Holland Kadett B Club Forum
18 April 2024, 03:40:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Testen temperatuur sensor.  (gelezen 16552 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 05 April 2018, 07:33:33 »

Gisteravond ben ik aan het testen gegaan met mijn temperatuur sensor. Een reserve dashboard gepakt, test accu, de nodige kabeltjes, kop heet water en de te testen temperatuur sensor.

Als eerste gekeken of de meter werkt. Let op dat je op de juiste manier aansluit. Meter slaat vol uit.

Vervolgens de sensor er tussen. Zoals verwacht geen uitslag. In het kopje water volle uitslag. Maar ik krijg alleen volle uitslag in het warme water. Of geen uitslag.

Wil dit zeggen, dat de sensor niet geschikt is voor de Kadett-B? Of denk ik te simpel?

De sensor zat al in mijn blok, welke uit een Kadett-C komt.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 05 April 2018, 08:09:28 »

De sensor is een weerstand. Als je de kabel naar de meter op het blok houdt, slaat de meter vol uit, correct, de stroom ervaart geen weerstand.
Sluit je de meter aan op de kop van de sensor, dan ervaart de meter een weerstand en slaat deze niet of minder uit. De weerstand van de sensor is temperatuur gevoelig, hoe hogerde temp. des te lager de weerstand en dus een grotere uitslag.
Bovenzijde sensor/stekker is de plus en het motorblok, onderzijde sensor, het water is de min.
Op de sensor staat als het goed is een maand+jaar in geslagen en dit moet kloppen met de bouwjaren van de B-Kadett (en zijn tellerunit). Een latere sensor (bijv. corsa, C-Kadett enz.) geeft bij de B-Kadett meter een niet kloppende uitslag.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 05 April 2018, 10:31:57 »

Dan moet de sensor wel uit een Kadett komen. Ik heb een sensor met datum 3.70 (maart 1970) die de verkeerde waarde heeft. Deze komt uit een C Rekord. Ik heb wat onderzoek gedaan. De goede sensor voor een Kadett B heeft een typenummer beginnend met 801 waarschijnlijk. Die ik heb is een 804/3/1, dit nummer staat in de sensor.  VDO heeft de nummers aangepast en ik denk dat ik het goede nummer heb gevonden. Ik bestel eerdaags eentje en als dat inderdaad de goede is zal ik het nummer hier posten. De 804 komt heel veel voor en heeft een veel hogere weerstandwaarde waardoor de meter amper uitslaat.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 05 April 2018, 11:35:09 »

Ik heb een maand geleden een nieuwe sensor gekocht. Deze staat op internet specifiek als sensor voor de Kadett-B. Vanmiddag zal ik eens kijken wat daar voor getal in staat. Trouwens, zodra ik de kabel in mijn Kadettje op de massa zet heb ik wel de uitslag naar maximaal. Gisteren de oude er weer ingezet. Vandaag nog niet gereden, dus weet ik niet of het nu wel werkt.

Volgens Ockdet is deze de juiste sensor:

http://www.krause-rennsporttechnik.de/shop/Motorenbereich/OHV/Wasserkreislauf/Wassertemperaturfuehler-alte-Ausfuehrung-Kadett-B?source=2&refertype=1&referid=100

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 05 April 2018, 16:25:24 »

Op de nieuw gekochte sensor staat: 3005 made in italy 15H. De oude zit momenteel nog in mijn blok. Na een 5 km rijden geen reactie. Vanavond maar weer wisselen.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 05 April 2018, 18:10:26 »

meet de  wererstand eens van de sensor  hoeveel ohm is die
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 05 April 2018, 20:32:25 »

Dit is voor mij een beetje vreemd terrein. Maar bij de nieuwe meet ik 970 Ohm bij 10 - 12 graden.

De oude zal ik morgen eens meten.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 05 April 2018, 21:28:28 »

Ik heb geen gegevens van de sensor die jij hebt, is blijkbaar geen VDO. De gemeten weerstand waarde past wel in de goede grafiek.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 06 April 2018, 19:45:05 »

Net de nieuwe sensor in water, net van de kook af gemeten. De minimale waarde was 204 Ohm. Uit het water liep de weerstand meteen weer op. Dus de sensor werkt wel.

Wat ik me nu bedenk is, dat er misschien niet genoeg aarde naar het blok is.

Ik zal morgen voordat ik ga rijden een massa vanaf de zeskant naar de carroserie maken. Misschien dat dit helpt.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 06 April 2018, 20:28:15 »

ik heb hier ook al een hoop over geprobeerd te vinden, zonder succes. Weet er iemand wat voor weerstandwaarde de B-kadett sensor bij 90 graden moet hebben? ik heb namelijk ook een C-kadett sensor die minimale uitslag geeft bij bedrijfstemperatuur en zou graag een nieuwe ergens bestellen, maar zonder temperatuur kenmerken kom je altijd bij een C-kadett sensor uit Rollende ogen.

@willem: ik heb even door de tabellen van VDO gekeken, en er is geen enkele sensor die bij 100 graden in de buurt komt van 200 Ohm en dan ook bij 10 graden 970 Ohm geeft. dus ik denk niet dat jou sensor een VDO sensor is.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 07 April 2018, 12:01:42 »

Bij mijn garage ook al aangegeven, dat de leverancier, deze sensor niet als Kadett-B onderdeel moet aanbieden. Dat het geen VDO is had ik al verwacht. " Made in Italy" ik weet niet beter of VDO is Duits.

Vanmorgen de sensor gemeten in het blok deze geeft 112 Ohm in koude toestand. De weerstand tussen het zeskant en de carrosserie is 0 Ohm.

Dus de sensor maakt wel massa.

@Jeroenvans, heb je dit topic al eens gezien? Is van onze Duitse Berta Fahrer.

http://kadett-b-forum.de/index.php?topic=3466.msg25945#msg25945

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Jinny
Full Member
***
Berichten: 172



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 08 April 2018, 18:46:44 »

Het is nochtans vrij simpel.
Je neemt een (liefst draadgewonden) potmeter van ongeveer 1 kOhm (1000 Ohm) en die sluit je aan tussen massa en de draad van de temperatuur meter.
Nu draai je de potmeter net zo ver op tot de temperatuurmeter goed in het werkgebied staat.
Je meet de weerstand met een goede universeelmeter en je weet de weerstandswaarde die je hebben moet. (bv 150 Ohm)
Dan ga je op zoek naar een sensor die bij 90 (of 85, de werktemperatuur van de motor, staat op je thermostaat) graden 150 Ohm (het voorbeeld) geeft.
Inschroeven en klus geklaard.
Gelogd

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 08 April 2018, 22:49:14 »

volgens mij heb ik een poos terug ook over 500 ohm gehad   
en zo als gert verteld met draadgewonden potmeter  kan je hem ook instellen   en evt ergen achter je dacdbord weg werken   

ik heb nog  een kop liggen  waar ik de waarde van de sensor nog niet van weet   . ik zal eens kijken  wie weet heeft er iemand geluk en heb ikk zon ding
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 18 November 2018, 16:18:57 »

Alweer een tijdje geleden, dat ik me hier over gebogen heb. Intussen denk ik te weten welke VDO sensor we nodig hebben: 323-801-005-005C. Alleen waar zijn deze verkrijgbaar, behalve voor een hogere prijs dan goud in de VDO webshop?

Of heeft iemand een goede gebruikte temperatuur sensor voor de B Kadett liggen?

Ik ben namelijk bang, dat wanneer ik er een koop, en deze niet naar behoren werkt, ik deze niet meer kan retourneren. Dat was zo, bij mijn laatst aangekochte sensor. Hierbij werd vermeld dat deze voor een B Kadet zou zijn, maar dit was niet het geval. Uitmaak was wij hebben deze speciaal voor jou besteld. Mijn garage houder heeft het voor mij dan wel netjes opgelost, maar toch ...

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 18 November 2018, 17:04:27 »

Willem,

ik heb voor mijn CIH bij VDO de 323-801-005-001D gekocht. Deze werkt precies goed en zover ik weet past deze ook in de (latere) OHV. De vroegere hebben een sensor met metrische draad. Dit bedrijf levert hem met wat korting: https://www.onderdelenshop24.com/825327-vdo .

gr Henk
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines