Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 13:14:16 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Deel electra werkt niet meer  (gelezen 7553 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
jeewee85
Gast
« Gepost op: 07 Oktober 2017, 18:21:00 »

Hallo,

Een groot deel van mn electronica werk ineens niet meer. Het grootste deel van mijn lampen lijken niet meer te werken (koplampen, knipperlichten, dashboard verlichting, alarmlichten). Terwijl de ventilator, oliedruk lampje, acculampje, ruitenwissers nog wel werken. Ik heb al veel gelezen over massa problemen, maar dan was het vaak maar bij 1 lampje, bij mij doen meerdere lampen het niet. De zekeringen zijn nog heel, en er lijkt ook geen corrosie aan te zitten (beetje "gerommeld" met de zekeringen).

Iemand tips waar ik het kan zoeken?

Groeten,

Jan Willem
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 07 Oktober 2017, 19:17:28 »

Krijg je de auto wel gewoon gestart, mijn eerste ingeving is een defecte accu, of zelfs door oudheid een sluiting in de accu.
Meet de voltage eens van de accu met stilstaande motor en met lopende motor.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
jeewee85
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 07 Oktober 2017, 21:10:20 »

Hallo,

Accu heb ik geladen (en hij draait de startmotor rond). Ik heb even het electrisch schema bestudeerd, ik ga met de multimeter aan de gang.

Wellicht helpt het anderen ook:

Vanuit accu (16Zwart, via startmotor aansluiting) en/of dynamo (4rood, via gelijkrichter)
•   Via 1,5Rood naar zekering 4 (altijd onder spanning)
      o   Klok
      o   Binnenverlichting
      o   Verlichting kofferruitme
      o   Verlichting handschooenen kastje
      o   Radio
•   Via 4Rood naar (altijd onder spanning)
      o   Knipperlichten hendel  (via 1,5Rood) voor alleen groot licht (1,5Geel)
      o   Schakelaars (via 2,5Rood), van schakelaars naar (schakelaar regelt spanning)
              ?   Dimlicht (via 1,5Wit, loopt via knipperlicht hendel 1,5Witgeel)
              ?   Zekering 5
                      •   Stadslicht links (0,5GrijsZwart)
                      •   Achterlicht links (0,5GrijsZwart)
                      •   lampje voor asbak
                      •   lampje cigaretten aansteker
              ?   Zekering 6
                      •   Stadslicht rechts (0,5GrijsGroen)
                      •   Achterlicht rechts (0,5GrijsGroen)
                      •   Nummerplaat verlichting (0,5GrijsGroen)
                      •   Weer via schakelaars (0.5 GrijsGroen) naar instrumentenpaneel verlichting (0,5Grijs)
      o   het contact (2,5R), van contact naar zekeringen 1,2,3 (2,5Zwart, contact regelt spanning)
              ?   zekering 1
                      •   Claxon (0,75ZwartGeel)
                      •   Ruitenwisser (1,5Lila)
                      •   Cigarettenaansteker
              ?   Zekering 2
                      •   Knipperlichten schakelaar (0,75ZwartRood)
                      •   Remlicht schakelaar, via knipper  (0,75ZwartRood)
                      •   Achteruit rij licht schakelaar (0,75WitZwart)
              ?   Zekering 3
                      •   Ventilator verwarming (0,75Zwart)


Groeten,

Jan Willem

Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 08 Oktober 2017, 23:22:24 »

er zijn 2 veelvoorkomende oorzaken die afzonderlijk een deel van je problemen kunnen veroorzaken maar niet helemaal:
- de massa (bruin) van het knipperlichtrelais en dashboard en ventilator word achter het dashboard gesplitst. als de bruine draden naar het knipperrelais en de dashboardverlichting daarvan zijn losgekomen doet ze het niet meer. dus die kan je controleren met de multimeter.
- de 2e zekering zou defect kunnen zijn of slecht contact kunnen maken. de veerkracht die de zekering klemt kan zijn afgenomen(al zou dat door "rommellen" aan de zekering wel aan het licht moeten komen.) ook komt het voor dat het messing van de zekeringhouder zelf, de koppelstukken intern, breekt waardoor er een slecht contact ontstaat. door te meten aan de in en uitgang van de zekeringhouder zou je dat moeten kunnen vinden.

een meer voor de hand liggend scenario is dat er door een vorige eigenaar is geknutseld aan de elektrische installatie en dat er een probleem is ontstaan die je met het schema alleen niet kan vinden. dus kijk ook vooral onder de motorkap en het dashboard of er niet ergens relais zijn gemonteerd. (de kadett heeft er standaard alleen een voor de verstralers dacht ik)

verder vroeg ik mij af of alleen je koplampen (groot/dimlicht) het niet meer doen of alle (stads)verlichting ook niet?
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 09 Oktober 2017, 20:15:58 »

ik zou eerst eens maar eens de koplampen er uit halen en daar kijken of je de massa wel goed hebt .. dit probleem had ik laatst ook  en  dit heeft toen al min problemen opgelost

ik had ook geen verlichting meer knipper lichten deden raar ...

sucses met zoeken
Gelogd
DennisV
Newbie
*
Berichten: 12



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Januari 2018, 13:16:06 »

Afgelopen week ook vreemde electra problemen, geen oliedruk en laadstroom lampje bij contact aan, na starten het laadstroomlampje bleef branden, kachelventilator deed het niet. Uiteindelijk was het probleem na lang zoeken een defect in de zekeringhouder. een breuk in de strip aan de achterkant waardoor een deel van de gebruikers geen stroom kreeg, maar op de een of andere manier liep de stroom de andere kant op door het laadstroomlampje. Op dit moment doet de ruitenwisser nog vreemd ( stopt spontaan, of stopt in het geheel niet meer ), maar dit probleem is niet continue aanwezig. ik vermoed een massaprobleem.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines