Holland Kadett B Club Forum
22 September 2018, 08:12:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Najaarsrit Kadett B Club zondag 7 oktober
Start bij Eetcafe d'n Brooy in Gilze
Klik hier voor meer info: http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,13120.0.html

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: aansluiten nieuwe dynamo  (gelezen 7085 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
MarcII
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 13 December 2016, 16:40:59 »

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe (tweedehandse) dynamo gekocht en wilde deze in mijn kadett monteren. hierbij kwam ik er achter dat het toch net een ander type is dan dat ik had. de elektrische aansluitingen zijn namelijk wat anders. na een zoektocht op dit forum ben ik al wel wat wijzer geworden maar is het me nog steeds niet gelukt.

ten eerste heeft deze dynamo meer punten waar kabels aangesloten kunnen worden, de oude had lamp en bat. en verder was hier nog een draad naar de startmotor en een draad naar het motorblok op bevestigd(deze 2 op boutjes aan de achterzijde).

De nieuwe dynamo heeft D+ DF en D-(of O-) en verder nog 2 boutjes aan waarbij bij de ene denk ik B+ staat.

Wat ik dus al denk te weten is dat de rode draad op de B+ moet, en de blauw/witte op de D+. wat ik dan nog over houd is een draad die naar de startmotor gaat(ook rood) en een draad die wordt bevestigd aan het motorblok.

Is er iemand die mij hier mee verder kan helpen? en eventueel een foto kan sturen van hoe hij/zij dit bevestigd heeft?

Groeten Marc
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 13 December 2016, 23:19:00 »

allereerst welkom

ik vermoed dat je een dynamo hebt bemachtigd zonder interne regelaar.
de dynamo is gelijk aan de versie met interne regelaar maar heeft een ander setje koolborstels.
een link naar een post op dit forum met foto's van een dynamo zonder ingebouwde spanningsregelaar

voorbeeld oud type koolborstels met ingebouwde regelaar:

voorbeeld nieuw type koolborstels met ingebouwde regelaar:

@ iedereen: nu niet direct de typenummers van de foto's gaan gebruiken want ik heb de een is voor VW en de andere voor volvo.

kan je vertellen welke koolborstels er op jouw dynamo zitten?

Kadett B L "super" 1968 LPG
MarcII
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 13 December 2016, 23:48:22 »

dankjewel Lachebek

Nee dat kan ik je zo niet vertellen, dam moet je me eerst vertellen waar ik dat kan vinden. bijgevoegd 2 foto's van de dynamo waar het om gaat.
misschien dat je daar wat wijzer van wordt?

MarcII
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 13 December 2016, 23:49:26 »

tweede
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 14 December 2016, 00:13:43 »

de achterkant  van de dynamo  op foto zou denk handiger zijn
Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 14 December 2016, 10:01:03 »

@ iedereen: nu niet direct de typenummers van de foto's gaan gebruiken want ik heb de een is voor VW en de andere voor volvo.

Even als aanvulling op het bericht van Jeroenvans: het juiste type voor de Kadett is als volgt: http://www.ebay.de/itm/BERU-Lichtmaschinenregler-Generatorregler-Regler-Generator-Lichtmaschine-GER001-/361425727592?hash=item5426a6f068:g:130AAOSwAYtWQG~h
Dit type kun je gewoon bij je reguliere automaterialenzaak doorgeven, zo heb ik de mijne afgelopen jaar ook vervangen

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '77 Kadett C1 12S Coupé  --  '06 Vectra C2 GTS
MarcII
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 14 December 2016, 10:46:00 »

Hier wat foto's van de achterkant. Ik kan vanmiddag wel even een volledige maken. er is voor zo ver ik kan zien in ieder geval niet iets op gemonteerd.
MarcII
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 14 December 2016, 10:47:41 »

dit is geloof ik de B+
MarcII
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 14 December 2016, 10:48:29 »

en dit hetzelfde soort boutje aan de rechterzijde
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 14 December 2016, 12:01:55 »

helaas  heb je de voorloper van de veelgebruike bosch dynamo te pakken. deze is niet om te bouwen naar ingebouwde regelaar en je moet dus of op zoek naar een andere dynamo of een externe regelaar en de benodigde kabel zoeken.

Kadett B L "super" 1968 LPG
MarcII
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 14 December 2016, 12:29:49 »

okee, je weet dus wel zeker dat deze geen ingebouwde regelaar heeft? Voor de achtergrondinfo, hij is afkomstig uit een B rallye 69.

waar zou ik een externe kunnen vinden? en is dit wel gewoon okee om in te bouwen? of is je advies gewoon een nieuwere kopen?
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 14 December 2016, 19:00:44 »

Deze dynamo kan je toch gewoon met een externe regelaar gebruiken, met ouderwetse regelaar of zelfs met een moderne externe regelaar.

Heb bij mijn dynamo ook een ouderwetse regelaar zitten, ga nu ook een moderne externe van bosch plaatsen, deze zijn storingsvrij en werken net iets beter dan de oude.

In de toekomst wil ik ook wel een dynamo plaatsen die iets meer ampère geeft, weet alleen nog niet welke ik dan het beste kan gebruiken ??

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jinny
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 14 December 2016, 19:35:35 »

Zit er geen verschil tussen een gelijkstroom en een wisselstroom regelaar?
Ik doe maar ff blond....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
wienf390
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 14 December 2016, 20:12:11 »

Martin,

Zelf heb ik op mijn kadett een moderne valeo dynamo gezet, deze levert meer amperes en kostte toen maar 89,00 euro.Wel moest ik een extra aarde draadtrekken.

werkt fantastisch en kan zomaar passend geplaats worden.

Groeten Fred Uut Huuessen.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 14 December 2016, 21:18:39 »

Martin,

Zelf heb ik op mijn kadett een moderne valeo dynamo gezet, deze levert meer amperes en kostte toen maar 89,00 euro.Wel moest ik een extra aarde draadtrekken.

werkt fantastisch en kan zomaar passend geplaats worden.

Groeten Fred Uut Huuessen.
Hoi Fred, was deze dan misschien normaal voor een kadett  c, deze zijn 65 ampère inlaats van 35 ampère, zien er het zelfde uit maar dan met ingebouwde regelaar.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: