Holland Kadett B Club Forum
28 Maart 2024, 09:45:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 5 bak op OHV  (gelezen 18631 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 09 Augustus 2017, 10:02:42 »

Denk dat in de set bij krause motorsport een hoop extra delen zitten om dit te laten werken op een ohv motor.
Kwam een klein stukje tegen op een Duits forum wat je allemaal nodig hebt, helaas wel in het Duits.

Benötigtes Kadett C OHV umbau Getrag 240
Alles was benötigt wird beim Umbau Kadett c OHV mit 240er Getrag:


Basis: alle Opel Kadett C mit OHV Motoren (egal ob Schalter oder Automatik),

240er Getrag Getriebe von Opel,

Glocke von Kadett OHV Automatik anschweissen,
Schweisslehre für das anbringen der Glocke,

oder Adapterplatte kaufen/anfertigen lassen (statt anschweissen Automatikglocke),

Druckplatte 3082127131 Sachs,

Schwungrad 616094 oder 90194505,

Kuplungsscheibe 664135 oder 90193702, WICHTIG: 190mm, Verzahnung: 22 x25 x14N

Ausrücklager 3151 000 747 oder 4013872754779,

Nadellager CIH 614706,

Hebelverlängerung für das Drucklager bauen/kaufen/ gegebenfalls aufschweissen (nur bei Getrag mit Blechausrückhebel möglich)

Getriebehalter selber bauen,

Kupplungsseil vom CIH Kadett

Welchen Tacho man benötigt hängt von der Reifendimmension ab .
Prinzipiell kann man jeden Tacho vom Kadett C verbauen.
mir sind folgende Tachos bekannt:
W=665, 180 km/h OHV Schalter
W=862, 180 km/h OHV Automatic
W=760, 200km/h CIH Schalter
W=945, 200km/h CIH Automatic,
mit diesen Programm: Tachoberechung, ein Programm zum download
kann man berechnen welchen Tacho man benötigt und man schaut dann mit welcher Tachoübersetzung (Gelb,Rot,Blau) man an welchen Tacho am nähsten dran kommt.
Bei diesen kann man dann noch die Vorspannung der Tachonadel ändern in den man die Nadel vorsichtig über das Zäpfchen nach unten hebt und die Welle wo die Nadel aufgesteckt ist vorsichtig mit einer Zange festhält
und die Nadel vorsichtigt verschiebt in mehr oder weniger Vorspannung (zeigt dann dementsprächend mehr oder weniger an).
Damit kann man den Tacho ziemlich genau einstellen.

Tachowelle vom Kadett c 5Gang, oder Kadett c 1.2 Automatik

Kardanwelle vom 5 Gang Manta Ascona usw.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 09 Augustus 2017, 10:17:02 »

Omgelaste getrag.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 09 Augustus 2017, 13:03:05 »

Mooie informatie!

Ik wilde zelf ook zo een ombouw maken (met de lasmethode) maar sta natuurlijk wel open voor de adapterplaat versie (mits alle onderdelen goed verkrijgbaar zijn)
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 09 Augustus 2017, 14:38:12 »

Als er toch voor de omlas of pasplaat methode word gekozen kan je ook kiezen voor een heel ander type bak, heeft dan helemaal geen getrag of opel te zijn, er bestaan namelijk ook hele smalle 5 bakken die zo in de smalle schakel tunnel passen, misschien een vreemde combinatie is een 5 bak van een suzuki samurai, deze is net zo groot als een originele 4 bak van ohv, maar dan met 5 versnellingen.

Ben heel benieuwd of er wel eens is gedacht aan een ander type 5 bak ??

Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
ThijsV
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 09 Augustus 2017, 15:05:16 »

een andersoortige 5 bak heb ik ook aan gedacht, maar de handleiding, die ik overigens nu binnen heb en waarvan ik zo snel mogelijk een dropbox link zal plaatsen is wel heel specifiek, lijkt me niet dat het in wat voor een vorm dan ook toe te passen valt op een andere bak..
Gelogd
ThijsV
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 09 Augustus 2017, 15:56:20 »

bij deze (ik hoop dat de link werkt want ik werk absoluut nooit met dropbox) https://www.dropbox.com/sh/2koe1nz8hov6shb/AACgaa27yRJKNzcW6J8Q2n9Ra?dl=0

vergat het erbij te melden, maar dit luttele CD'tje mocht 25 euro kosten, vind het schandalig dat iemand deze kennis aan liefhebbers verkoopt, al helemaal voor dat bedrag, dus maak er zo rijkelijk mogelijk gebruik van als je kan!  Knipoog
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 09 Augustus 2017, 19:39:55 »

bij deze (ik hoop dat de link werkt want ik werk absoluut nooit met dropbox) https://www.dropbox.com/sh/2koe1nz8hov6shb/AACgaa27yRJKNzcW6J8Q2n9Ra?dl=0
Super bedankt dat je deze informatie met ons wou delen, gelijk opgeslagen en super blij mee.
Met deze informatie durf ik zoiets wel te maken, maar als ik het kostenplaatje zie zou ik dit toch echt liever met een 1600 of 1900 motor willen maken en niet met een kleine ohv motor.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
ThijsV
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 10 Augustus 2017, 14:38:06 »

Ik zit met hetzelfde, maar een ombouw als deze vergt wel minder werk als een ombouw naar CIH, denk ik
Gelogd
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 10 Augustus 2017, 15:56:35 »

Super bedankt Thijs!

Ik ben het ook wel eens dat een CIH ombouw ook veel werk bij zichzelf is. En dan is ook natuurlijk wat je wil. Voor mijn sedan ga ik wel over naar CIH maar voor de coupe wil ik de OHV behouden (geinig kleine blokjes) maar wel het liefst met een 5bak erachter (uiteindelijk....)

Overigens herinner ik nu dat ik elders iets gelezen had over een versnellingsbak met 4+1 (overdrive) uit een andere oldtimer (weet helaas niet meer welke) die waarschijnlijk in onze Btjes zou kunnen passen. Weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb. Ik zal eens in mijn favorieten kijken
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 10 Augustus 2017, 16:16:57 »

ik heb ook wel eens gehoord dat er een elektrische overdrive is die je met een pasplaat op de achteras na de cardanas kunt maken en via een schakelaar kunt in/uit schakelen.

gr Paul
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 10 Augustus 2017, 18:55:28 »

Vind het wel leuk dat jullie over een extra overdrive beginnen om na de versnellingsbak te zetten.
In mijn extreem 4x4 verleden ben ik nog een stapje verder gegaan, ik heb een gedeelte van een Volvo 142 versnellingsbak tussen mijn versnellingsbak en 4x4 tussenbak gezet, je hebt dan wel een extra versnellingspook, maar hierdoor had ik ineens 32 versnellingen  Grijns
Heb toevallig nog een foto gevonden van mijn extra volvo bak onder mijn suzuki, het rode ding op de foto is de volvo bak.

Denk niet dat een extra overdrive bij de ohv versnellingsbak te zetten zal werken, het gear-rato van de overdrive zal zo slecht uitkomen dat deze geen trekkracht meer geeft, de motor zal dan gaan smoren en auto zal in snelheid tijdens het rijden terug gaan vallen.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
ThijsV
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 10 Augustus 2017, 20:43:30 »

Als iemand nou wel interesse heeft in het bouwen van zo'n OHV 5 bak, ik dus ook, maar echt mijn eigen werkplek heb ik er op mn schuur na niet voor, dus als iemand op een gegeven moment de handen in een wil slaan, dan graag!  Grijns
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 11 Augustus 2017, 06:50:19 »

@ThijsV: Super dat je deze info wilt delen op ons forum
Het lijkt mij een hele uitdaging om dit voor elkaar te krijgen.

Voor wat betreft de elektronische overdrive: Voordat de 5-bak werd geleverd op de CIH was deze overdrive als optie te bestellen bij Opel: Ik weet dat er meerdere geleverd zijn op de E1-Rekord (mijn andere hobby auto  Grijns). Ik ben deze echter pas 2x tegen gekomen op een te koop staande E1 Rekord! En ook deze auto's volg ik al jaren op de advertentie sites.

Succes met het ombouwen. Erg interessant!
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Jinny
Full Member
***
Berichten: 172



Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 15 Augustus 2017, 14:59:11 »

Vroegah heeft een kennis (half jaren '80) een 4 plus overdrive op zijn A Manta gebouwd.
Te gebruiken op de derde en vierde versnelling..
Auto is in '88 naar Friesland verkocht..
Gelogd

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 26 Augustus 2017, 19:39:53 »

Er zijn inderdaad overdrives van Opel. Heb er eentje op een CIH-4bak liggen voor een diesel ombouwproject. Meen dat forumlid Olaf hier ook nog een complete werkplaatsgids van heeft. (En verder is gevorderd in die plannen dan ik Knipoog )

Hulde voor het delen van al die informatie. Lap met liefde een kleine bijdrage mee, stuur dan gerust een PB!
Ben heel benieuwd hoe het loopt. Aangezien een 5e versnelling op een OHV-blokje heel interessant klinkt, maar het ook de vraag is of er op iets anders dan heuvelafwaards met wind mee profijt van te hebben is. (Op de A50 zijn er dan wel een aantal erg mooie stukjes Lachebek )

Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines