Holland Kadett B Club Forum
28 Maart 2024, 09:38:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koeling  (gelezen 31089 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Kadett
Newbie
*
Berichten: 48



Bekijk profiel
« Gepost op: 25 September 2016, 19:50:16 »

Ben vandaag neer Riethoven geweest , als ik met mijn Kadett 30 min auto snelweg rij 100 km loopt mijn temperateur op tot tegen het rood aan , termostaat er uit gehaald en op de terug weg loopt hij weer op ook zonder termostaat er in .

Wat kan daar het probeem van zijn

water pomp is vernieuwd en de slangen .
water slang in het moterblok gehad en gespoeld en radiateur.

wie weet de oplosing bedankt gr Bert
Gelogd
hummer
Sr. Member
****
Berichten: 375



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 25 September 2016, 20:15:05 »

Misschien is je radiateur slecht.
als de koelribben niet meer vast zitten aan de kanalen word er niet meer goed gekoeld.

gr. Erik
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 25 September 2016, 20:16:02 »

Ik gok op een kapotte koppakking  Knipoog
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Ger
Jr. Member
**
Berichten: 82


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 25 September 2016, 20:16:30 »

Hallo Bert ,

De koppakking kan kapot zijn .

Gr. Ger
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 25 September 2016, 20:41:21 »

Bert,

Als de koppakking kapot zou zijn dan bouwt deze druk op in het koelsysteem. Is dit ook zo dan zal de radiator dop niet zomaar open gedraaid kunnen worden.Heb je geprobeerd, als je de kachel aan doet of dan de temperatuur zakt.

Is de waterpomp wel goed, met name de poelie, kan zijn dat hij te weinig pompt bij 100 km.Ook kan je temperatuurmeter of voeler misschien afwijken.

Succes met zoeken.

Fred Uut Huuessen
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 25 September 2016, 20:57:18 »

is de motor ook daadwerkelijk heet? want de tempmeter van de kadett is niet bepaald betrouwbaar... Rollende ogen
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 26 September 2016, 10:39:11 »

Bij mij was het een kwestie van de radiator grondig doorspoelen. Zat allemaal slibachtige substantie in die er met een beetje waterdruk uit kwam. Sindsdien koelt ie weer als een zonnetje ondanks dat ik met een thermometer kan zien dat bepaalde kanalen nog verstopt zitten.
Makkelijkst is om de radiateur even goed uit te spoelen met een tuinslang. Als je er een beetje druk op hebt komt de meeste rommel wel los.

Als je geen plastic huls op de radiator hebt kun je 'm ook zo losnemen: slang boven en onder loshalen, met sleutel 13 het moertje onderop los draaien en je radiateur naar boven wegnemen. (Bij een automaat kun je de olieleidingen loskoppelen. Tip: Als je de auto met voorwielen omhoog zet loopt je olie praktisch niet weg. Denk aan nieuwe koperen pakkingsringetjes! Daar krijg je nooit spijt van!)
Als je 'm los hebt van boven naar beneden en andersom uitspoelen. Water netjes opvangen en afvoeren, uiteraard. Bij de meeste stortplaatsen kun je je verlopen koelvloeistof kwijt.
Na grondig uitspoelen evt met de tuinslang door je blok, zodat ook daar de zooi uit gaat. Ik krijg dik bruin roestwater. Doe dit ook via de leidingen van de kachelradiator (die achteraan op uit het blok komt met name.)
Als je de waterpomp vervangt biedt dat ook een mooie schoonmaakopening.


Wil je eerst testen? Dan eerst de boel afvullen met gewoon kraanwater en een paar goede rondjes rijden (met name de snelweg!).
Blijft je temperatuur goed, en lekt er niks? Dan de boel met koelvloeistof afvullen. Niet vergeten. Vorst maakt meer kapot dan je lief is, en water en ijzer geeft ook nog eens roest van heb ik jou daar. Vergeet ook niet de thermostaat terug te plaatsen, het is beter voor het blok als de koelvloeistof snel op temperatuur is.

Succes!

Edit: via DealExtreme of BangGood heb je heel gemakkelijk een IR-thermometer (zo eentje met een laser!)
Gelogd
Kadett
Newbie
*
Berichten: 48



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 26 September 2016, 15:46:28 »

Met water heb ik alles al gespoeld ook het motor blok zelfs met water en Azijn .

Zou het kunnen ook dat er vuil en stof in de lammelen aan de buiten zijde zit en dat hij dan niet voldoende koelt
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 26 September 2016, 19:15:34 »

Is ook mogelijk, als er geen koellucht door de lamellen komt koelt hij niet voldoende.

Als je, zoals ik al opperde de kachel aan doet en de meter zakt iets dan zal het een van binnen of buiten vervuilde radiator zijn.

De kachelradiator werkt als een extra koelelement. Was vroeger een tip als je met extreem warm weer of een rit in de bergen de moter dreigde te gaan koken. Men zet dan de kachel aan want dit zorgde voor extra koeling, voor de moter natuurlijk. de inzittende waande zich in een sauna.

Is het proberen waard.

Fred Uut Huuessen.
Gelogd
Kadett
Newbie
*
Berichten: 48



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 29 September 2016, 19:17:24 »

als ik eem lamp achter de ratiateur hou zie ik het licht goed doorheen , het is een automaat zou het kunnen olie pijl versnellings bak te laag was Verbaasd
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 29 September 2016, 21:17:01 »

De onderbak van de radiator koelt de olie van de automaatbak, Het zou kunnen dat deze zo heet wordt dat dit het gehele koelproces verstroord.Misschien eerst automaatbakolie bijvullen en vervangen.

Blijf erbij om te kijken als het zich voordoet om de kachel aan te zetten en kijken wat de temperatuurmeter doet,als hij zakt dan zit het in de koelcapaciteit.

Staat de ontsteking wel goed, als deze niet goed staat wordt de motor ook veel warmer.

Succes Fred Uut Huuessen.



Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 24 November 2016, 00:16:41 »

het probleem  intussen al opgelost     
Gelogd
Robin
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 29 Juli 2017, 15:21:20 »

Bert,

Als de koppakking kapot zou zijn dan bouwt deze druk op in het koelsysteem. Is dit ook zo dan zal de radiator dop niet zomaar open gedraaid kunnen worden.Heb je geprobeerd, als je de kachel aan doet of dan de temperatuur zakt.

Is de waterpomp wel goed, met name de poelie, kan zijn dat hij te weinig pompt bij 100 km.Ook kan je temperatuurmeter of voeler misschien afwijken.

Succes met zoeken.

Fred Uut Huuessen

Ik heb met mijn Kadettje een vergelijkbare situatie; blijf ik onder de 100km/h dan blijft de temperatuurmeter net iets boven het midden. Ga ik echter 100 à 110km/h dan loopt deze op tot tegen het rood...
Ik heb zowel de motor als de radiateur goed gespoeld met de de tuinslang en daar kwam behoorlijk wat troep uit (bruin roestwater en behoorlijk wat roest schilfers) daarna alle slangen vervangen en een nieuwe thermostaat gemonteerd. Ook heb ik een extra massa draad van de bruine draden op de ruitenwissermotor, rechtstreeks naar de minpool van de accu getrokken (ik had ergens gelezen dat daar de metertjes wat minder zouden schommelen?)
Maar daarmee is het helaas niet opgelost; boven de 100km/h blijft de temperatuur oplopen, ik kan dan ook niet de radiatordop eraf draaien want het begint dan gelijk te sissen en haal ik em iets los,dan spuit het hete water/stoom er langs de overloopslang gelijk uit.
Zelf vermoed ik dat de radiateur misschien wat dicht geroest/gekalkt zit ondanks het spoelen, of is dat onwaarschijnlijk?
Gelogd
roestkadett
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 29 Juli 2017, 16:59:39 »

coca-cola.
laten inwerken en dan spoelen
ruud
Gelogd
Robin
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 29 Juli 2017, 17:43:10 »

Zou ik eens kunnen proberen! Overigens waren er in de oude thermostaat twee gaatjes geboord van 3milimeter, dat zal ook wel niet voor niets zijn geweest. Maar hij word dus alleen te warm boven de 100km/h, blijf je daar onder; niks aan de hand. Ook stationair kan je hem gerust een uur laten draaien, ook dan komt de temperatuur niet boven de helft op de meter.
Dus vandaar dat ik vermoed dat de radiateur niet meer de volle 100% koelcapaciteit heeft.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines