Holland Kadett B Club Forum
22 Mei 2018, 03:16:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Kampeerweekend: 7-8-9 September in Dronten

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Etsen  (gelezen 5151 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Giannis86
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 07 Oktober 2016, 14:55:11 »

Goedemiddag!

Hier en daar op het forum zie ik het term "etsen" voorbij komen als soort middel tegen oxidatie van aluminium (of tenminste dat heb ik begrepen).

Zou iemand mij meer willen uitleggen wat het precies is en wat je hiervoor nodig hebt om het toe te passen? Via google kom ik er helaas niet uit. Ik heb een bekende gevraagd die schilder is maar hij wist ook niet veel behalve dat het iets met een zuurbad te maken zou hebben.

En dan nog een tweetal vragen
- Hoe is etsen anders dan beitsen?
- Als je het te verven (aluminium) onderdeel direct na het schuren en ontvetten van een laagje primer voorziet, zou dan etsen nog steeds nut hebben?
- Uiteraard hoor ik of er alternatieven zijn

Groetjes,
Ioannis

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 07 Oktober 2016, 15:27:42 »

Ik weet dat (vaak niet meer toegestane) verfsoorten een etsende werking hadden.
Ik gebruikte bijv. washprimer (prachtig spul, trok spiegelglad weg en was super bestendig) om chroom onderdelen te primen voor het aflakken (opnieuw laten chromen was me veel te kostbaar). De washprimer "beet" zich als het ware vast in het chroom (etsende/bijtende werking)  en was een onverwoestbare ondergrond voor de nieuwe laklaag.
Ik vroeg een verfhandel daar laatst na.
"Och meneer, dat mogen we al tijden niet meer verkopen. Dat is milieu-vijandig".

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 07 Oktober 2016, 15:29:41 »

Dit las ik bij Sikkens:

Washprimer 1K CF (spuitbus)
De hoogste kwaliteit gecombineerd met het grootste gemak
Washprimer 1K CF is een chromaatvrije etsende primer die een hoogwaardig resultaat levert. Voor goede hechting en bescherming tegen corrosie. In spuitbus, dus eenvoudig in gebruik. Mengen niet nodig en geen lakverspilling. Bespaart u tijd en geld!

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 07 Oktober 2016, 17:32:40 »

Etsen heb ik bij mijn aluminium dynamo gebruikt, deze ets word ook gebruikt bij verlijmingen met kit op ijzer, voor een betere hechting van de kit.

Wat je ook kan gebruiken is washprimer, deze heb ik nu van de spuiterij gekregen op het werk, dit is een 2 componenten washprimer, en ga deze nu gebruiken op mijn aluminium ATS velgen, deze primer is etsend en bijt zig vast in het allu. 

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Frikandel
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 08 Oktober 2016, 06:05:05 »

toen ik nog als spuiter werkzaam was deed ik ook veel schooperen (zink met een vlam op gestraald staal aanbrengen) daarna werd een laag zink-chromaat-primer gebruikt die inderdaad mooi glad wegtrok, waarna je mooi kon schuren. Denk dat dit spul vanwege milieu-eisen ook niet meer gebruikt kan worden. Het was een ander merk dan Sikkens. De meeste van die "goede" spullen zullen waarschijnlijk uit milieu en arbo omstandigheden niet meer toegepast mogen worden. Wash-primer heeft inderdaad ook een goede hechting, maar bij allen goldt het principe eerst goed blank maken, d.w.z. stralen met fijne grit, of glas(parel) medium.
Giannis86
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 08 Oktober 2016, 07:42:52 »

Dank jullie wel

Ben weer beetje wijzer geworden

Ik zal eens opzoek gaan naar washprimer.

Ik ga alvast beginnen met de revisie van onderdelen uit de b coupe. Dan doe ik het in een keer goed met dit spul Lachebek

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: