Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 09:04:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kadett B 1971 Coupe 77-50-RN  (gelezen 76045 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #45 Gepost op: 22 Februari 2017, 07:06:24 »

Ja is goed te doen, let wel op dat bij de raamprofielen lood is gebruikt om de naden dicht te maken, dit deden ze vroeger van de fabriek uit, overal waar lood zit kan je niet lassen, het lood moet je dus eerst wegsmelten met een brandertje voordat je gaat lassen.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #46 Gepost op: 22 Februari 2017, 14:25:59 »

Toppie Martin, bedankt voor de tips!

Ik heb de dak reeds gereserveerd en haal hem binnenkort op. Paar fotos; Is trouwens een originele met zwengel  Cool


Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #47 Gepost op: 22 Februari 2017, 20:42:40 »

Nog een tip om het dak op de carrosserie te lassen.
las van te voren stipjes aan de binnenkant van het dak doormiddel van proplasjes, het dak kan je op deze manier als een soort deksel op de carrosserie schuiven, je krijgt dan een precies passing, is een simpel trukje om een perfecte passing te krijgen.
Het voordeel naderhand is dat het lassen ook veel gemakkelijker gaat, je brand nu niet meer door het plaatwerk heen omdat er een plaatje achter zit.

Effe snel een tekeningetje gemaakt, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel  Lachen

Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 28 Februari 2017, 17:42:26 »

Heel goed idee, volgens mij begrijp ik hem goed. Zo niet dan hoor je het wel haha

Als het goed is haal ik de dak donderdag op. Dan ga ik kijken hoe en wat.

Vraagje ondertussen. Is het misschien makkelijker om een opening op de bestaande dak te slijpen en de schuifdak inbouwen? Of levert dat problemen met deuken enz op de dak?
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 28 Februari 2017, 21:09:23 »

Vraagje ondertussen. Is het misschien makkelijker om een opening op de bestaande dak te slijpen en de schuifdak inbouwen? Of levert dat problemen met deuken enz op de dak?
Knappe lasser als je dit kan zonder dat het plaatwerk krom trekt als een golfplaat.
Als je dit wilt doen heb je een verzettang nodig, slijp het gat uit het dak van jou auto, ga nu met de verzettang langs de rand van het metaal, je maakt nu niet alleen een verdieping in het metaal, maar ook gelijk een versteviging in de plaat door het verzet.

   





Het plaatwerk van het schuifdak past hier nu precies in en bijde plaatwerkdelen liggen nu door het verzet helemaal glad tegenelkaar.





Je heb nu de keuze om gaatjes in het verzet te boren of ponsen,  en het plaatwerk doormiddel van proplasjes aan elkaar vast te lassen.
Of geen gaatjes te maken en de 2 delen aan elkaar vast te lijmen met Sikaflex lijm, lijmrups op het metaal leggen, plaatwerk er op duwen, paar gewichten op het dakje leggen, overtollige lijm weghalen met plamuurmes en doekje.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 05 Maart 2017, 16:37:49 »

Hoi Martin,

Dat is ook een mooie oplossing. Welke denk je dat makkelijker is, hele dak vervangen of met de verzettang werken?
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 05 Maart 2017, 16:58:18 »

Vandaag had ik zin om te klussen dus ben begonnen met het opnieuw bekleden van de dashboard

Een reserve met achterruit verwarming die ik had liggen, in slechte conditie...

Deel 1: Oude vinyl eraf halen

Wat heb je nodig?
Stanley mesje
Schroevendraaier (platte en kruiskop)
Handschoenen (om je handen van het hete materiaal te beschermen)
Verfafbrander (of hoe het ook heet)



Stap 1:
Haal de stekkers los mbv de platte schroevendraaier


Stap 2:
Snijd een opening in de vinyl. Hier ga je beginnen


Stap 3:
Warm de vinyl op (en houd deze warm) en trek de vinyl langzaam! af



Eeindproduct



Voor de handschoenenvak klepje, haal eerst de frame uit en doe het op hetzelfde manier

Tips:
-Moeilijke plekken kun je het best als laatst doen. Maak sneden in de vinyl (hoeft niet doorheen, gewoon traceren. Als je gaat trekken dan snijd de vinyl zichzelf langs de gemaakte lijn) en haal eerst de grote stukken uit. Daarna kun je naauwkeuriger werken op de kleinere stukken.
-Als je een stuk van de schuim eruit trekt, maak deze weer vast met secondelijm


Ik moet nog de bovenste deel van de dashboard doen. Ondertussen ga ik opzoek naar vervangend vinyl materiaal


Deel 2 volgt
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 05 Maart 2017, 20:10:51 »

Persoonlijk zou ik kiezen voor een gat in het bestaande dak te maken en met de verzettang de rand te maken, dan van karton een mal maken, je krijgt hierdoor een perfecte passing, dan niet lassen maar lijmen met kit.
Ik werk in de carrosserie bouw en lassen bijna niets meer, lijmen is 10x sterker als lassen, en geen last van kromtrekken en naderhand alles slijpen.
Mocht je het dak willen verlijmen laat je het maar weten, dan stuur ik wel Sika ets en Sika lijm-kit naar jou toe.

Mocht je het op de andere manier willen doen, gebruik dan de stipjes aan de binnenkant (de deksel) manier.
Als je het complete dak los sijpt wil het wel eens gebeuren dat de spanning in de carrosserie vrij komt, de raam en deurstijlen kunnen hierdoor een aantal millimeters verspringen, door de deksel techniek duw je de stijltje automatisch weer in de juiste vorm terug.
Let er ook op dat je op de milimeter precies slijpt anders past straks het raam niet meer  Grijns
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #53 Gepost op: 05 Maart 2017, 21:19:33 »

Het zal niet meevallen vinyl te vinden, of je moet kunstleer gebruiken.
Voordeel vinyl, is dikker dan kunstleer, de onderliggende oneffenheden zie je naderhand niet meer, nadeel vinyl is dat je dit bij de rondingen vrij warm moet maken om dit in de juiste vorm te krijgen.

Voordeel kunstleer, is dunner en gemakkelijk in de juiste vorm te duwen, nadeel is dat de ondergrond glad moet zijn omdat je naderhand alle oneffenheden ziet.
Bij kunstleer had je beter het oude vinyl kunnen laten zitten.
Ik gebruik hiervoor het liefste rekbaar kunstleer, is iets duurder maar heel fijn om mee te werken.

Hier een onderdeel wat ik laatst met rekbaar kunstleer heb bekleed voor Paul zijn caravan kadett.



Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #54 Gepost op: 09 Maart 2017, 10:50:39 »

Persoonlijk zou ik kiezen voor een gat in het bestaande dak te maken en met de verzettang de rand te maken, dan van karton een mal maken, je krijgt hierdoor een perfecte passing, dan niet lassen maar lijmen met kit.
Ik werk in de carrosserie bouw en lassen bijna niets meer, lijmen is 10x sterker als lassen, en geen last van kromtrekken en naderhand alles slijpen.
Mocht je het dak willen verlijmen laat je het maar weten, dan stuur ik wel Sika ets en Sika lijm-kit naar jou toe.

Mocht je het op de andere manier willen doen, gebruik dan de stipjes aan de binnenkant (de deksel) manier.
Als je het complete dak los sijpt wil het wel eens gebeuren dat de spanning in de carrosserie vrij komt, de raam en deurstijlen kunnen hierdoor een aantal millimeters verspringen, door de deksel techniek duw je de stijltje automatisch weer in de juiste vorm terug.
Let er ook op dat je op de milimeter precies slijpt anders past straks het raam niet meer  Grijns

Bedankt Martin, als het zover is geef ik een seintje
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 09 Maart 2017, 11:07:31 »

Het zal niet meevallen vinyl te vinden, of je moet kunstleer gebruiken.
Voordeel vinyl, is dikker dan kunstleer, de onderliggende oneffenheden zie je naderhand niet meer, nadeel vinyl is dat je dit bij de rondingen vrij warm moet maken om dit in de juiste vorm te krijgen.

Voordeel kunstleer, is dunner en gemakkelijk in de juiste vorm te duwen, nadeel is dat de ondergrond glad moet zijn omdat je naderhand alle oneffenheden ziet.
Bij kunstleer had je beter het oude vinyl kunnen laten zitten.
Ik gebruik hiervoor het liefste rekbaar kunstleer, is iets duurder maar heel fijn om mee te werken.


Ik denk dat ik dan het best vinyl kan gebruiken omdat er wel onevenigheden zijn in mijn stukken (gaten hier en daar in de hardschuim). Die zaten overigens ook voor een deel op de oude vinyl (erg gescheurd op veel plekken dus waarschijnlijk zou je het ook zien)

Als het goed is heb ik een adres gevonden waar ik vinyl kan kopen (via via gehoord dat ze het hebben). Ik ga het navragen en kom hierop terug.

Zit ook trouwens aan het overwegen om extra schakelaar in de onderste frame in te bouwen. Maar daar zou ik een extra stuk voor moeten slopen gezien er een metalen frame voor nodig is. Of is de frame langs de hele lenge van zo een dashboard stuk?
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #56 Gepost op: 09 Maart 2017, 17:21:25 »

Zit ook trouwens aan het overwegen om extra schakelaar in de onderste frame in te bouwen. Maar daar zou ik een extra stuk voor moeten slopen gezien er een metalen frame voor nodig is.
Nu je toch alles opnieuw moet stofferen kan je de schakelaars maken waar je maar wilt, dan hardschuim of pur er tegenaan en in de vorm schuren die jij wilt, dan bekleden, dat ziet er dan heel origineel uit.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 09 Maart 2017, 19:32:42 »

Als je met pur schuim aan de gang gaat, kun je het beste teveel er op spuiten. Als het na twee dagen droog en hard is, kun je met een multitool het grof op maat maken, daarna in de gewenste vorm schuren. Op deze manier kun je ook de oneffenheden wegwerken.

Kleine tip: als je handen en gereedschappen vuil geworden zijn van het pur schuim kun je ze met acceton weer schoonmaken.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #58 Gepost op: 20 Juni 2017, 13:25:35 »

Gisteren druk bezig geweest met het opruimen van alle extra onderdelen.

Zou iemand mij kunnen vertellen of onderstaande voorstoel origineel van een B Kadett is of niet?


Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 236



Bekijk profiel
« Antwoord #59 Gepost op: 20 Juni 2017, 18:20:12 »

Die stoel is in ieder geval niet van een Kadett B. Als het al Opel is, dan misschien van een Manta A.

Gr. Hans
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines