Holland Kadett B Club Forum
13 December 2018, 02:34:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Het bestuur wenst alle kadett rijders alvast een fijne herfst en winter toe.

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Starten en rijden in de wintermaanden.  (gelezen 3471 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
19Willem71
Hero Member

Joyride 3

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 12 December 2017, 23:02:23 »

Een paar vraagjes over het rijden tijdens de wintermaanden:

- Bij het starten gebruik ik nu de choke, wat ik me nu afvraag is, of het gebruik van de choke van invloed is op    het brandstofverbruik?
- Wanneer dien ik de aanzuigbuis van het luchtfilter op de winterstand te zetten?
- Wat is een goed middel om mijn sloten ijsvrij te houden?

Groet, Willem.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 December 2017, 08:06:07 »

Het gebruik van de choke heeft zeker invloed op het brandstofverbruik. Alleen al een koude motor zorgt voor een hoger verbruik!

Het luchtfilter hoort nu echt wel op de winterstand te staan, maar mijn vorige (LPG)kadett stond altijd op de winterstand, ook in de zomer. De slang die van de aanzuigbuis naar het spruitstuk van de uitlaat gaat was echter bewust weggelaten. De reden hiervoor is, dat de rijwind niet direct het luchtfilter ingeblazen werd. Dit zorgde er namelijk voor dat verhouding LPG/lucht verstoord werd. Dit was dus een luchtfilter met los inleg filterelement (zat op de later B-Kadettjes en C-Kadettjes)

Je sloten helemaal vochtvrij / ijsvrij houden is lastig, maar je kunt wel zorgen dat je sloten goed gangbaar zijn. Vaak wordt dit met grafiet gedaan, maar ik gebruik bij mijn oude auto's altijd wapenolie. Deze olie wordt nooit hard, en blijft tot -50'C dun vloeibaar. Nadeel is wel dat deze olie afschuwelijk stinkt, en ik eigenlijk niet weet waar je deze kunt kopen. Ik gebruik altijd wat wapenolie van mijn schoonvader.

Ik heb in het verleden wel eens een klein ballonnetje (water ballon) om het drukknop gedeelte van het slot gedaan als ik wist dat het hard ging sneeuwen / vriezen !

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
19Willem71
Hero Member

Joyride 3

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 December 2017, 09:35:43 »

Mijn sloten waren maandag ochtend bevroren. Geen probleem dacht ik. In mijn hobbyruimte heb ik nog slot ontdooier liggen. Maar deze gaf geen instant resultaat. Nu een paar dagen verder loopt mijn slot weer soepel. Voorheen ging het sluiten zeer zwaar. Al had ik het slot rijkelijk met WD 40 behandeld. Maar ik zal eens op zoek gaan naar wapen olie. Dit zal via internet wel te krijgen zijn.

Vanavond zal ik het luchtfilter op de winterstand zetten.

De buis die jij bedoeld van spruitstuk naar het luchtfilter zit er bij mij niet tussen. Dit is toch een aluminium vouwslang?

Bedankt voor de informatie.

Groet, Willem.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 13 December 2017, 10:25:42 »

Klopt. Deze buis hoort er wel tussen te zitten voor maximaal resultaat.

Even gezocht. Bij de Decathlon is wapenolie ook te koop: https://www.decathlon.nl/p/wapenolie-120-ml/_/R-p-X8343719?mc=8343719

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 14 December 2017, 00:06:13 »

bij de hornbach hebben ze ook wapenolie. en WD40 is allen geschikt om dingen gangbaar te maken en water te verdrijven. het is absoluut geen smeermiddel.

Kadett B L "super" 1968 LPG
19Willem71
Hero Member

Joyride 3

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 December 2017, 12:44:10 »

Verbaasd Volgens wat ze me verteld hadden heeft WD40 wel smeerende eigenschappen. Maar in de wapenolie heb ik wel meer vertrouwen  Lachebek.

Wat met WD40 ook goed schijnt te gaan is vissen Grijns. Er zit schijnbaar visolie in verwerkt.

Maar ik kan eens informeren bij de Hornbach in Tilburg, dit is een stuk dichterbij dan Apeldoorn, de enige Decathlon met voorraad.

Groet, Willem.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 15 December 2017, 07:50:39 »

Bij mij liggen de Decathlon en de Hornbach op hetzelfde industrieterrein, dus dat maakt dan niet uit. Knipoog
Bij Hornbach inderdaad ook te koop: https://www.hornbach.nl/shop/Wapenolie-100-ml/914863/artikel.html

Vraag me alleen af of dit de echte wapenolie is die ik bedoel: Er staan allerlei afbeeldingen op het flesje (fietsen, gereedschap) maar geen wapens?Verbaasd Lijkt mij meer een soort naaimachine olie, en dit spul wordt op den duur wel zeepachtig. Dit is nu net wat niet in je slot hoort te zitten: uitgeharde olie/vet.

edit: Er staat blijkbaar toch een wapen op het plaatje. Dan is dit waarschijnlijk toch geschikt!

Ralph

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 15 December 2017, 12:06:53 »

Verbaasd Volgens wat ze me verteld hadden heeft WD40 wel smeerende eigenschappen.
de smerende eigenschappen van wd40 zijn zeer tijdelijk en heeft geen klevende waarde. als je bijvoorbeeld je fietsketting ermee inspuit heb je 2 weken lang een soepele ketting. maar na een maand of 3 is het een roestig en piepend geheel. dat wil je dus niet. daarom:
WD40 is om dingen schoon te maken, niet om te smeren. als ik iets wil smeren en ik heb even niets anders bij de hand pak ik altijd een druk motorolie met de pijlstok. werkt uitstekend.

Kadett B L "super" 1968 LPG
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Februari 2018, 10:37:26 »

teflonspray is misschien ook wel een uitkomst?
ik gebruik het om kettingspanners te smeren en het is niet vet, houd geen stof vast en smeert langere tijd .

gr Paul
19Willem71
Hero Member

Joyride 3

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 27 Februari 2018, 11:02:10 »

Intussen heb ik een tube wapen olie gehaald bij de hornbach. Dit werkt goed. Van de zomer wil ik de sloten een schoonmaak beurt geven.

Trouwens, het starten gat ook nu met temperaturen lager dan -5 ook nog goed Verbaasd?.

Groet, Willem.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: