Holland Kadett B Club Forum
18 April 2024, 19:06:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koeling  (gelezen 31138 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 29 Juli 2017, 18:17:40 »

@Robin een gaatje van 2mm in de rand van de thermostaat boor ik er ook altijd in bij het vervangen naar een nieuwe.
als de thermostaat open gaat komt er een koude plons water in het blok terecht (niet ernstig maar met een gaatje gaat dat vloeiender) zo wordt heel geleidelijk aan ook de radiateur op temperatuur.
als je dan de thermostaat terug plaatst met het gaatje boven dan kan er ook geen luchtbel achter blijven.

het blok wat ik nu heb opgebouwd heb ik eerst lang op ontkalker gezet (je wil niet weten wat voor prut eruit kwam en hoeveel) harde stukken kalk van aantal mm dik kwamen eruit gevallen, dus vermoed dat EN het blok EN de radiateur dicht geslibt zijn met kalk en troep.

gr Paul
Gelogd
Robin
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 29 Juli 2017, 18:30:48 »

Daar is inderdaad wel iets voor te zeggen...ik zal er ook eens een 2mm gaatje in boren. Het motorblok heb ik grondig gespoeld met heet water,net zo lang tot er geen roestschilfertjes meer uit spoelden. Maar in de radiateur zijn het hele dunne kanaaltjes natuurlijk, dus misschien dat daar toch nog een hoop vuiligheid in zit.
Gelogd
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 29 Juli 2017, 18:40:19 »

@Robin,

bij mij kwam de grootste troep er pas uit toen ik het blok op zijn kop schoon spoelde en het begon te rammelen.... de harde koek zit vast en kan best dik zijn geworden in de loop der jaren. als het dik aangekoekt zit dan heb je minder koelwater en koelcapaciteit, het water koelt de kalkafzetting en niet de cilinderwand en loopt dus warm/heet.
zou het eens proberen ontkalker in je blok een paar dagen in laten trekken en dan spoelen.

gr Paul
Gelogd
Robin
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 29 Juli 2017, 19:24:35 »

Dan ga ik daar de komende week maar eens even mee aan de slag! Want verder loopt het motortje echt als een naaimachientje,dus het zou zonde zijn als ie in de soep loopt.
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 29 Juli 2017, 19:35:21 »

Als er niets helpt,kijk ook eens naar de waterpomp,de schoepen kunnen zomaar voor een deel weggeroest zijn.Waterpomp of radiator,beide kan ook lijken hier de boosdoener te zijn,iets belemmerd de doorstroming.Heb je ook al eens geprobeerd zonder thermostaat
 te rijden,Wat doet hij dan?.

Succes Fred Uut Huuessen.
Gelogd
Robin
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 29 Juli 2017, 19:56:49 »

Zonder thermostaat heb ik nog niet geprobeerd moet ik zeggen. Na het spoelen heb ik er weer koelvloeistof in gedaan, en stationair laten draaien en steeds bijgevuld totdat er niets meer bij kon. De motor bleef netjes op temperatuur volgens de meter, dus ik ging er vanuit dat het wel in orde was. Tot dat ik er dus een rondje snelweg mee ging doen..
Ik kan het wel eens proberen zonder thermostaat, maar ik geloof niet dat ie dan nog op temperatuur komt, in iedergeval niet onder de 100km/h.
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 29 Juli 2017, 22:27:52 »

als de koelvloeistof daadwerkelijk warm word is het probleem niet in het blok maar in de radiateur.
als je last zou hebben van de kalk in het blok dan zou de koelvloeistof niet warm worden.
verder heeft een waterpomp een veel hoger debiet bij snelwegtoerental dan noodzakelijk. dus als er een paar schoepjes weg zijn zou dat eerder bij stationair een probleem moeten geven.
heb je de thermostaat al wel in een pan met water met een thermometer gecheckt op openingstemperatuur en hoe ver hij open gaat?

heb je al eens met een infrarood thermometer gemeten wat de radiateur doet? die dingen kosten haast niets meer bij bijvoorbeeld de lidl.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Robin
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 30 Juli 2017, 10:46:15 »

Ik heb vanmorgen de thermostaat in een pannetje water opgewarmd en deze gaat idd open. Ik heb niets bij de hand waarmee ik de temperatuur kan meten, maar op de thermostaat staat 87 dus ik neem aan dat ie vanaf 87graden open gaat. Ik heb ook de koelvloeistof weer afgetapt, deze is weer bruin maar dit keer zonder roestschilfertjes. De radiateur heb ik eruit gehaald en deze ga ik maar eens vullen met CocaCola en een nachtje in laten weken,en daarna nog eens goed uitspoelen. Ook heb ik een 2mm gaatje in de thermostaat geboord zoals Kinuyakkii beschreef.
Als laatste zou ik dan ook nog de waterpomp kunnen vervangen..deze lekt niet,maar misschien is er inderdaad van de schoepjes niet veel meer over, of misschien zit het schoepenwieltje wel los en draaid ie helemaal niet,of kan dat niet bij deze waterpompjes?
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 30 Juli 2017, 16:20:07 »

Robin,
Als je alles gemonteerd heb en schoon is ,dan zal bovenin de radiator, bij gasgeven een waterstroom moeten zien,ik dacht als je in opening van de radiator kijkt , vanaf de linkerzijde.Als je dit ziet , met wrong gasgeven zou je denken dat de pomp in orde is.Is doorstroming van je kachelradiator ook goed en vullen met kachel aan .
Hopelijk lukt het je om het euvel te verhelpen.
Succes Fred Uut Huuessen.
Gelogd
Robin
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 30 Juli 2017, 19:04:27 »

Dat klinkt inderdaad logisch dat je het water moet kunnen zien stromen. Ik ga vandeweek voor alle zekerheid maar een nieuw waterpompje halen, en kijken of ik nog ergens een goede gebruikte radiateur kan vinden. En dan moet het toch wel goedkomen hoop ik!
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 30 Juli 2017, 20:40:04 »

Robin,
Lijk mij ook dat dan goed moet komen.
Vroeger waren er bedrijven die zo een nieuw koelblok in je radiator soldeerde,maar of die nog bestaan.
Trouwens ik heb ze ook wel nieuw op ebay.de voorbij zien komen,wat ze kosten weet ik niet meer.Ook de diameter van de poelie is belangrijk,zorg dat je wat afmetingen de goede pomp krijgt.Een nieuwe pomp kan een extra uitmonding hebben,geschikt voor latere modellen.Deze kun je makkelijk met een slang afdoppen,dit heb ik ook en geeft geen problemen.
Hopelijk krijg je het probleem opgelost.
Succes Fred Uut Huuessen.
Gelogd
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 236



Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 31 Juli 2017, 06:56:01 »

Ik heb laatst nog het koelnet in mijn radiator (automaat) laten vernieuwen, nu is de radiator weer als nieuw! Het bedrijf waar ik dat heb laten doen is: http://www.radiateurenluck.com/ maar misschien is er bij jou in de buurt ook wel zo'n bedrijf.

Gr.
Hans
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Robin
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 31 Juli 2017, 11:58:39 »

Ik heb inderdaad een bedrijf in de buurt gevonden die er een nieuw blok in kunnen solderen, maar dat blijkt duurder te zijn dan een nieuwe radiateur..
Dus ik heb maar een nieuwe besteld, en ook maar gelijk een nieuwe waterpomp. Ik heb de oude waterpomp er net afgehaald, en die ziet er eigelijk nog goed uit, maar voor die 5 tientjes maar gelijk een nieuwe erop.
Als straks alles weer in elkaar staat zal ik ook gelijk de ontsteking even controleren met een stroboscooplamp.
Het enige wat er dan nog mis kan zijn is misschien de koppakking, maar ik hoop maar dat dat niet het probleem is.
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 31 Juli 2017, 12:04:06 »

doe even een drupje olie op de as van de pomp, draai hem even rond en leg hem op de plank voor later. kan altijd nog weer van pas komen.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Robin
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 31 Juli 2017, 12:56:01 »

Ja precies, die oude waterpomp ga ik nog maar even bewaren, blijkbaar staan ze erom bekend dat ze nogal eens willen lekken, dus ééntje op stock kan geen kwaad Lachebek
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines