Holland Kadett B Club Forum
23 November 2017, 08:35:10 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wil je een bijdrage leveren aan het clubblad van 2018? Neem dan contact op met olaf@spoolder.eu

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Co stelschroef  (gelezen 356 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 13 November 2017, 14:04:18 »

Bij constante snelheden tot zo'n 100 km/u wil  het 1.2 blokje wel eens wat bokken en gezien de bougies wat aan de lichte kleur zjn, denk ik aan een wat te mager mengsel.
Ik wil dus een rijker mengsel, kan ik dat regelen met de CO stelschroef ?
Indien ja, moet ik ze dan in of uit draaien ?
Ook hoor ik graag of er op een andere manier een rijker mengsel te verkrijgen is.

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
daddyphilipsen
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 14 November 2017, 00:42:53 »

CO schroef is alleen voor het stationair mengsel waarbij uit draaien rijker zetten is.

Benzine nivo in de vlotterbak iets verhogen door het lipje van de vlotter wat te verbuigen zorgt er ook voor dat er over het hele gebied wat meer brandstof komt.
En anders  bij bccp vragen of ze grotere sproeiers hebben voor de carb.

Het te arm lopen komt btw door onze fijne moderne benzine waar 5 tot 7% ethanol in zit. Dit heeft een ruim 30% lagere energiewaarde als echte benzine waardoor bij carb motoren automatisch het mengsel te arm wordt.

Bij geregelde  injectiesystemen heb je daar geen last van behalve dan dat je auto gewoon een stuk minder zuinig loopt.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 November 2017, 09:20:25 »

Bedankt daddyphilipsen, buiten het veranderen van de sproeiers was het verhogen van het niveau in de vlotterbak niet bij me op gekomen.
Dit zal ik eens proberen. Knipoog

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 14 November 2017, 10:21:54 »

Omdat ik met een niet-standaard carburateur op mijn 1.1SR rijd bleef ik aan het afstellen terwijl het naar mijn gevoel niet echt goed werd.
Ik heb toen een 4-gassentest (heet dat meen ik) laten uitvoeren (door een monteur ook aktief in de HOCN).
Ik stond verbaasd over de informatie die die monteur kon aflezen uit de testwaarden, dit had ik op gehoor en gevoel niet ontdekt.
Aan de hand hiervan heb ik de stationairsproeier vervangen door een grotere en is de carburateur goed en naar tevredenheid afgesteld.

zie hier: http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,12005.0.html

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 14 November 2017, 21:03:23 »

Ik wil dus een rijker mengsel, kan ik dat regelen met de CO stelschroef ?
Indien ja, moet ik ze dan in of uit draaien ?
De schroef met de veer:
-- indraaien is arm mengsel.
-- uitdraaien is rijk mengsel.

De verzonken mengselschroef:
-- indraaien is rijker zetten.
-- uitdraaien is armer zetten.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 November 2017, 21:29:53 »

Reeds vaker in het forum ingebracht, maar hierbij de procedure

De basisinstelling, bij bedrijfswarme motor, is de volgende.
De mengselregelschroef (de grote, naar buiten stekende) helemaal indraaien (zonder geweld!).
Deze dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
Bij de CO-schroef (de kleine verstopte) dezelfde werkwijze, echter deze 3,5 omdraaiing uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.
De mengselregelschroef nu zo ver uitdraaien, tot het toerental niet verder oploopt.
Dan met behulp van de regelschroef van de gasklepaanslag het toerental afstellen op de gewenste waarde.
Nu de CO-schroef zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk loopt/deze zo weinig mogelijk schommelt.
Een CO-afstelaparaat is op de wijze niet direkt nodig

BELANGRIJKSTE voorwaarde voor je de carburateur wilt gaan afstellen is, dat de kleppenspeling correct is afgesteld!!, de ontsteking goed is ingesteld en dat geen van de onderdelen hiervan defect is.
Met lekkende of fout afgestelde kleppen of een versleten verdeler lukt het je niet de carburateur goed af te stellen.

Erg belangrijk is ook, dat bij het afstellen het choke-mechanisme losgenomen of ontspannen is, omdat dit mechanisme op de gasklep werkt.
Als de choke niet "vrij" staat, kan deze de gasklep "tegenhouden" waardoor je het toerental niet naar beneden toe kunt bijstellen.

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 15 November 2017, 13:34:33 »

Als het kan zou ik de auto aan een viergastester hangen; je blok kan beter aan de rijke kant lopen dan aan de arme kant, aangezien het lucht-brandstofmengsel ook je inlaatkleppen koelt. Loopt je blokje stelselmatig te arm dan verbranden je kleppen. Met een tester kun je je wagen om en nabij de 3% CO afstellen, wat rijk is, maar behoud van je blokje ten goede komt. 
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 15 November 2017, 15:35:54 »

Om die 3% is de norm voor de C-Kadett, de B-Kadett staat niet in de lijsten.
De motoren zijn toch gelijk aan elkaar, het verschil maakt vooral de carburateur. Late carburateurs zijn beter in te stellen dan vroege,
logisch want die evolueerden in die tijd razendsnel.
Zonder 4-gassentest is stationair goed af te stellen en met een standaard carburateur op de origineel daarbij horende motor is dat waarschijnlijk voldoende.
Zo gauw je met carburateurs en sproeiers gaat goochelen, heb je geen flauw idee meer wat hij in deellastgebieden en vollast doet.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: