Holland Kadett B Club Forum
12 December 2017, 13:20:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wil je een bijdrage leveren aan het clubblad van 2018? Neem dan contact op met olaf@spoolder.eu

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: kadett B '71 door de keuring krijgen en opknappen  (gelezen 321 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
m-thys
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 28 November 2017, 01:09:03 »

Hey hallo Kadett-B clubleden,

Mijn naam is Matthijs en ik woon in Groningen. Ik was al een tijd op zoek naar een leuke oldtimer om lekker aan te sleutelen en op te knappen als rijdend project en heb deze zomer een kadettje (B-kadett 1971) gekocht met nog een paar maanden apk en een paar gebreken. Ik ben zelf wel handig maar zeker geen monteur maar hou van oude auto's en wil deze graag op de weg houden. Nou is het verhaal hieronder wat uitgebreid omdat ik hier en in verschillende kadett-b boekjes al aardig wat heb uitgezocht maar ik hoop dat jullie nog tips voor me hebben of misschien heb ik sommige dingen verkeerd begrepen.

De bodem was rot er zaten geen gordels in (wel verplicht hoorde ik na 200km rijden). Natuurlijk deden alle lampen het alleen als ze er zin in hadden en dat soort gebruikelijke massa dingen.
 Dus als eerste de bodem gelast, de handrem gemaakt, koplampen vervangen en toeter gemaakt. Kortom punten waar ze zeker op word afgekeurd en ik zelf (of met hulp van een handige kameraad) kon repareren. Nou is ze toch afgekeurd op wat rot wat ik over het hoofd heb gezien( niet zo'n groot probleem), remleiding midden en linksachter veroest (was over heen getectyleerd dus had ik niet gezien) en stuurkogel lv+rv dichten niet goed af en speling.

Nou lijkt mij de remleiding vervangen vrij simpel zolang alle boutjes en moertjes los te krijgen zijn. ik heb hier in het forum alwel gelezen dat je de lengte goed moet hebben en de juiste wartel, nou heeft m'n kameraad een setje om zelf verschillende wartels te maken en koperremleiding (is dit geen aparte diameter ofzo?), en als de ontluchting nippels ook even meewerken dot 3 erin en ontluchten en klaar. Dacht ik. Of zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?

Ik had met de keuring niet de meest meegaande keurmeesters (samen nog niet zo oud als m'n detje) ik mocht 1 keer onder de auto kijken en werd weer naar de wachtkamer gestuurd. Ik heb dus niet gezien wat er nou fout was met die stuurkogels, en op het uitgeprinte keuringsrapport komt dit ook niet eens voor. Nou heb ik van iemand gehoord dat ze het misschien verkeerd hebben gekeurd omdat het een mcpherson ophanging is of juist niet??!? Ik kon hier niet iets over vinden Verbaasd . Mijn plan was om alle overige punten te fixen en dan weer keuren(dit keer bij een vriendelijkere garage) en kijken of die er wel doorheen komt en zo niet dan pas met die kogels te gaan stoeien. Want hij stuurd wel heel lekker en scherp!

Ze staat nu wat ver van huis +-50km en geschorst dus kan er maar af en toe aan werken en als ik haar door de keuring krijg ga ik pas beginnen met het interieur(o.a.geen hemeltje) en de lak(overal druipers).
Ik heb al een paar mnd door de forums hier gekeken en heb heel wat mooie projecten gezien, jammer dat sommige foto's niet meer gehost worden, en flink wat opgestoken.
Groeten Matthijs
ohja... korte pook maar geen originele versnellingsbak. Grijns

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28 November 2017, 09:33:52 »

Hoi Matthijs,

Welkom bij de club en veel plezier met je kadett. De remleidingen stellen niet zo veel voor, de lengte hoeft niet precies, de nippels moeten uiteraard goed passen.

Ik kom zelf geregeld in Groningen aangezien mijn schoonzus er woont, zij rijdt ook met een B-kadett. Zaterdag ochtend 16 december ben ik in Groningen, mocht je het leuk vinden dan kunnen we wel even afspreken en kan ik je nog wel wat tips geven.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700TD 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
daddyphilipsen
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 28 November 2017, 11:15:23 »

De rubberen stuurkogelhoesjes moeten heel zijn. Dit mag met kit gedaan worden zo lang er maar geen vet uit kan komen en vuil er in.
Beter is nieuwe hoesjes monteren en deze zijn in verschillende maten los te koop bij de automateriaal zaken.
De stuurkogels mogen niet meer als 1mm speling hebben. Te controleren door met het wiel de stuurbeweging na te bootsen waardoor je kan zien hoeveel speling de kogel heeft.
Deze zijn ook nog gewoon te koop.
roestkadett
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 28 November 2017, 12:49:21 »

als er speling in het stuurhuis is, het volgende:
verwijder rubber manchete,
tik nu met een scherpe drevel 3 x rond in het stuurhuis. 2 x kanten.
je sluit dan de speling op en je hoeft geen stuurhuis te vervangen.
gaat weer minimaal 80.000km mee.
ruud
ockdet
Sr. Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 28 November 2017, 17:11:55 »

dat is wel hele snelle uitleg roestkadett  welke rubber hoes  en waar moet je tikken of opstellen
m-thys
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 06 December 2017, 15:20:07 »

Bedankt voor de reacties.
Helaas ben ik dat weekend nogal druk Olaf maar als je volgend jaar nog in de buurt bent dan staat ze weer voor de deur.(als alles goed gaat) Wegens familie omstandigheden heb ik heel wat werk uit handen moeten geven maar het project staat iig niet stil.
Groet'n Matthijs
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 06 December 2017, 18:46:20 »

Ha Mathijs,

Je moet bij de remleiding even goed kijken of er echt putcorrosie in de remleiding zit. Of de roest dus echt iets heeft weggevreten of niet. Anders leiding opschuren (doe dat met ruw papier, en best een beetje stevig) en in de Brunox + tectyl zetten. Brunox is een roestetende primer die afgelakt of afgedekt moet worden, maar zeker in meerdere lagen erg mooi resultaat geeft. Als je met het opschuren de leiding kapot maakt, geen nood: dan was het een zwakke leiding en die wil je niet onder je auto hebben. Als je mooi blank staal krijgt met schuren is er weinig aan de hand. Op vliegroest word een remleiding altijd afgekeurd, maar dat betekent niet dat ie gelijk vervangen hoeft te worden. Als het je voorkeur heeft 'm te vervangen: sowieso doen Lachebek

Als je stuurkogels speling hebben dan is die afdichting niet eens meer relevant, gewoon beiden lekker vervangen. Goed de lengte opmeten (op het hart van de kogel/de pen die je fusee in gaat) anders moet je 'm ook laten uitlijnen. Uitlijnen kost hier bij euromaster iets van €120. Als het je de centen waard is, is het niet eens een slecht idee, dan weet je zeker dat je wielen mooi recht staan afgesteld.

De roest die gevonden is, is nog wel interessant. Ik heb keurmeesters gezien die elk gaatje in de dorpel afkeurden terwijl er best delen rot mogen zijn. Sommige lui zijn erg bang voor het kwijtraken van hun bevoegdheid en daardoor kijken ze helaas niet meer naar de werkelijke regels. Anderzijds kan je de roestduivel beter zoveel mogelijk voor zijn, dus het repareren is zeker geen slecht idee!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: