Holland Kadett B Club Forum
23 November 2017, 08:17:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wil je een bijdrage leveren aan het clubblad van 2018? Neem dan contact op met olaf@spoolder.eu
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bougie probleem.  (gelezen 2248 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1551



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 27 Juni 2017, 19:57:09 »

Heb een probleem met mijn bougie's, de bougie op de 3e cilinder word zo warm dat deze heel erg gaat stinken, een soort lucht als verbrande elektronica.
De bougie word zo heet dat deze zelfs kapot springt, je merkt dit vrij snel omdat de motor tijdens het rijden wat gaat schokken.
De bougie's op de andere cilinders hebben hier geen last van ??
De bougie kabels zijn nieuw, de ontsteking is nieuw, de bobine is nieuw.

Het zou kunnen zijn dat dit komt omdat ik er een bewerkte cilinderkop op heb zitten en iets meer vermogen vraagt van de bougie's ??
Iemand anders nog een iedee hoe dit zou kunnen komen ??

Waar moet ik naar kijken als ik bougie's wil kopen die een hogere warmtegraad aan kunnen, voor bijvoorbeeld opgevoerde motoren.
Of weet iemand een bepaald type en merk bougie die een hogere warmte graad aan kan ??

Hier een foto van een bougie die kapot is geslagen door de hitte  Grijns

Groetjes Martin.

Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
wienf390
Sr. Member
****
Berichten: 431



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 27 Juni 2017, 20:52:54 »

Martin, Is dit de eerste keer bij deze bougie dat dit gebeurd of heb je al eens van bougie{s} gewisseld met steeds het zelfde resultaat Dit is niet de standaard bougie die in onze kadettjes zitten bijv. ngk BP6HS of bosch +10 - Set 4 - 0 242 235 911 - Super plus +10 - WR 7 B+ - WR 7 BC+.Als de verbranding heter is kun je ook kijken naar bougies die geschikt zijn voor lpg motoren.
Het kan zijn dat er 1 bougie is die kapot gaat, gebeurt niet vaak maar zou kunnen.

Hopelijk vindt je het euvel gauw.

Groeten Fred Uut Huuessen.
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1184


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 27 Juni 2017, 21:08:59 »

Ik zou ook proberen een bougi voor lpg te monteren. Dit zijn juist "koudere" bougies. Ze kunnen de warmte dan beter kwijt aan de cilinderkop. De 7BU is relatief warm. Ik zou dan gaan voor een 6BU van het zelfde merk. Wel regelmatig blijven controleren of de bougies niet TE koud blijven, en dus sterk vervuilen....
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1551



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 27 Juni 2017, 21:20:09 »

Martin, Is dit de eerste keer bij deze bougie dat dit gebeurd of heb je al eens van bougie{s} gewisseld met steeds het zelfde resultaat Dit is niet de standaard bougie die in onze kadettjes zitten.
Neen is nu de 2e keer, het rare is dat dit alleen op de 3e  cilinder gebeurt, heb even naar de zuigers gekeken en deze zien er netjes glad en grijs uit, behalve de 3e cilinder, deze zit veel grove brokkelige zwarte aanslag op, dit is ook de cilinder waar de bougie raar doet.
Zou dit kunnen komen dat er misschien een klein lekje in de koppakking zou zitten ??
Heb er nu "Beru ultra Z19 14R- 7BU"  in zitten en doen het heel goed in de rest van de cilinders.
Weet nog niet goed waarom dit probleem in de 3e cilinder zit ??
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1551



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 27 Juni 2017, 21:24:50 »

De 7BU is relatief warm. Ik zou dan gaan voor een 6BU van het zelfde merk. Wel regelmatig blijven controleren of de bougies niet TE koud blijven, en dus sterk vervuilen....
Ik dacht altijd dat hoe hoger het getal op de bougie, hoe kouder de bougie, hoe kouder de bougie hoe hoger de warmte graad.
Of zit ik nu fout ??
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
wienf390
Sr. Member
****
Berichten: 431



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 27 Juni 2017, 21:37:51 »

Martin. Sluit je inlaat klep wel goed. Als deze niet goed sluit krijgt de cilinder konstant een beetje brandstof , waardoor je verbranding verstoord is.

Fred Uut Huuessen.
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1184


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 27 Juni 2017, 21:55:59 »

Martin. Net even in de garage gekeken. Ik heb dezelfde bougies van beru gemonteerd in mijn auto. Ook even gekeken op de onderhoudslijsten van mijn Rekord op lpg. Ik gebruikte ook toen al deze bougie. Dus de 14 BU7 moet het gewoon goed doen in jouw Kadett.
Ben het met Fred eens: er moet een oorzaak zijn waarom er maar een cilinder problemen heeft.
Zat de bougie goed vast? Dit bepaald hoe makkelijk de warmte kan afvloeien naar de cilinderkop.
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1551



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 27 Juni 2017, 21:57:55 »

Martin. Sluit je inlaat klep wel goed. Als deze niet goed sluit krijgt de cilinder konstant een beetje brandstof , waardoor je verbranding verstoord is.

Fred Uut Huuessen.

Ik zal de kleppen nog eens stellen, is al lang geleden dat ik dat heb gedaan.
Zal ook nog eens de compressie meten, als de klep niet helemaal sluit zou ik dit moeten zien.
Is wel een hele goede tip om na te kijken Fred, weer super bedankt.

Het viel mij de laatste tijd op dat als ik had gereden de auto even uit zette, dan weer starte, er een flinke knal (backfire)  te horen was, heb de ontsteking vandaag met stroboscoop lamp nagekeken en staat perfect, dit zou dus heel goed door de niet sluitende klep kunnen komen ??
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
daddyphilipsen
Jr. Member
**
Berichten: 92


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Juni 2017, 22:38:06 »

Ook gelijk ff het inlaat traject op valse lucht aanzuigen controleren door met remmenreiniger oid rondom de inlaat verbindingen te spuiten.

Blijft de carburateur misschien wat over lopen door een te hoog benzine nivo in de vlotterkamer?

Weerstand van alle bougiekabels wel gelijk?
Gelogd
19Willem71
Sr. Member
****
Berichten: 269


Joyride 3


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 28 Juni 2017, 10:15:42 »

Een verhaaltje over de bougie:

http://www.oldtimerrestauratie.com/index.php/motor/59-de-bougie-vertelt-veel

Groet, Willem.
Gelogd

apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1551



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Juni 2017, 21:41:28 »

Heb de kleppen afgesteld en alleen de inlaat kleppen stonden een tikje te ruim, de rest stond na een jaar geleden afgesteld te hebben, en 5000km gereden te hebben nog steeds goed.

Heb de bougie kabels doorgemeten en weerstand gaat van kort naar lang, 4,5 tot 5.5 ohm.

Verderkap en rotor zien er als nieuw uit.
Ontsteking staat precies op 0 graden bdp.

Motor reageert niet op inspuiten onderdelen met remreiniger, dus geen luchtlekkage.

Heb geen compressie tester dus een leakdown test gedaan, de test geeft maar 5% verlies aan, dit wil zeggen motorblok zo goed als nieuw.



Met andere bougie in de 3e cilinder loopt het blok weer mooi, dus weer even afwachten of de bougie heel blijft.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
wienf390
Sr. Member
****
Berichten: 431



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 29 Juni 2017, 10:42:01 »

Martin,Hopelijk is het nu verholpen.
Groeten Fred.
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1551



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 01 Juli 2017, 08:01:56 »

Zit net wat oude foto's terug te kijken en zie dat de 3e cilinder voor de restauratie ook al het probleem had, zie dat de 3e zuiger vol met aanslag zit, dus toen al een slechte verbranding.



Ben blij dat ik een extra motorblok heb gekocht, ga aankomende wintermaanden een rallye blok van het 1.2s motorblok maken  Grijns
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
ockdet
Sr. Member
****
Berichten: 392


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 01 Juli 2017, 08:43:05 »

ben benieuwd martin  ....  zo iets wil ik ook  . dus alle hulp is welkom
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1551



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 01 Juli 2017, 09:05:54 »

ben benieuwd martin  ....  zo iets wil ik ook  . dus alle hulp is welkom
Komt helemaal goed, zal een apart project aanmaken waar alles stap voor stap op komt te staan, inplaats van een 1.1sr zal het een 1.2sr rally blok worden  Grijns  heb zoiets altijd al eens willen maken.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines