Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 07:14:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Delco Remy dynamo aansluiten.  (gelezen 12167 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 13 December 2017, 21:13:13 »

Omdat ik met de wintermaanden elke dag met de kadett rijd, is de originele 28-AMP dynamo met externe spanningsregelaar net iets te zwak om de accu bij te laden, er staan namelijk best veel gebruikers aan.

Nu zat er op de extra 1.2s motor die ik heb gekocht een 55-AMP dynamo van het merk Delco Remy.
Weet iemand misschien of er in deze dynamo een interne spanningsregelaar zit ??  ik kan namelijk niets op internet vinden.
Het is een Delco Remy dynamo, nummer: 091 5 45 7 55A



Omdat ik nu een externe spanningsregelaar heb moet ik deze los koppelen, maar hoe sluit ik de rest aan??
Even kijken of ik het zo goed doe ?

De rode dikke kabel van de B+ oude Bosch dynamo naar de + van de nieuwe Delco dynamo.
De massa van de oude Bosch dynamo naar de min van de nieuwe Delco dynamo.
De gestreepte Blauw/Witte kabel waar de pijl bij staat naar de D+ van de nieuwe Delco dynamo.






Ik hoop dat ik het zo goed doe, anders hoor ik het wel  Grijns

Hoe kan ik straks testen of er een interne spanningsregelaar in de Delco dynamo zit, en hoe kan ik dit meten, ik dacht zelf met lopende motor 14,2 volt en met een verbruiker iets minder ?

Alvast super bedankt voor de info.
Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 13 December 2017, 21:20:47 »

d+ is (bekrachtigings)lampje, dus daar zou ik ook mijn geld op inzetten. Met alles tussen 13,9 en 14,4 volt zou ik bij iets hoger toerental (1000-1500 oid) genoegen nemen. Hoger dan 14.4 moet je niet gaan.
Voor de wisselspanningsdynamo's en jongere varianten erop (met een rommelbeugel past een oude vectra-dynamo ook) is het stuk met de stekker naar spanningsregelaar ook te vervangen voor een interne spanningsregelaar. In dat geval hou je op de BOSCH dynamo ook een D+ over die naar je dashboardlampje zit.
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 15 December 2017, 09:30:29 »

Zoals Martin het aangeeft heb ik het ook aangesloten. Om mijn kabelboom compleet te houden heb ik een kort kabeltje gemaakt om van de D+ naar het stekkerblok te gaan. Vergeet niet om de externe spanningsregelaar te ontkoppelen Grijns.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 15 December 2017, 12:09:29 »

qua aansluitingen helemaal correct martin.

wat ik wel vreemd vind is dat ik een bosch dynamo heb die er hetzelfde uitziet, maar die geeft 45A
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 15 December 2017, 12:36:20 »

Zit het oog ook op de zelfde positie als de 28A dynamo? De Vectra-dynamo die ik gemonteerd heb is 45A maar heeft het oog iets verder weg zitten.
Qua omtrek zijn ze het zelfde, dus in theorie is de behuizing van de dynamo over te zetten.
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 15 December 2017, 14:19:37 »

Zit het oog ook op de zelfde positie als de 28A dynamo? De Vectra-dynamo die ik gemonteerd heb is 45A maar heeft het oog iets verder weg zitten.
Qua omtrek zijn ze het zelfde, dus in theorie is de behuizing van de dynamo over te zetten.
De 55A Delco remy is een stukje groter als de oude 28A Bosch.
Omdat ik niet zeker was of er een inwendige spanningsregelaar in de Delco remy zat heb ik hem voor alle zekerheid open geschroefd,  en hij zit inderdaad inwendig.
Hoop alleen dat hij nog werkt, als ik hem met de hand bedien geeft deze geen stroom, dit zal natuurlijk pas komen bij een hoger toerental  Lachen
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jinny
Full Member
***
Berichten: 172



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 15 December 2017, 15:04:33 »

Pas met voldoende snelheid zal de dynamo spanning geven.
En zonder uitwendige bekrachtiging al helemaal niet.
Gelogd

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 15 December 2017, 15:35:20 »

De 55A Delco remy is een stukje groter als de oude 28A Bosch.

Ik doelde ook op wat Jeroenvans zei. Hoop dat de Delco werkt. Staat er iets van een onderdeelnummer op? Als ie verder zo past is het wel een interessante upgrade Lachebek
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 15 December 2017, 16:05:57 »

De 55A Delco remy is een stukje groter als de oude 28A Bosch.

Ik doelde ook op wat Jeroenvans zei. Hoop dat de Delco werkt. Staat er iets van een onderdeelnummer op? Als ie verder zo past is het wel een interessante upgrade Lachebek
Ja het is een : Het is een Delco Remy dynamo, nummer: 091 5 45 7 55A
Deze zat in een 1.2s OHV motor van een C-kadett.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 15 December 2017, 18:49:50 »

Ik heb de dynamo nog niet schoongemaakt, wil eerst even testen of hij goed werkt.

Heb de dynamo net even in de kadett gezet, paste precies en was maar een kwartiertje werk  Grijns

Ik heb de originele rode Plus kabel en de Massa kabels 1 op 1 kunnen aansluiten, heb de 3 pool stekker die op de oude dynamo zat los gekoppeld en terug gelegd met een trekbandje, de witte kabel op het stekkerblokje naast de externe spanningsregelaar los gekoppeld, een nieuwe gele kabel gelegd tussen stekker blokje en  D+ op de dynamo.







Bij het starten gaat het controle lampje netjes uit, bij stationair draaien netjes 12,6 volt, tijdens rijden 14,6 volt, met stroomverbruikers aan zoals verlichting aanjager radio en achterruit verwarming allemaal aan, blijft hij netjes tussen de 14 en 14.6 volt draaien, en blijft de AMP meter netjes in de plus.
Met de oude 28A dynamo, ging het voltage met iets meer als de verlichting al naar de 10Volt en AMP meter in de min.

De Delco remmy dynamo is dus echt een aanrader en aanwinst voor de opel rijder die wel eens wat vaker een extra stroomverbruiker gebruikt.
Bedankt weer voor de info.

Groetjes Martin. 
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 15 December 2017, 21:16:47 »

Het stekkerblokje even andersom vastzetten, zodat er geen vocht c.q. water in kan blijven staan
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 15 December 2017, 22:47:44 »

bij 14,6 volt heb je wel kans op een accu die "droogkookt". je moet bij lood/zuur accu eigenlijk onder de 14,4 blijven.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 15 December 2017, 23:55:48 »

bij 14,6 volt heb je wel kans op een accu die "droogkookt". je moet bij lood/zuur accu eigenlijk onder de 14,4 blijven.
Het zou eens goed kunnen zijn dat de goedkope voltmeter uit China die ik in de auto heb een afwijking heeft
Ik zal eens meten met een multimeter, dan weet ik zeker of het goed is.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines