Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 06:27:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spanningsregelaar dynamo  (gelezen 10866 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jorrit Smit
Jr. Member
**
Berichten: 57


Bekijk profiel
« Gepost op: 31 Januari 2017, 18:20:54 »

Hallo,

Pas even mijn dynamo gedemonteerd en is goed bekeken, naar mijn idee is in mijn dynamo een spanningsregelaar en gelijkrichter in de dynamo ingebouwd. Echter zit er toch nog een los kastje tussen mijn dynamo en accu, weet iemand mischien of dit kastje hier daadwerkelijk tussen hoort of eigenlijk niet? de dynamo doet het nu opzich prima aleen gaat hij pas bijladen bij een hoog toerental, als dit hoge toerental eenmaal bereikt is blijft hij wel gewoon laden. Hierbij wat foto's van de dynamo:



Dit is het kasje(spanningsregelaar/gelijkrichter) dat erbij zit:


Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten Jorrit
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 31 Januari 2017, 19:06:47 »

Hé wat een vreemde dynamo, heb deze nog nooit gezien.
Op de dynamo zie ik helemaal geen spanningsregelaar zitten.
Bij mijn dynamo zit ook die externe spanningsregelaar op het spatbord, dynamo ziet er dan ook anders uit ??

Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 31 Januari 2017, 19:29:07 »

Is dat niet de Delco dynamo? Dan zou ik er vanuit gaan dat je gewoon een hebt met externe spanningsregelaar.
Je kunt het beste even voltages meten aan de accu. Dus direct na het starten, en dan met gas bij als het lampje uit gaat.
Kan me voorstellen dat de spanningsregelaar iets van een omslagpunt/spanningspiekje nodig heeft.
Gelogd
Jorrit Smit
Jr. Member
**
Berichten: 57


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 31 Januari 2017, 23:16:56 »

Hallo,

Allereerst bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad delco op de dynamo zien staan. Dat met die piek spanning dacht ik zelf ook, een gelijkstroom dynamo heeft ook dat hij eerst wat hoger voltage moet geven voor de spanning sregelaar ' in springt'. In mijn ogen was dit een wisselstroom dynamo vandaar de vraag. De dynamo laadt verder prima bij maar moet echt flink gas geven om het lampje uit te krijgen. Te zien is ook dat de koplampen feller gaan branden op het moment dat het lampje uit gaat.

Alvast bedankt

Groeten Jorrit
Gelogd
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 01 Februari 2017, 08:57:28 »

Hoi Jorrit (en de rest),

Dit is inderdaad een Delco dynamo en deze heb ik ook op 1 van mijn kadettjes zitten. Om hem te laten beginnen met laden moet ik ook altijd een heel klein beetje gas geven, net iets meer dan stationair. Daarna blijft ie gewoon goed laden, waar dit precies aan ligt weet ik ook niet. Verder zit er geen losse spanningsregelaar aan dus als jij die er wel tussen hebt zitten dan kan die ertussen uit, misschien dat je hierdoor wel nog meer gas moet geven om hem te laten beginnen.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Jorrit Smit
Jr. Member
**
Berichten: 57


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 01 Februari 2017, 09:58:56 »

Hallo,

Ik ga dan inderdaad de spanningsregelaar ertussen uit halen, hoop dat ik dan juist minder gas hoef te geven om hem in te laten schakelen. Ik heb eventueel nog zo'n delco dynamo liggen. Is er misschien iemand die een schema heeft van deze dynamo?  Ik kan hem in de vraagbaak niet echt vinden

Bedankt voor de reactie

Groeten Jorrit
Gelogd
Jorrit Smit
Jr. Member
**
Berichten: 57


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 01 Februari 2017, 16:37:55 »

Hallo,

Na een klein beetje zoeken op de dynamo heb ik denk ik al aardig gevonden hoe de dynamo aangesloten moet worden Lachebek  Op de foto is te zien LAMP en BAT ik denk dus dat het dynamo lampje op de aansluiting lamp moet en de geschakelde plus vanaf het contact op de aansluiting BAT. De rest van de dynamo kan dan denk ik gewoon blijven zitten zoals het nu is.



bedankt voor het mee denken allen

Groeten Jorrit
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 01 Februari 2017, 19:04:01 »

Heb je al eens op www.delcoremy.com gekeken? Hier staan verschillende aansluitschema's op. Misschien ook nog de oudere types.

Support, instruction sheets, alternator instruction sheets.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 02 Februari 2017, 11:13:32 »

Ben wel benieuwd of de rest van je draden dan goed zit, want kennelijk werkte je laadsysteem al. Ben benieuwd!
Gelogd
Jorrit Smit
Jr. Member
**
Berichten: 57


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 02 Februari 2017, 14:49:01 »

Bedankt voor de tip Willem ik ga eens kijken of ik een type nummer van de dynamo kan vinden.

Ben zelf ook erg benieuwd als het kastje een spanningsregelaar is  zal het in theorie kunnen dat een al geregelde spanning alsnog door de spanningsregelaar loopt. En dan toch functioneerd.

Ik houd jullie op de hoogte

Groeten Jorrit
Gelogd
Jorrit Smit
Jr. Member
**
Berichten: 57


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 04 Maart 2017, 11:27:26 »

Gisteren eindelijk tijd gehad om de dynamo om te bouwen. De spanningsregelaar ertussen uit gehaald, een draad naar de geschakelde plus van het contact en een draad naar het laad lampje. De dynamo werkt nu uitstekend bij een hele kleine toeren verhoging gaat het lampje gelijk uit en blijft dan ook uit.

Bedankt voor de hulp

Groeten Jorrit
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 05 Maart 2017, 21:16:00 »

wil je zeggen dat je nu geen spanningsregelaar(intern of extern) meer hebt? dat is niet goed hoor.... dan gaat alles stuk.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Jorrit Smit
Jr. Member
**
Berichten: 57


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 06 Maart 2017, 14:34:21 »

hallo jeroenvans,

Er zit in deze dynamo een interne spanningsregelaar zoals Olaf aan gaf bij mij zat er ook nog een externe spanningsregelaar tussen deze heb ik er nu tussenuit gehaald.

groeten Jorrit
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 06 Maart 2017, 18:35:34 »

Er zit in deze dynamo een interne spanningsregelaar
mooi.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines