Holland Kadett B Club Forum
19 Oktober 2018, 01:22:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Najaarsrit Kadett B Club zondag 7 oktober
Start bij Eetcafe d'n Brooy in Gilze
Klik hier voor meer info: http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,13120.0.html

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: koppeling uitbouwen  (gelezen 5100 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 06 Mei 2017, 23:03:39 »

Voor dat soort geluiden is bijna altijd het druklager verantwoordelijk. Dit lager zit in het koppelingshuis, is verbonden met de koppelinggaffel en drukt tegen de diafragmaveer van de drukgroep.
Als je deze belast door de koppeling in te trappen en het lager is sleets of draait onder spanning zwaar dan slipt deze even over de diafragma vingers heen en metaal op metaal dat kan best veel herrie maken.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 06 Mei 2017, 23:38:22 »

die kat klinkt inderdaad als een druklager dat geen (bewegelijk) vet meer heeft. bij het op snelheid komen krijst hij dan. als je druklager echt heel erg versleten is gaat hij continu krijsen en dan slijten de vingers van de drukgroep ook weg.
ik heb ooit bij een auto de koppeling met drukgroep vervangen omdat het druklager door de drukgroep heen was gekomen, klacht:"hij schakelt heel moeilijk en met lawaai"

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 07 Mei 2017, 09:23:07 »

Het geluid (kat of krassende nagel over schoolbord of Verbaasd moeilijk te omschrijven) ontstaat op één speciaal moment en ook alleen maar dan.
Je staat stil (of praktisch stil) , je ontkoppelt (pedaal in trappen), zet hem in de versnelling en laat de koppeling opkomen (je koppelt dus) en net op het moment dat je tractie krijgt, de koppeling pakt, het druklager komt los van het diafragma, geeft hij een kort gilletje. Als je met meer slippende koppeling wegrijd (bijv. file, toerrit enz.) duurt het geluid iets langer (praat ik over fracties van seconden) , als ik sportief wegrijd ("sprintje") is het zeer kort of niet.
En verder dus nooit, ook niet bij het intrappen van de koppeling, met ingetrapte koppeling stilstaan, terugschakelen, opschakelen, alleen vanuit (bijna) stilstand het moment dat de koppeling pakt.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 07 Mei 2017, 09:59:21 »

Gert,
Lijkt echt op een klinknagel die op drukgroep komt.Hetzelfde vroeger gehad met een Triumph Herald,nog even door gereden en kort erna begon hij te slippen.Je kunt het beste de hele set vervangen 
Succes Fred Uut Huuessen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 07 Mei 2017, 20:21:20 »

Vliegwiel heeft lichte groeven (circulair), de drukgroep nauwelijks en de koppelingsplaat is zeker niet versleten, de popnagels zitten nog diep weg. Het druklager loopt goed (iets licht naar mijn smaak) maar geeft geen rare geluiden en het diafragma toont weinig slijtsporen waar het druklager pakt.
De koppelingsplaat is wel droog, gelet op de opmerkingen van Averdonk, de gaffel, glijbus en vertanding zijn wel ingevet.
Verder niets te zien dat duidt op de mogelijkheid van rare geluiden.
Ik heb een goed/beter vliegwiel liggen, een goede koppelingsplaat, druklager en drukgroep van een ??-Kadett,
zie hier http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,3436.0.html

Ik bouw dit in denk ik; mocht het geluid weg zijn, dan ben ik geholpen met als nadeel dat ik niet weet welk onderdeel de schuldige was.
Als het geluid niet weg is, dan moet ik maar eens diep gaan nadenken  Ik weet het niet

daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 08 Mei 2017, 12:20:23 »

Wel nog even een lekker dot kogellager vet in het prise-as lager in de krukas doen en de splines waar de koppellingsplaat overheen schuift licht invetten met het liefst chroommolybdeenvet.

Het lijkt er trouwens op dat er al eens iemand aan het zoeken is geweest naar dat geluid zo te lezen.
Ingaande as van de versnellingsbak (waar de koppelingsplaat over schuift) niet veel speling btw?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 08 Mei 2017, 12:36:35 »

Dank, doe ik.
Bij de revisie 4 jaar terug is het toplager vernieuw, nu zal ik er wat extra kogellagervet aan toe voegen.
De vertanding was ingevet maar krijgt voorzichtig nog iets extra, idem voor de glijbus waar het druklager overheen schuift en alle andere plekjes waar metaal over metaal gaat. (ik weet niet of het chroommolybdeenvet is, wel voor hoge belasting, zwart vet, ik zal eens kijken wat ik zoal heb liggen)
Op welke mogelijke speling doel je? De as heeft in de bak geen speling, bedoel je speling richting koppelingsplaat/prise-lager?
Verder wil ik de adviezen van Averdonk meenemen; hij is/was de technische adviseur van de HOCN + garage-eigenaar in Eibergen.

daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 08 Mei 2017, 22:56:35 »

Bedoelde idd of de as geen speling in de bak heeft.

Heeft de krukas ook axiale speling?
Als je namelijk de koppeling in trapt dan druk je in principe ook de krukas naar voren.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 09 Mei 2017, 08:17:42 »

De as lijkt me geen speling te hebben in de bak.
Bij de motorrevisie (minder dan 10.000 km. geleden) zijn alle lagers vernieuw, ik verwacht daar ook geen speling, temeer dat het geluid ook al jaren speelt. (+ik sta nooit stil met ingetrapte koppeling omdat dat de lagers van de krukas belast)
Wel bemerk ik het volgende.
Ik heb meerdere (oudere) druklagers liggen. Die hebben de volgende binnendiameters (daar waar ze over de glijbuis schuiven): 23.10mm /  23,11mm / 23,11mm / 23,10mm. Het druklager dat gemonteerd zat heeft 23,25mm (wel hetzelfde onderdeelnummer)
Dit lager kan dus min of meer kantelen over de glijbuis. De buis is wel licht ingevet.
Ander vliegwiel+plaat+drukgroep zitten er weer in. Druklager vervang ik door één met een betere passing.
Morgenavond kijken of ik de bak er weer onder weet te goochelen.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 13 Mei 2017, 20:22:25 »

Alles weer compleet en ruim proef gereden. (ont)koppelt prima en geluidloos (onwennig want ik neig er toe het geluid te voorkomen en dat hoeft niet meer). Hopen dat het definitief is.
Oorzaak geluid?? Als gezegd, als je veel vervangt weet je niet wat nu de oorzaak precies was.
Het te ruime druklager lijkt mij een goede optie  Ik weet het niet

ThijsV
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 14 Mei 2017, 11:20:43 »

Dat kan best weleens kloppen, grofweg 2 jaar terug is bij mij de koppeling vervangen met hetzelfde druklager er terug in gezet. En ik denk dat mijn auto hetzelfde geluid maakt, alleen ontstaat het geluid alleen als ik de auto net 5 seconden geleden af heb gezet, en ook niet altijd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: