Holland Kadett B Club Forum
19 April 2024, 21:00:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Snelheidsmeter tikt en de naald trilt erg  (gelezen 11498 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Gepost op: 08 Mei 2018, 10:23:35 »

Hoi,

Mijn snelheidsmeter tikt en de naald trilt heeft het zin om in ieder geval de tandwieltjes een beetje vet te geven?
De naald flucteeurt echt op de tik, dus het lijkt aan elkaar gelinkt.
Of is hier nog iets anders aan te doen ?
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 08 Mei 2018, 12:27:18 »

Is het een hoorbare tik? Of zie je de naald springen. Heb je al gekeken of beide wartels wel vastzitten?

Wat voor W-nummer staat er op jouw teller?

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 08 Mei 2018, 14:12:05 »

Probeer eerst de kabel in te vetten en wat WD40 op de aansluitingspunt van de tacho.

De mijne maakte ook een hoop lawaai en hierna nooit meer last van gehad.
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 08 Mei 2018, 15:39:03 »

Hoi, het is een 634 met 5 witte cijfers.
De tik is op het zelfde moment als de zichtbare trilling.
Gelogd
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 09 Mei 2018, 13:46:44 »

mijn vermoeden is dat er vuil op of iets met de tandwielen is. en dat ie een tandje overslaat bv door uitgehard oud vet.
ik zou de teller eens uit het paneel halen en eens aan een intelligente blik onderwerpen Knipoog (vermoed een kleinigheidje)

gr Paul
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 09 Mei 2018, 14:45:59 »

Mijn snelheidsmeter "wappert" soms nogal erg (zeg maar "supertrillen") bij snelheden onder de 50 kmh, niet altijd en wanneer. Ik zie zo geen regelmaat of aanleiding.
Ik zocht de oorzaak in het mechaniek, dus schoon gemaakt. Hielp niet. Toen een andere meter van dezelfde soort gemonteerd, hielp niet, dus de oorzaak moet ergens anders zitten.
De bak lijkt mij ook niet logisch, dus ik denk aan de kabel. Ergens een stroef punt of een te strakke bocht?
Het beste lijkt mij een andere kabel goed schoon te spoelen, met dunne olie te vetten en kijken of dat verbetering brengt. Staat op de " tot do list"
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 09 Mei 2018, 21:23:18 »

Ik ga morgen jullie tips eens bekijken of het helpt. Ik laat het jullie weten
Gelogd
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Mei 2018, 11:21:14 »

Hoi,

Alle tandwielen schoongemaakt, en opnieuw ingevet, ook de kabel met wd 40 en daarna dunne olie ingedruppelt.
Het tikken is weg, maar het trillen niet, als is daar wel mee te leven.
Ik vraag me toch af waar dat vandaan komt ?
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Mei 2018, 07:46:46 »

ook de kabel met wd 40 en daarna dunne olie ingedruppelt.
Het tikken is weg, maar het trillen niet, als is daar wel mee te leven.
Ik vraag me toch af waar dat vandaan komt ?
Wel grappig dat je WD40 samen met olie gebruikt, WD40 lost namelijk de dunne olie op.
Het probleem is dat jou kabel aan de binnenkant is beschadigd, olie zal hier tegen niet helpen, mocht je een keer een andere kabel tegenkomen deze even plaatsen, dan ben je gelijk van het trillen af.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 13 Mei 2018, 16:26:32 »

Het tikken is inderdaad weer terug, na korte tijd even te zijn weggeweest. Al heb ik de versnellingsbak zijde nog niet bekeken / gesmeerd. Het idee van eerst wd40 en daarna dunne olie, is dat het kruip olie is en verder komt als de dunne olie. De dunne olie heeft ook een beter smerende werking als wd40. Kan de binnenkern verwijderd worden om te smeren ?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 13 Mei 2018, 17:13:35 »

Ja, kabel uitbouwen en de binnenkabel uit de mantel schuiven.
WD40 is niet als duurzaam smeermiddel bedoeld.
Wel zou Teflonspray een optie zijn, wordt (ook door mij) gebruikt bij belaste vrijwingsvlakken (bijvoorbeeld. spindel+moer) en heeft het voordeel t.o.v. bijvoorbeeld. vet (kan uit harden)  en olie dat het veel minder vuil vast houdt.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 13 Mei 2018, 19:44:10 »

ik heb een 3 tal km tellerkabels liggen die NIET uit de buitenmantel kunnen ......
aan de ene zijde zit een metalen stift met opstaande kraag en aan de andere zijde een aangegoten kunststof stift met opstaande kraag.

gr Paul
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 13 Mei 2018, 20:28:35 »

Ik meende al zeker van mijn zaak te zijn, omdat ik eens, toen ik met mijn trillende tellernaald aan het prutsen was en ik de kabel niet op gevoel achter in de teller kon krijgen, ik de kabel te ver naar buiten heb getrokken, onder uit de bakaansluiting, ik hem daarna iets verdraaid achter in de teller heb gestoken. Bij het terug duwen wilde hij toen niet meer in de vierkante opname in de bak Ik weet het niet.
Toen toch maar weer uit de teller, in de bak geduwd/gedraaid, en toen achter in de teller geprutst. (nogal onhandig bezig dus  Rollende ogen )
Net even gekeken, toevallig  Grijns ook drie kabels liggen , en bij alle drie trek ik de binnenkabel zo uit de buitenkabel.
Dat kan in maar één richting, richting teller. De opname in de teller maakt het onmogelijk de kabel er naar beneden toe uit te trekken.
Waarschijnlijk bestaan er dus meerdere uitvoeringen van zo'n kabel.
Op de foto 2 kabels waarvan ik de binnenkabel er deels uit heb getrokken en 1 kabel waar de binnenkabel los naast ligt.

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 14 Mei 2018, 22:59:45 »

Bedankt voor de info en de plaatjes. Toch maar eens de kabel uit elkaar nemen en goed smeren. Ga ik binnenkort doen. Lachebek
Gelogd
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 25 Mei 2018, 20:18:12 »

Ik heb mijn kabel even gedemonteerd en bij mij kan hij ook aan 1 kant uit. Wel zie dat de binnenkabel een soort veer is. Als de kabel aan 1 zijde vast zet kan ik de kabel 180 graden torderen. M.a.w. na een halve slag voel lk pas dat de kabel niet verder kan. Dus als de kabel in zijn huls niet goed loopt bouwt hij weerstand op tegen de buitenmantel in de veer en krijg je dus de trillende naald. Ook zie nu dat er 2 merken tellers zijn Moto Meter en VDO. Weet iemand of er 1 beter is of maakt dat niet veel uit.
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines