Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 08:22:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Accu ontlaad  (gelezen 18359 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 13 November 2017, 10:44:47 »

als een relais klikt als je de accupool terugplaatst en het contact en de lichtschakelaars staan uit dan is dat niet de bedoeling.
dat kost dan stroom en trekt dus je accu leeg. een nieuwe accu kan daar ook van stuk gaan...
een relais voor koplampen is niet opel-standaard en is dus achteraf ingebouwd.  het is lastig daar via een forum mee te helpen maar we zullen ons best doen. enkel met goede omschrijvingen en misschien wat foto's kan dat lukken.
dus begin maar eens met een omschrijving(of foto) van hoe het relais zit aangesloten en probeer uit te vinden waar de draden precies naartoe gaan.

@ockdett: in principe 14,4 volt bij iets verhoogd toerental.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 13 November 2017, 11:21:06 »

Origineel relais voor de achterruitverwarming (rechts-boven)

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
ThijsV
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 13 November 2017, 11:57:01 »

Alvast bedankt voor de nodige hulp! Electra is verreweg van mijn expertise, hierbij foto's van het relais in kwestie:

https://www.flickr.com/photos/159039580@N03/shares/28cU9p
Gelogd
ThijsV
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 13 November 2017, 12:04:09 »

Betreft de omschrijving:
Via de link kan men de foto bekijken, hierop is de linker pool massa, de rechter pool gaat naar de normale koplampen, de onderste pool komt uit de kabelboom, en is mijn inziens de +pool en de bovenste pool gaat naar de verstralers, die gaan aan zodra ik mijn groot licht aanzet
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 13 November 2017, 13:46:05 »

ik vermoed dat je de aansturing van het relais en de voeding vanuit de accu omgedraaid hebt. je relais is dan altijd bekrachtigd en de lampen worden gewoon door de schakelaar gevoed. als je die 2 draden omdraaid word het relais bekrachtigd door de lichtschakelaar en de lampen door de accu via het relais gevoed. hij klikt dan alleen als je de schakelaar bedient. dat is hoe het hoort te zitten...

een relais heeft nummers en moet als volgt zijn aangesloten:
30: voeding van accu (met zekering 20A)
86: massa
85: voeding vanaf schakelaar (in jouw geval uit de kabelboom)
87: 12V naar gebruiker (koplampen)
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 13 November 2017, 14:54:52 »

30 en 56 zijn mij duidelijk.
85 en 87 ook (bij  bijv. achterruitverwarming=1 aansluiting)
Maar hoe met verlichting, bijv. halogeen voor.
Op de stuurschakelaar zitten 2 posities, 56a (witte draad dacht ik) voor het groot licht en 56b (geel) voor het dimlicht; deze worden vanaf het stuur aangestuurd.
Hoe sluit ik groot-en dimlicht gescheiden op 1 relais aan?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 13 November 2017, 15:34:57 »

30 en 56 zijn mij duidelijk.
85 en 87 ook (bij  bijv. achterruitverwarming=1 aansluiting)
Maar hoe met verlichting, bijv. halogeen voor.
Op de stuurschakelaar zitten 2 posities, 56a (witte draad dacht ik) voor het groot licht en 56b (geel) voor het dimlicht; deze worden vanaf het stuur aangestuurd.
Hoe sluit ik groot-en dimlicht gescheiden op 1 relais aan?

hoi gert. je hebt altijd 2 relais nodig voor koplampen. en dan heb je 2 opties.
optie a: een relais voor dimlicht en een relais voor grootlicht. je kan dan net als bij origineel seinen met grootlicht terwijl dimlicht doorbrand.
optie b: een relais om de lampen in te schakelen en een voor wisselen tussen groot en dim licht. voor de 2e heb je dan een wisselrelais nodig.

in moderne autos zitten vaak 4 relais voor de koplampen. in mijn micra is het zoals optie b maar dan gescheiden links en rechts(net ff wat veiliger)
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 13 November 2017, 16:52:44 »

Ik overweeg al langer de koplampen middels een relais te bedienen.
Voordelen zijn, zeker als je op halogeen overstapt, lagere belasting stuurschakelaar (lastig te vervangen na overbelasting) en hogere lichtopbrengst i.v.m. minder verlies in het spanningscircuit.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 13 November 2017, 17:03:28 »

Ik heb nog de oude bolletjes. Werkt het ook met deze dat ze via een relais beter werken? In dat geval kan ik er een aantal inslaan.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
ThijsV
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 13 November 2017, 17:19:57 »

Ik heb niet aan de bedrading gerommeld, de kans dat het door verkeerde aansluiting dus contact maakt lijkt me sterk, maar ik ga het nu even nakijken
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 13 November 2017, 17:34:07 »

Ik heb nog de oude bolletjes. Werkt het ook met deze dat ze via een relais beter werken? In dat geval kan ik er een aantal inslaan.

Groet, Willem.

Voor overbelasting hoef je met gloeilampjes niet/minder bang te zijn.
Meer lichtopbrengst bij schakeling via relais is goed mogelijk.
De oude bedrading+schakelaars hebben mogelijk vermogenverlies t.g.v. van oxidatie en veroudering. Met een relais er tussen krijgen de gloeilampjes de spanning min of meer rechtstreeks van de accu, dus geen verlies in de (oude) bedrading.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
ThijsV
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 13 November 2017, 18:26:54 »

Relais is wel echt defect, iemand een idee voor een vervangend relais?
Gelogd
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 13 November 2017, 18:50:35 »

Ik overweeg al langer de koplampen middels een relais te bedienen.
Voordelen zijn, zeker als je op halogeen overstapt, lagere belasting stuurschakelaar (lastig te vervangen na overbelasting) en hogere lichtopbrengst i.v.m. minder verlies in het spanningscircuit.

Heb ik ook gedaan en geeft in combinatie met originele H4 lampen duidelijk meer licht. Ik heb een aparte dikke rode draad gebruikt om de relais te voeden vanaf de startmotor. Wel heb ik daarna een zekering per lamp gezet waardoor ik een extra gele en witte draad naar voren moest trekken. Sommige kabelbomen hebben een dubbele draad tot aan de connector van de stuurschakelaar. Voor de verstralers heb ik ook een extra relais gebruikt.
Standaard zijn de koplampen niet gezekerd.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 13 November 2017, 19:15:26 »

Staat op de "to do" lijst. Kijken wanneer het er van komt.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 13 November 2017, 20:09:09 »

Ik heb niet aan de bedrading gerommeld, de kans dat het door verkeerde aansluiting dus contact maakt lijkt me sterk, maar ik ga het nu even nakijken
het kan al jaren fout zitten. zolang de auto regelmatig gebruikt word gaat het goed en de verlichting werkt gewoon.
Relais is wel echt defect, iemand een idee voor een vervangend relais?
elk standaard relais uit de autohandel werkt. gewoon volgens de eerder aangegeven volgorde aansluiten.

EDIT: @gert: in mijn kadett zitten ook relais voor de verlichting. dat is gedaan nadat de dim/groot licht schakelaar al gesneuveld was. met H4 is de stroom over de schakelaar te groot en fikt hij uit op den duur. let wel goed op de zekeringen die je gebruikt. bij mij zat er 10A in en bij een keer groot licht aanzetten vloog hij er uit. dan zie je niks meer en is het best moeilijk de vluchtstrook te vinden. Beschaamd
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines