Holland Kadett B Club Forum
25 April 2018, 09:19:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Kampeerweekend: 7-8-9 September in Dronten
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: W-nummer snelheidsmeter  (gelezen 2201 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 284


Bekijk profiel
« Gepost op: 19 November 2017, 11:48:20 »

Ik ben al enige tijd onderdelen aan het sorteren en vergaren voor een volgend bouwtraject. De bedoeling is een Kadett met een snelle OHV motor te bouwen zoals die gebouwd had kunnen worden in de jaren '70. Verder zo origineel mogelijk. Wat ik daar nu voor wil weten is het volgende:

welk W-nummer van de snelheidsmeter hoort bij welke combinatie van:
- velgmaat en banden. (12" / 13" diagonaal / radiaal, bandmaat).
- automaat / schakelbak
- achterasoverbrenging
- tandwieltjes in de versnellingsbak. Bij een CIH bak kun je rode, blauwe of gele tandwieltjes aantreffen met verschillende aantallen tanden, is dat ook zo bij OHV bakken?

voorbeeld, weet niet of het klopt:
W=666
12" 155 diagonaal
4-bak
4.11
??



Henk.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Kadett B 1972, 19S 'SPORT' look
Olympia A 1970 15S, nog te restaureren.
Corsa A, in restauratie
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1578



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 November 2017, 12:36:11 »

Hoi Henk, wat voor motor wil je hiervoor gaan gebruiken, een 1.1n of 1.2n of 1.2s .
Mijn 1.1n motor is vrij origineel, de aanpassingen zijn geflowde cilinderkop, velleman ontsteking, 1.2n carburateur, dubbel uitlaatspruitstuk 1.2 motor.
Met deze aanpassingen trekt de auto met gemak door naar de 150 km per uur.

Ik ga nu een rallye motor bouwen van een 1.2s motor, ik laat je nog wel weten wat de aanpassingen allemaal gaan worden  Grijns

Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 284


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 19 November 2017, 12:59:22 »

Hoi Martin,

ik hou jouw updates altijd extra in de gaten! Ik heb ook gemerkt dat er weinig echte kennis wordt gedeeld en dat maakt het wel lastiger, maar goed. Ik heb al een poos een 1.1SR onderblok in Duitsland liggen die ik binnenkort maar eens moet ophalen. Ik wil vanwege de originaliteit een 1100 tenzij deze zo versleten / verroest is dat ik niet kan volstaan met het opboren naar 74.295mm Vauxhall Viva zuigers die ik al heb. In dat geval ga ik naar 1200. De kop moet worden geflowd en krijgt grote Vauxhall kleppen die ik ook hebben kunnen bemachtigen. De carburateur moet een Weber DCD worden weet nog niet precies of dit een 36 of een 32 / 36 wordt. Wanneer is nog niet helder, wellicht ga ik eerst mijn Olympia restaureren (volledig origineel)
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Kadett B 1972, 19S 'SPORT' look
Olympia A 1970 15S, nog te restaureren.
Corsa A, in restauratie
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1257



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 19 November 2017, 13:03:29 »

volgens mij heeft een ohv handbak altijd hetzelfde tandwieltje in de bak en word het verschil vanwege achterasoverbrenging of bandenmaat in de teller goedgemaakt. (W-getal)
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 284


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 19 November 2017, 13:54:39 »

Dat was ook mijn idee, ik heb de bakken vaker in handen gehad en gedemonteerd maar nooit echt uit elkaar gehaald wat ik bij de CIH wel gedaan heb.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Kadett B 1972, 19S 'SPORT' look
Olympia A 1970 15S, nog te restaureren.
Corsa A, in restauratie
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1578



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 19 November 2017, 14:21:17 »

Hey Henk, ik ga jou project zeker volgen, kan ik misschien wat ideeën van jou af pikken  Grijns

Plannen voor mijn blok zijn: een 1.2s motor, cilinderkop 1,5 mm laten vlakken, vliegwiel klein beetje lichter maken, nokkenas paar graden scherper slijpen, Deves sport zuigerveren, sterkere klepveren, Velleman ontsteking, cilinderkop flowen, dubbele SR 35 pdsi-2 carburateurs, spaghetti uitlaat.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Sideburn
Full Member
***
Berichten: 216



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 19 November 2017, 14:45:12 »

W=850
13" (originele bandenmaat weet ik niet meer)
12S Automaat
Gelogd

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '77 Kadett C1 12S Coupé  --  '06 Vectra C2 GTS
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 548



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 19 November 2017, 22:18:41 »

mooie plannen

ik wil tzt ook met dcd gaan rijden
28/36,heb al spruitstuk.

probeer met 5 bak te gaan rijden

john
Gelogd
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 548



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 19 November 2017, 22:19:49 »

volgens mij zijn er ook tellers die af te stellen zijn
Gelogd
Jinny
Full Member
***
Berichten: 153



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 20 November 2017, 15:57:19 »

Nope, tellers kan je niet afstellen, dan klopt de afgelegde afstand immers niet meer?
Gelogd

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1257



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 20 November 2017, 17:42:09 »

de snelheidsaanwijzing kan je soms enigszins finetunen. het is een magneet die in een in een metalen kom waar de naald aan vast zit door het draaien van de magneet worde de kom meegetrokken. een veer houd hem tegen. de veerspanning tegen de snelheid waarmee de magneet ronddraait bepaald de stand van de naald.
de gereden kilometers is een vaste overbrenging en die kan je dus niet zomaar afstellen.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
19Willem71
Sr. Member
****
Berichten: 422


Joyride 3


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 20 November 2017, 18:58:34 »

Voor de afgelegde kilometers moet de bak met achteras en kilometerteller w- nummer corresponderen?

Groet, Willem.
Gelogd

kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 548



Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 20 November 2017, 19:51:34 »

ok dacht dat motometer tellers af te stellen zijn

afstand maak ik me niet heel druk om

Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1257



Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 20 November 2017, 21:38:25 »

na een kleine rondgang over diverse fora met hulp van google kan ik met jullie de volgende kennis delen:

de W staat voor Wegdrehzahl en geeft het aantal rondjes aan dat je kmtellerkabel maakt per 1000 meter. en is dus zelf te berekenen of meten.

en blijkbaar kan een snelheids aanwijzer geijkt worden door de magneet sterker of minder sterk te maken met behulp van een electromagneet. (specialistisch werk)
omdat magneten door de jaren heen hun magnetisme verliezen geven ze dus steeds minder aan.

ik heb in ieder geval weer wat geleerd Grijns
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 284


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 20 November 2017, 22:16:20 »

De theorie achter het W nummer was mij bekend. Wat ik niet weet en wat voor het berekenen nodig is, is de overbrengingsverhouding van het kilometerteller tandwieltje in de bak en het aandrijvende wiel hiervan. Daarom probeer ik vanuit bestaande combinaties deze terug te rekenen.

Welke W-waardes hebben jullie zoal in de teller staan? ik weet: 666 765 850 maar er zijn meer.

@Willem: de kilometerteller overbrenging van de bak, de achterasoverbrenging en de bandmaat bepalen welk w-getal nodig is voor een correcte aanduiding van snelheid en afgelegde weg.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Kadett B 1972, 19S 'SPORT' look
Olympia A 1970 15S, nog te restaureren.
Corsa A, in restauratie
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines