Holland Kadett B Club Forum
18 April 2024, 04:21:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hoog olie en brandstof verbruik + test resultaten motor  (gelezen 16724 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Freek B.
Sr. Member
****
Berichten: 304



Bekijk profiel
« Gepost op: 04 Mei 2017, 12:16:49 »

Beste kadett b rijders en sleutelaars.

Ik heb een hoog brandstof verbruik geconstateerd +- 1/10. voorheen lag dit op 1/14.
De kadett verbruikt ook best wat olie, weet niet exact hoeveel maar er moet toch regelmatig olie in. verbruik ben ik nu aan het bijhouden.

volgende zaken zijn gecontroleerd

Ontsteking:
stond goed en is eveneens vervangen door hotspark.

kleppen:
stonden iets of wat verkeerd en zijn gesteld

Carburateur:
Een aantal weken gelden voor zien van een pakking set en afgesteld volgens de methode te vinden op het forum. (grote 1,5 slag. kleine 3,5 slag enz...)
nu dat de kleppen gesteld zijn heb ik eveneens de carb opnieuw gesteld volgens dezelfde methode.

Compressie test / leak-down test:

cilinder 1cilinder 2          cilinder 3cilinder 4
compressie      145 psi140 psi140 psi140 psi
bougie koffie/melk kleur, verkoold   zwartkoffie/melk kleur   koffie/melk kleur, verkoold  
leak-down 32 %25 %30 %40 %

Uit de leak-down test is gebleken dat cilinder 4 het meeste lekt. deze lekt door de inlaatklep. (lucht komt via carburator). de overige cilinders lekken langs de cilinderwand (lucht uit olievuldop).

ik hoop dat het verbruik is gezakt door het regelen van de kleppen/carb.

Vraag:
ik hoop dat het verbruik is gezakt door het regelen van de kleppen/carb.
Zijn deze waardes toelaatbaar? en waardoor komt het olie verbruik? (klepseals?)

overig lekt het blok wel een beetje olie maar niet zoveel. dus dat kan het verbruik niet verklaren.


Gr Freek


Gelogd

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Jinny
Full Member
***
Berichten: 172



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 04 Mei 2017, 14:26:19 »

Verbrande of verbrandende klep.
Inlaat (en ook uitlaat) mogen nooit lekken.
Remedie, kop eraf en nieuwe klep.
Is het brandstofverbruik ook weer op orde.
Gelogd

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Mei 2017, 17:35:53 »

de klep hoeft nog niet afgeschreven te zijn. hij kan ook gewoon vervuild zijn. al duid olieverbruik op lekkage via klepsteel.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Freek B.
Sr. Member
****
Berichten: 304



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 04 Mei 2017, 19:58:24 »

Oke. Eerst nog naar de Voorjaarsmeeting en daarna de kop er maar een afhalen.

Is er toevallig nog iemand in de omgevingen van Breda die mijn het een en ander kan uitleggen.
Heb het nog nooit gedaan. (Wel een kop er afhalen maar nooit gecontroleerd en nog nooit laten vlaken.)

En heeft iemand een advies adres om te laten vlakken?

Heb vandaag even een flink stuk gereden met de Kadett en rijdt nogaltijd zoals voorheen. Aangenaam 120/125 en maximaal 135.(gps snelheden)

Gr freek
Gelogd

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Mei 2017, 20:34:26 »

een volledig versleten motor rijd inderdaad vaak nog best goed. ze zijn nou eenmaal onverwoestbaar. Knipoog
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
daddyphilipsen
Full Member
***
Berichten: 122


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Mei 2017, 21:09:08 »

1 op 10 met het huidige koude weer en veel wind met een kadett met een cw waarde van een blok beton is vrij normaal.
Mijn dettje reed eigenlijk nooit zuiniger als 1 op 12 met mooi weer en anders altijd 1 op 10 a 11.

Compressie meting komt wel wat laag uit want 9,6 bar en dan waarschijnlijk nog warm gemeten is best aan de lage kant.
Komt ook wel uit de uitslag van de leak test.

Ook hierdoor heeft de kadett motor veel minder kracht en daardoor gaat hij ook meer benzine verbruiken.
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Mei 2017, 21:23:25 »

Compressie meting komt wel wat laag uit want 9,6 bar en dan waarschijnlijk nog warm gemeten is best aan de lage kant.
Hoezo is 9,6 bar laag ??
Eigenlijk best goed, een 1.1n normaal volgens het boekje maar 7,8 bar.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Freek B.
Sr. Member
****
Berichten: 304



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 04 Mei 2017, 21:48:31 »

Compressie meting komt wel wat laag uit want 9,6 bar en dan waarschijnlijk nog warm gemeten is best aan de lage kant.
Hoezo is 9,6 bar laag ??
Eigenlijk best goed, een 1.1n normaal volgens het boekje maar 7,8 bar.

Weet je zeker dat het bar is? ik heb wel iets gezien van een compressie verhouding van 7,8. ben momenteel nog aan het zoeken naar de compressie druk.
Gelogd

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 05 Mei 2017, 14:49:31 »

Weet je zeker dat het bar is? ik heb wel iets gezien van een compressie verhouding van 7,8. ben momenteel nog aan het zoeken naar de compressie druk.
Mijn blok met nieuwe zuigerveren en ingereden 10,8 bar compressie, dus vind jou compressie van 9 bar heel erg netjes.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 05 Mei 2017, 15:38:16 »

Compressie meting komt wel wat laag uit want 9,6 bar en dan waarschijnlijk nog warm gemeten is best aan de lage kant.
Hoezo is 9,6 bar laag ??
Eigenlijk best goed, een 1.1n normaal volgens het boekje maar 7,8 bar.

Weet je zeker dat het bar is? ik heb wel iets gezien van een compressie verhouding van 7,8. ben momenteel nog aan het zoeken naar de compressie druk.

Compressie en compressieverhouding moeten niet door elkaar worden gehaald.
Compressie is de te meten druk boven de zuiger tijdens het draaien van de motor en compressieverhouding is een maat voor de opbouw van de motor c.q. de cilinder+kop , de verhouding van de inhoud van arbeidsslag+verbrandingsruimte t.o.v. de verbrandingsruimte.
Een cilinder met een zuiger waar een gat in zit heeft compressie nul, maar de compressieverhouding is dan nog wel het getal dat in de technische specificaties genoemd wordt.

Citaat:  De compressieverhouding (CV) van een verbrandingsmotor is de vaste verhouding tussen het slagvolume + de inhoud van de verbrandingskamer enerzijds en het volume van alleen de verbrandingskamer anderzijds. Eenvoudiger gezegd: het grootst mogelijke volume boven de zuiger / het kleinst mogelijke volume boven de zuiger.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Mei 2017, 16:09:06 »

Enkele compressiewaarden bijeen gezocht, gemeten door Duitse forumleden.

-1900 motor 11,5-11,8-12-11

-ein "guter gebrauchter Motor" sol um 8-10 bar Kompressionsdruck haben)

-4 töpfe hatten zwischen 13 und 15 bar kompri (na restauratie/revisie)

-der motor ist komplett neu quasi. neue kolben neue dichtungen usw.
die ventile eingeschliffen.
wir haben ne kompression von 13-15 bar im kaltzustand

-Ich habe derzeit, nach 97.000km Laufleistung.
Z1 11bar
Z2 11bar
Z3 10bar
Z4 11,6 bar
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Ger
Jr. Member
**
Berichten: 82


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 05 Mei 2017, 21:15:02 »

In boekje Vraagbaak Opel voor de Kadett B , XE en 1200 1967-1973 en Olympia 1968-1970 daar staat in de compressieverhouding , standaardmotor   7,8  : 1
                                       "S"-motor            8,8  :1
                                        "SR"-motor         9,2  :1

Als het er iets onder is maakt niets uit als de 4 cilinders ongeveer hetzelfde zijn .
Het zijn geen nieuwe motors .

Groeten Ger
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 05 Mei 2017, 21:58:46 »

Dit zijn de compressieverhoudingen, het zijn verhoudingsgetallen en hebben niets te maken met de compressie die je meet in bar's
Mijn 1.1SR motor heeft een compressieverhouding van 9.2:1  Het volume boven de zuiger is in de onderste stand (slag+verbrandingsruimte) 9,2 x zo groot als het volume boven de zuiger in de bovenste stand (alleen de verbrandingsruimte).
De gemeten compressie voor de motorrevisie (kleppen+zuigerveren waren super verkoold) was voor alle cilinders tussen de 4,5 en 8 bar.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
daddyphilipsen
Full Member
***
Berichten: 122


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 05 Mei 2017, 22:56:05 »

Gelukkig heeft Freek B ook een leak down test gedaan en daaruit komt naar voren dat er 25 tot 40 % lekkage is.

Dat is heel veel lekkage. Een goede motor heeft nauwelijks lekkage.

En zeker als de lekkage naar de inlaat zijde is dan wordt er iedere keer een behoorlijk gedeelte van het brandbare mengsel terug geblazen in de inlaat en niet gebruikt. Dit terug blazen in de inlaat is tevens behoorlijk van invloed op de vulling van de andere cilinders tijdens hun inlaatslag. Verstoort namelijk de mengselstroom en kan zelfs dusdanig ernstige gevolgen hebben dat de motor niet meer starten wil omdat het mengsel terug geblazen wordt en er dus overdruk in het inlaattraject ontstaat waardoor de andere cilinders geen brandbaar mengsel meer aan kunnen zuigen.
Gelogd
Freek B.
Sr. Member
****
Berichten: 304



Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 05 Mei 2017, 23:22:18 »

Heel veel zinvolle antwoorden in dit topic.
Helaas is er uit de leak-down test gebleken dat er ook gelekt wordt richting onderen (lucht komt uit voldop)

Een beetje aan het twijfelen hoe dat ik het ga aanpakken. Neem ik er vrede mee dat er slijtage is en haal ik de kop er af om deze te (laten) nakijken of ga ik me verdiepen in bijde delen.

Eerst naar de Voorjaarsmeeting vooraleer het blok (of enkel de kop) er uit gaat

Wat zouden jullie adviseren?
Gelogd

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines