Holland Kadett B Club Forum
18 April 2024, 01:19:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: afstel probleem koppeling ?  (gelezen 11162 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Gepost op: 17 Mei 2017, 10:13:09 »

Toen de 1.1 nog in de coupe zat "pakte" de koppeling op de onderste cm, het was dus meer een aan/uit schakelaar en mooi vrijkomen deed ze ook niet.
Ik dacht toen dat het allemaal wel goed zou zijn en kon er best mee rijden en leven.
Nu de 1.2 er in zit is het probleem weer actueel, ze pakt op de onderste cm en echt mooi vrij komt ze ook niet.
Er is wel mee te rijden en zou me er geen zorgen over maken als het druklager maar niet de vingers van de drukgroep zouden raken.
Stel ik de hevel terug dan wil ze niet ontkoppelen.
Ik heb nu dus twee opties.
1 zo stellen dat het druklager vrij loopt en niet kan ontkoppelen. Huilen
2 zo stellen dat ik kan ontkoppelen maar het druklager de vingers van de drukgroep raakt. Huilen
Wat is hier nou mis ?
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
daddyphilipsen
Full Member
***
Berichten: 122


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Mei 2017, 10:46:08 »

Waar stel jij de koppeling?
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Mei 2017, 10:47:14 »

in principe is de druk van het druklager af zodra er is gekoppeld. en de vingers zouden dan ook niet verder naar buiten moeten komen.
kan je eens kijken of niet je gehele krukas naar voren  beweegt tijdens het intrappen van het pedaal? slijtage van de krukaslagers in lengterichting is eigenlijk de enige oorzaak van je probleem die ik zo kan verzinnen.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Mei 2017, 10:54:10 »

Waar stel jij de koppeling?

Op de hevel die het druklager bedient.
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 17 Mei 2017, 11:23:20 »

Als je de instelmoeren onderaan de koppelingshevel/hefboom zo instelt, dat je met de hand kunt voelen dat je de hefboom nog een stukje kunt aantrekken voor het druklager het diafragma raakt, dan loopt hij ingekoppeld dus zeker vrij.
Ik had een beetje hetzelfde.
Na het instellen pakte de koppeling op de eerste cm. onderin als een soort aan-uit schakelaar. Toen de hefboom iets strakker aangedraaid maar nog wel met enige speling naar het diafragma, maar toen pakte de koppeling pas met het pedaal zeer hoog (toch maar weinig strakker gezet).
Toen de speling op de hefboom weer een beetje vergroot, en zie, hij pakt mooi met het pedaal op een prettige positie.
Een beetje verstellen deed dus veel meer dan ik verwachte
Als dit toch niet goed is in te stellen,schijnt de aanslag van het pedaal op de karosserie de oorzaak te kunnen zijn. Daarover heb ik eens een stukje tekst opgeslagen; het betreft het breken van de koppelingskabel, maar ook het instellen van de pedaal wordt hierin genoemd. Misschien bruikbaar (zie Die Ursachenforschung en die Abhilfe)





Of anders dit:

Daar waar het koppelingspedaal tegen het schutbord rust hoort een rubber dop hier: (zonder rubber of verbogen steun staat het koppelingspedaal ook hoger dan het hoort)


Hier met rubber (bij mijn auto)


Staat hier besproken:
http://85.25.46.149/wbb4/wcf/index.php/Thread/8773-Kupplungspedal-einstellen/?postID=84440&highlight=kupplun[/img]g%2Beinstellen#post84440

In de Duitse forums is dit meermaals besproken, schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn, geen duidelijke oorzaak/oplossing genoemd.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Mei 2017, 11:54:19 »

Gert, bedankt kerel, het is opgelost.  Lachen
Door het stukje over het pedaal en z'n aanslagrubber ben ik ook daar eens even wezen kijken en wat blijkt, er zat een te dik stukje slang/rubber op.
Het rubber verwijdert, koppeling wat opgesteld en ze koppelt/ontkoppelt als een nieuwe Kadett.
Wel schaam ik me een beetje, dat had ik toch zelf ook moeten ontdekken............ Grijns
Ik zal even op zoek gaan naar een ander, dunner stukje rubber want er moet toch rubber tussen !?
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
daddyphilipsen
Full Member
***
Berichten: 122


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 17 Mei 2017, 12:14:36 »

Deze bakken hebben toch ook net zoals bij de ohc motoren een kogelkopbout waarop de koppelingshevel scharniert?
Deze bout is stelbaar en niet voor niets.
Die moet je namelijk nadat je eerst de koppelingskabel helemaal terug gesteld hebt net zo ver in draaien totdat de koppelingshevel nog net vrij ligt van de achterste rand van het gat in de versnellingsbak waar de hevel door heen steekt. 2a 3mm speling is voldoende.
Vervolgens ga je DAARNA pas de koppelingskabel stellen. En deze stel je zo dat het koppelingspedaal net even hoger staat als het rempedaal.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Mei 2017, 12:33:53 »

De laatste foto is van mijn auto, daar zit een stukje rubber/slang over de steun.

Bij gekoppelde motor rust de korte arm van het pedaal op de steun tegen de karosserie; hierdoor ligt de stand van de lange arm van het pedaal dacht ik vast.
De kogelkopbout waarop de kopelingshevel rust/scharniert is dacht ik wel instelbaar maar ik kom nergens instructie tegen deze bout in te stellen om het pedaal af te stellen. Daarvoor wordt alleen naar de stelmoeren aan de kabel verwezen.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Mei 2017, 13:09:09 »

Hoe dan ook, ze werkt nu perfect.  Knipoog
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Mei 2017, 13:23:54 »

en daar gaat het om ..... Lachen
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
daddyphilipsen
Full Member
***
Berichten: 122


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Mei 2017, 23:35:03 »

Dit vind ik dus het grote nadeel van zo'n beetje elk forum dat men elkaar gaat tegen spreken en bestrijden.
Terwijl het advies gewoon goed bedoelt is.
Ik denk dat ik mag zeggen dat ik ongeveer wel weet waar ik over praat na ruim 4 jaar bij een opel dealer te hebben gewerkt en in totaal ruim 8 jaar, als professional, in totaal bij verschillende andere auto garages.
Ook sleutel,las, plaatwerk en spuit ik al vanaf dat ik 14 jaar ben aan auto's, motorfietsen, en verder alles waar een benzine of diesel motor in, op of aan zit.
En ik ben inmiddels 50.
Ik heb in mijn auto leven tot nu toe 3 A manta's, 5 B ascona's, 1 commodore, 2 D kadetts, 5 E kadetts, 2 omega's versleten en bezit nu nog steeds 2 B kadettjes en een C kadett en de min of meer engelse variant daarvan namelijk een vauxhall viva.
Denk dat ik wel een beetje thuis ben in de oudere opel techniek en dan blijf ik het altijd lastig vinden als ,sorry dat ik het zo noem, hobbyisten het beter menen te weten.

De koppeling zelf stel je dus met de stelbout en alleen de hoogte van het koppeling pedaal stel je met de stelmoeren op de koppelingskabel.
Doe je dit niet of verkeerd dan zal na verloop van tijd vanzelf je koppelingskabel breken of de koppeling niet goed gaan werken zoals bij rondjesrijder het geval was.
Kabel helemaal opstellen is dus alleen een noodoplossing en niet de juiste.
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 18 Mei 2017, 07:33:19 »

De koppeling zelf stel je dus met de stelbout en alleen de hoogte van het koppeling pedaal stel je met de stelmoeren op de koppelingskabel.
Doe je dit niet of verkeerd dan zal na verloop van tijd vanzelf je koppelingskabel breken of de koppeling niet goed gaan werken zoals bij rondjesrijder het geval was.
Kabel helemaal opstellen is dus alleen een noodoplossing en niet de juiste.

Bij mijn CIH motor / bak in de Rekord heb ik de koppeling vaker bijgesteld via deze bout, maar bij mij OHV-bakje nog nooit. Ik ging er vanuit dat dit bij de OHV niet ging, omdat er in geen enkel werkplaatsboek / vraagbaak over geschreven wordt.

Voor de CIH-motor heb ik zelfs een passtukje gemaakt om de afstand exact af te stellen. Dit heb ik afgekeken van een origineel GM Tooltje. Voor de OHV heb ik hier nooit iets voor gezien. Van de week maar eens goed een versnellingsbak bekijken. De Kadett die ik jaren heb gereden was een automaat. Dus het afstellen / vervangen van een OHV koppeling is nieuw voor mij (ondanks jaren B-Kadett ervaring)

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 18 Mei 2017, 08:06:19 »

Toch nog maar even tegenspreken door een hobbyist (van 63 jaar).(13 jaar Kadett-B)

De koppeling van de OHV stel je zeker niet in d.m.v. de kogelkopbout. Die bout is alleen maar bereikbaar als de bak op de werkbank ligt en is niet instelbaar.
De vaste zeskant die hij heeft is bedoeld om deze kogelkopbout in de "klok" te monteren en wordt éénmalig goed vast gedraaid. Daarna hoef je er nooit weer aan te draaien.
Op de foto deze bout, half uit/in gedraaid.


De hoogte van het koppelingspedaal is niet instelbaar, maar wordt bepaald door de plek van het scharnierpunt en de aanslag aan het schutbord (en deze is vast, geen stelbout o.i.d.). Als deze aanslag verbogen is, wel of geen rubber opzet heeft of voorzien is van een veel te dik stuk rubber, verandert de hoogte van het pedaal wel.
Het pedaal is een "kleine wip-wap" en bij zo'n speeltoestel is de hoogte ook niet instelbaar.

De moeren op de koppelingskabel gebruik je om de vrije slag van het pedaal in te stellen; deze is 20-25 mm in het midden van het pedaal gemeten. Hierdoor heeft het druklager genoeg vrije ruimte om niet aan het diafragma te schuren en genoeg slag om goed te ontkoppelen.
Precies zo staat het ook beschreven in de werkplaatshandboeken.

En ja, in elk forum zitten leden, die het beter denken te weten, maar gelukkig houd je met deze werkplaatshandboeken, een beetje logisch verstand en hulp van clubleden onze Kadettjes toch maar mooi aan het lopen..

Aanvulling:
Ik sprak over de koppelingsgroep die ik gemonteerd heb.
6 bouten en verder 4 nokken op het vliewiel waarop de drukgroep gefixeerd zit. Diameter koppelingsplaat 180 mm.
Komt uit een voorwielaandrijver (corsa, Kadett-D??)



Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 471



Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 18 Mei 2017, 09:41:55 »

Zoals zo vaak heeft iedereen wel weer een beetje gelijk.
De prof omdat me deze methode het beste lijkt voor de standaard afstelling, maar dan moet de zaak weer uit elkaar.
De amateur omdat de zaak nu dicht zit en ik geen zin heb om alles er weer uit te takelen.
Hoe dan ook, mijn koppeling werkt weer naar behoren.
Wat ouwehoeren over dit onderwerp deed me wel kijken naar het rubber achter het pedaal, waar ook de oorzaak lag.
Ik weet zeker dat ik hier zelf ook wel op was gekomen op den duur en na veel sleutelwerk maar dankzij jullie ALLEMAAL is het wat eerder voor mekaar.
Vlieg elkaar niet in de haren maar vul mekaar aan !
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 18 Mei 2017, 09:57:04 »

Ik heb weinig haren  Grijns  , maar bij de OHV-blokjes speelt de kogelkopbout geen rol bij het instellen van de koppeling. Bij de CIH motoren (de grote) speelt deze bout zo te horen wel een belangrijke rol.

Dat bij onze kleine motoren deze bout geen rol speelt bij het afstellen van de koppeling is goed om vast te leggen, omdat men anders de versnellingsbak uitbouwt om er bij te komen om de koppeling af te stellen om dan te ontdekken dat dat niet mogelijk is.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines