelijk  met de elektroniche ontsteking  beginnen die er binnenkort maar in  heb alle spullen er al voor op de plank liggen behave de rotor en de verdelerkap  nog niet   
 
iedereen bedankt voor de steun  julie horen het wel 
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 26 April 2016, 18:49:05 »

Vandaag boegie bekeken en geen kleurverschil de compressie gemeten  . Geven meer als 10  moet ik dat meten met alle bogies er uit. ....... of stuk voor stuk
Ik heb verschil cilinder 1 en 4 zijn gelijk  en 2 en 3 zijn gelijk . Het verschil kan ik nieet goed zien  want mijn meter gaat maar tot 10 bar  maar denk ongeveer dat er 1 bar verschil heb .. het starten was net ook niet zo als het hoorde
 En nu ??
Gelogd
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 26 April 2016, 19:11:03 »

Carburateurafstelling, kleppen, ontsteking?

Mijn kadettje startte redelijk en trok op hogere snelheden praktisch niet. Aan de viergastester bleek dat de CO 0.15 was (waar 1 tot 2.5 de norm is).

Klepspeling zorgt ook voor slecht lopen, maar stel je 't liefst met lopende warme motor.

Ontsteking kan ook nog. Bij een gare condensator krijg je een minimale vonk en dan raak je ook pit kwijt.
Redelijk te testen door bobinekabel los te nemen uit de verdelerkap en de verdelerkap te verwijderen. Draai de motor zo dat je met gereedschap de contactpunten kunt openen.
Hou de bobinekabel op een cm of 1 van het blok en open de contactpuntjes. Je moet dan een goede vonk krijgen. Zo nee, dan is je condensator dood, of wellicht je bobine, maar ik geloof niet dat die vaak overlijden?
Timing al gecontroleerd met een proeflampje?
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 26 April 2016, 19:17:27 »

Kleppen hadden ik vorige week net gesteld  en vandaag met de strobo lamp de timing gecontroleerd ik ga de kleppen deze week nog keer proberen 0.25. En . 0.35 . Hier had ik ook een stukje over gelezen 
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 27 April 2016, 04:47:48 »

nou vanmiddag  alles  schoon gemaakt en na gekeken  liep prima  boegies schoongemaakt   kabels nagelopen alles kreeg normale  vonk  ook getest met de afstellamp     vanavond   moest ik weg   ik kom vananacht  bij de auto  en weer niet aan de loop te krijgen   

ra ra wat is dat   wie helpt me   
Gelogd
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 27 April 2016, 07:48:44 »

Ik sluit een verminderde compressie nog steeds niet uit [heb je al gemeten ?] maar blijf eerstvoorlopig toch op de ontsteking gokken.
Het feit dat ze overdag wel goed liep en 's nachts niet zou met een hogere luchtvochtigheid te maken kunnen hebben, vocht dat slaat op de ontstekings delen.
Mocht je de motor overdag goed aan de loop hebben zou ik toch de plantenspuit methode eens toepassen, niet geschoten is altijd mis.
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines