Holland Kadett B Club Forum
26 April 2018, 10:25:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Kampeerweekend: 7-8-9 September in Dronten
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koppeling uitbouwen  (gelezen 4494 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2165



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 28 April 2017, 18:06:58 »

Onderstaande staat vast al wel ergens in het forum beschreven, maar toch maar hierbij:

Versnellingsbak uitbouwen/koppeling wisselen.

-versnellingspook demonteren. Manchet los maken; bij korte pook zit de pook geborgd met een borgring, bij de lange pook zit er een soort van banjonetsluiting op de sluitring.

-Carburateurbedieningsstangen zover losmaken, dat de verbindening carburateur-frontscherm verwijderd is. Bij het uitnemen van de versnellingsbak moet de motor naar achteren gekanteld worden, en deze stangen komen dan in de verdrukking.

-Om de motor goed te kunnen kantelen moet de uitlaat uit z'n rubbers genomen worden en op de achteras rusten. Hiertoe ook de bedieningskabels van de handrem losnemen.
Ik zelf demonteer de laatste demper, zodat de motor vrij kan kantelen.

-Kardanas losschroeven. 4 bouten (vast met 18Nm). Achter deze schroeven horen halve-maan vormige borgplaten met borglipjes. Denk om de drukveer in de voorzijde van de kardanas en de inbouwrichting ervan; spitse kant naar voren.

-2 draden achteruitlamp los

-snelheidsmeterkabel los

-koppelingskabel los

-halfrond blik om vuil uit de koppelings-klok te houden verwijderen (3 boutjes)

-steunlager van versnellingsbak losschroeven van de bodemplaat (2 bouten, vast 30Nm)

-Versnellingsbak losschroeven. 6 bouten, 2 links, 2 rechts en 2 boven.
Links en rechts zijn goed bereikbaar. 2 boven kom je moeilijk bij met sleutels.
Neem een 13 mm. dop en steek daar zoveel verlengstukken op, dat je tussen de bak en de bodemplaat/tunnel door kunt steken. Samen heb je een lengte van ongeveer halve meter nodig.

-Nu zou je de motor kunnen kantelen (krik of hulp duwt de voorzijde omhoog) en de bak naar achteren kunnen uitnemen (gaat soms erg krap in de tunnel), maar dan loopt de versnellingsbak olie je uit de kardansasaansluiting in de nek.
Ik sluit deze opening af met het afgezaagde eindstuk van een oude as. Dicht moet dit in ieder geval omdat het anders een puinzooi wordt.

-Aan het vliegwiel zie je nu de drukgroep met de koppelingsplaat zitten.
Druk groep 4 bouten (vast 35 Nm). Drukgroep losnemen en koppelingsplaat afnemen.
Denk om inbouwrichting koppelingsplaat (uitstekende deel naar je toe)

Inbouwen gaat in omgekeerde richting, waarbij het probleem is de koppelingsplaat precies in één lijn met de uitgaande as van de motor te zetten.
Staan ze niet precies in één lijn. dan krijg de de bak er niet achter omdat de as van de bak dan niet in koppelingsplaat en motoras past.
Daartoe heb ik een centreerdoorn laten draaien, die er voor zorgt, dat bij montage alles in één lijn ligt.
Een oude as uit een sloopbak kun je hier ook goed voor gebruiken, maar die moet je dan maar net hebben.


-Aandrijfas 4 boutjes 18Nm  denk om drukveer+motagerichting!!
-Versnellingsbak aan motor  6 bouten 40 Nm
-Versnellingsbaksteun bout lager-versn.bak 40Nm, bouten lager-carrosserie 30Nm)
-Vliegwiel 35 Nm
-Drukgroep: 4 bouten 35 Nm
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1578



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 28 April 2017, 20:08:59 »

Heel mooi beschreven Gert, ik was de bedieningstang van de carburateur vergeten los te maken, dat was de reden dat ik de motor niet kon kantelen omdat deze stang tegen de plastic bak van de kachel aan het duwen was  Grijns
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Robin
Newbie
*
Berichten: 23



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 28 April 2017, 20:24:43 »

Inderdaad een duidelijke omschrijving! Gaat me vast binnenkort nog van pas komen Lachen
Gelogd

'69 OPEL KADETT B 1.1N LUXUS 2-DEURS SEDAN.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2165



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 28 April 2017, 21:45:10 »

Ik zet zo ver mogelijk voor onder het blok een klos hout met een krik. Met beleid druk je de voorkant omhoog, zodat de achterzijde naar beneden kantelt.
Doe je dat niet, dan krijg je de versn.bak niet (of nauwelijks) door de tunnel.
Kardanasingang wel afsluiten want anders krijg je de versn.bakolie gegarandeerd over je heen (vetkuif is uit)
De twee bovenste bouten bak-motor niet van boven proberen te bereiken (word je niet vrolijk van); met een aantal verlengingen aan elkaar kun je er via de tunnel goed bij komen.
Persoonlijk zou ik zeker een momentsleutel gebruiken bij het monteren; de aanhaalkoppels staan niet voor niets aangegeven.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1578



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 29 April 2017, 18:28:37 »

De twee bovenste bouten bak-motor niet van boven proberen te bereiken (word je niet vrolijk van); met een aantal verlengingen aan elkaar kun je er via de tunnel goed bij komen.
Bedankt Gert voor de informatie, heb de 2 bouten via de bovenkant gedaan, is haast niet te doen  Lachen
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
19Willem71
Sr. Member
****
Berichten: 423


Joyride 3


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 01 Mei 2017, 04:54:06 »


Inbouwen gaat in omgekeerde richting, waarbij het probleem is de koppelingsplaat precies in één lijn met de uitgaande as van de motor te zetten.
Staan ze niet precies in één lijn. dan krijg de de bak er niet achter omdat de as van de bak dan niet in koppelingsplaat en motoras past.
Daartoe heb ik een centreerdoorn laten draaien, die er voor zorgt, dat bij montage alles in één lijn ligt.
Een oude as uit een sloopbak kun je hier ook goed voor gebruiken, maar die moet je dan maar net hebben.


-

De centreerdoorn kun je ook bestellen in Duitsland:

https://www.edelschmiede.com/shop/zentrierdorn-kupplung-getrag-240-265-opel

Groet, Willem.
Gelogd

wienf390
Sr. Member
****
Berichten: 433



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 01 Mei 2017, 07:23:58 »

Gert.
Aankomende vrijdag gaan we de keerring vervangen.Ben er zelf bij en zal zeker gebruik maken van je uitleg.
Laat het weten of het gelukt is.
Ik heb het gereedschap s1233 deels nagemaakt en kruipolie gespoten.Nu zit er beweging in,nu zou het moeten lukken 
Groeten Fred Uut Huuessen
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2165



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 01 Mei 2017, 07:33:13 »

succes  Knipoog
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2165



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 05 Mei 2017, 19:19:00 »

Ik wil/moet ook mijn koppelingsplaat bekijken.
Bij het wegrijden maakt de koppeling ergens het geluid van een kat met de staart tussen de deur (kan geen kat ontdekken, dus...)
Bij vlot wegrijden/koppelen is het te vermijden maar bij stadsritten en straks toerritten is het hoogst ergerlijk.
Voor ik nieuw koppelingsmateriaal koop wil ik eigenlijk wel bekijken of er iets aan te doen is, maar daarvoor moet de bak er achter weg Ik weet het niet
en daar ik geen brug tot m'n beschikking heb, moet ik het op de rug liggend doen (en zo'n bak blijkt dan toch nog wel aardig zwaar te zijn)

Deze punten wil ik eerst nalopen: (info van H.Averdonk HOCN)
Vaak gaat het bij een koppeling vervangen als volgt: "alles goed ontvetten anders heb je de kans dat de koppeling gaat schokken......"

Een aantal zaken moet goed in het oog worden gehouden:
1. zit het toplager op de juiste positie? Vaak zitten ze er OF te ver OF niet ver genoeg er in.
2. Hoe is het lager gemonteerd? Vaak is de buitenbus in elkaar geslagen bij de montage zodat de naaldjes niet meer vrij kunnen draaien. Niet scheef ingeslagen?
3. Genoeg vet er in? Lager voor montage goed invetten met lagervet, dan monteren en nadien een dikke stift in het toplager drukken om het overtollige vet er uit te persen. De rest laten zitten. Meestal wordt alles kurkdroog gemaakt.
4. Naaf v/d koppelingsplaat: vertanding invetten, maar wel zodanig dat er geen vet nadien naar buiten wordt geslingerd en op de voering terecht kan komen. De naaf beweegt t.o.v. de rest van de plaat. Een minuscuul drupje olie om de buitenkant v/d naaf doet soms al wonderen.
5. De priseas zelf t.h.v. de vertanding licht invetten waar de plaat over schuift. Zie 4.
6. Koppelingsgaffel: aanligvlakken invetten als ook de glijbuis waar het druklager overheen gaat.
7. Pasvlakken van het motorblok en bakhuis schoon? Anders ligt de boel niet goed in lijn.

voorbeeldplaat:
[/URL]
 
de naaf kan bewegen waar de priseas door gaat t.o.v. de plaat waar de veren in klemmen.
De zijde die nu zichtbaar op de foto is, noemt men de "korte kant'' v/d plaat en de andere zijde de "lange kant" .
Als je aan de lange kant kijkt, kun je ook zien dat daar een naad zit en je kunt tussen de schijven zien dat daar nog een plaat tussen zit die tegen de veren aan rust.
Overigens: de plaat moet wel met de lange kant naar de bak toe gemonteerd worden.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
19Willem71
Sr. Member
****
Berichten: 423


Joyride 3


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 06 Mei 2017, 03:58:25 »

Is het niet de V-snaar die slipt? Dat geeft ook een irritant jankend geluid.

Groet, Willem.
Gelogd

Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2165



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 06 Mei 2017, 07:12:29 »

Nee, zeker niet. Helaas, zou makkelijker zijn,
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Sr. Member
****
Berichten: 433



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 06 Mei 2017, 08:47:32 »

Gert Ik heb gisteren keerring en koppelingsplaat vervangen en op de rug lijkt mij geen optie.Mijn plaat heeft ook enige groeven in de drukgroep achter gelaten.Eigenlijk had ik de drukgroep ook moeten vervangen,maar goed hopelijk gaat het een tijdje goed.Dat katten gejank kan wel komen omdat er ijzer op ijzer komt van de versleten plaat.Het volgende is slippen van de koppeling.Over het toplager hoef je geen zorgen te maken,de priseas gaat eerst door de koppelingsplaat en komt automatisch recht voor het toplager.Mits de plaat goed uit gelijnd is.Een en ander zit nog vers in het geheugen,als je 14 mei ook naar Otterlo,ga kan ik je misschien nog tips geven,over hoe wij het gedaan hebben.

Groeten Fred Uut Huuessen
Gelogd
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 284


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 06 Mei 2017, 09:27:33 »

Als je een takelmogelijkheid hebt zou ik de motor met bak samen met de vooras er in één keer onderweg halen. Is meer werk maar heel goed thuis te doen. Je remklauwen moet je niet ontkoppelen van de leiding maar los maken en in de spatborden ophangen met een stuk draad. Eenmaal uitgebouwd heb je alle mogelijkheden om alles te repareren. In mijn jonge jaren heb ik ooit een koppelingsplaat van een C kadett OHV vervangen op de rug, doe ik nooit weer.  Lachen.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Kadett B 1972, 19S 'SPORT' look
Olympia A 1970 15S, nog te restaureren.
Corsa A, in restauratie
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2165



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 06 Mei 2017, 09:31:24 »

Ik heb al een keer of 5 een versnellingsbak uitgebouwd waarvan 1X zonder gebruik van een brug; gaat wel maar de bak er onder schuiven is zwaar. Omdat ik voor 14 mei wil weten of ik een oorzaak kan vinden moet het nu maar weer bij mij in de garage. Eventueel leen ik even een paar handen van een vriend.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1578



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 06 Mei 2017, 11:06:15 »

Ben ook heel benieuwd waar dat krijsende geluid vandaan komt, bij mij is dit zelfde geluid heel af en toe als de motor koud is en net wil wegrijden, is maar heel even (paar seconden ) daarna hoor ik het niet meer ??
Dit geluid lijkt van de koppelingsplaten af te komen, ben dus heel benieuwd of je iets kan vinden.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines