Holland Kadett B Club Forum
23 November 2017, 08:18:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wil je een bijdrage leveren aan het clubblad van 2018? Neem dan contact op met olaf@spoolder.eu
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kop natrekken  (gelezen 1381 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 443



Bekijk profiel
« Gepost op: 07 September 2017, 07:43:29 »

Gisteren hebben we een nieuwe pakking onder een afgeperste en gevlakte kop van een 1.2s blokje gelegd en aangetrokken op 45 Nm.
Nou ben ik eigenlijk een beetje nieuwsgierig of ik het na een bepaalde tijd nog moet natrekken.  Ik weet het niet
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 969



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 07 September 2017, 07:57:29 »

Ik heb een paar weken geleden ook een koppakking vervangen, deze moest ik (uit mijn hoofd) aantrekken met 25Nm en dan nog 3 keer 60 graden. Natrekken hoeft verder niet. Het blokje loopt hartstikke lekker nu.  Grijns

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700TD 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2136



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 07 September 2017, 15:33:39 »

Natrekken in graden doe je dacht ik alleen bij rekbouten (moet je ook steeds vervangen)
Wij hebben geen rekbouten. Het aanhaalmoment volgens GM is 45 Nm; Steffen Saalmann (Reprotec) adviseerde mij 55 Nm.
Over het natrekken na 500 km. wordt verschillend gedacht.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 443



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 07 September 2017, 15:51:25 »

Natrekken in graden doe je dacht ik alleen bij rekbouten (moet je ook steeds vervangen)
Wij hebben geen rekbouten. Het aanhaalmoment volgens GM is 45 Nm; Steffen Saalmann (Reprotec) adviseerde mij 55 Nm.
Over het natrekken na 500 km. wordt verschillend gedacht.

Gaf Steffen Saalmann ook een motivatie bij zijn advies ?
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2136



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 07 September 2017, 16:10:08 »

Ik ben de betreffende mailwisseling kwijt, maar gewone bouten betekent voor mij gewoon een aanhaalmoment.
55 ipv 45 Nm omdat 45Nm naar Steffen's mening aan de krappe kant is.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 969



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 07 September 2017, 16:17:35 »

Mijn gevoel zegt dat 55 wel aardig goed is. Ik heb de gegevens van het papier wat bij in de nieuwe koppakking zat, van Victor Reinz. Eerst met 25 Nm vond ik wel erg weinig, en juist weer natrekken met 3 keer 60 graden vond ik erg veel. Dus ik heb hem slechts 2 keer nagetrokken. Daarna met de momentsleutel geprobeerd met welke kracht ze nou vast zatten en dat was geloof ik zo rond de 55-60 dus dat klopt aardig dan.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700TD 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 443



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 07 September 2017, 16:30:05 »

Mijn gevoel zat dus wel goed, 45 Nm vond ik ook wat aan de magere kant en kwam daarom op het idee dat er misschien nagetrokken moest worden.
Er is nu ongeveer 100 km met het blok gereden en ik denk er over om ze toch maar na te trekken naar 55 Nm.
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
19Willem71
Sr. Member
****
Berichten: 269


Joyride 3


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 07 September 2017, 16:37:16 »

Wil je nog laten weten of je de bouten ver hebt kunnen draaien? Bij mijn koppakking zat ook een handleiding met 25 Nm en 3x 60 graden. Dus zo ook maar gedaan.

Groet, Willem.
Gelogd

Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2136



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 07 September 2017, 17:45:10 »

In de vraagbaak staat 45 Nm, over aantrekken over 60 graden wordt niet gesproken, dat hoort naar mijn idee echt alleen bij rekbouten.
Natrekken gebeurt bij warme motor en met hetzelfde koppel als eerder.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 443



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 07 September 2017, 17:48:13 »

In de vraagbaak staat 45 Nm, over aantrekken over 60 graden wordt niet gesproken, dat hoort naar mijn idee echt alleen bij rekbouten.
Natrekken gebeurt bij warme motor en met hetzelfde koppel als eerder.

Wat vind je dan van mijn plan om ze naar 55 Nm te trekken, is dit wel veilig als de motor al heeft gelopen ?
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2136



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 07 September 2017, 17:55:43 »

Lijkt me geen probleem, het is geen high-tech motor  Rollende ogen  Eventueel ga je in de buurt van 50Nm zitten, maar 55 lijkt me geen probleem (natuurlijk wel de goede volgorde aanhouden en kleppen nastellen  Knipoog )
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 443



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 07 September 2017, 18:01:13 »

Bedankt, klusje voor morgen.  Knipoog
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Rondjerijder
Sr. Member
****
Berichten: 443



Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 07 September 2017, 19:32:46 »

Toch vanavond even gedaan.
Na ongeveer 45 graden bereikten ze de 55 Nm op één na, deze kon ik wel 180 graden draaien voor ze klikte.
Zou deze zijn los gelopen ?
Ik weet toch echt heel zeker dat ze allemaal op 45 Nm stonden. Verbaasd
Gelogd

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2136



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 07 September 2017, 20:27:05 »

misschien de vorige keer per ongeluk bij de laatste ronde overgeslagen?
Loslopen lijkt me moeilijk denkbaar.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
ockdet
Sr. Member
****
Berichten: 392


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 27 Oktober 2017, 20:42:16 »

volgens mijn torque app is 6.9 40nm  8.8 48nm 10.9 68nm 12.9 83nm    wat kwaliteit bouten hebben we ??

denk dat 8.8 dan goed in de buurt komt 

wat ik laatste keer heb gedaan in 3 stappen nar 50nm    eerst 20 toen 40 en als laatst 50 
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines