Holland Kadett B Club Forum
25 April 2024, 21:52:29 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Uitlaat gassen in de auto  (gelezen 33011 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 24 Mei 2018, 06:28:44 »

weet niet wat voor bouten jij er in draait  maar 45 newtonmeter  is wel heel erg veel  gert  dat zou dan 12.9 zijn
hier  schema

3.6   = 6.8 nwm
6.9   = 21
8.8  =24.6
10.9 = 34
12.9 = 42.2

je kan de app evt  in de appstore downloaden  het heet mechtab

je cilinderkop  draai je toch ook aan met 45 .. die bouten zijn groter  hebben  ander draad  en van betere kwaliteit .    25 newton  is meer als genoeg
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 24 Mei 2018, 08:09:14 »

Op de bouten met M13 zeskant staat ook 12.9. Wat op de rand van de veeltand en de inbus-zeskant staat is moeilijk te ontcijferen. De veeltand hoort volgens mij in het uitlaatspruitstuk.
Die 45 Nm (=4,5 mkp) (1mkp/mkg = 9,8 Nm=ongeveer 10Nm, rekent makkelijker)  staat echt in de aanhaalmoment-tabel


 
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 24 Mei 2018, 10:36:37 »

ter aanvulling.
Het is niet dat ik blauwe rook zie of dat het interieur vol rook staat.
Je merkt het eigenlijk niet, behalve dat ik na een rit aan mijn kleren een uitlaatlucht ruik. (mijn vrouw zegt dan dat ik naar Kadett stink  Ik weet het niet )
Als ik onder de motorkap heb gekeken/gewerkt bij draaiende motor (afstellen of zo) lijkt het me dat mijn kleren ook stinken,
maar dan weet je niet zeker of je niet toch in de uitlaatrook hebt gelopen.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 24 Mei 2018, 14:30:31 »

ik zou er nieuwe pakking op zetten  en nieuwe  inbus zeskant m8x25 in doen  . heb ik ook gedaan . die heb ik aangetrokken met 25 nm dit is voor een 8.8 bout  dit is meer als voldoende
is je spruitstuk niet krom VerbaasdVerbaasd
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 24 Mei 2018, 15:10:16 »

Eerst eens even kijken of het nu verschil maakt. De huidige pakking is nog niet erg oud.
Het spruitstuk lijkt mij niet krom te trekken op een vlakke ondergrond.
Alleen de achterste bout is slecht bereikbaar en daar heeft een inbus de voorkeur.
De rest is met de dopsleutel prima aan te draaien en de bouten die daar in zitten zijn kwaliteit 12.9
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 25 Mei 2018, 10:11:41 »

Aangezien de Kadett geen katalysator heeft, kun je met uitlaatpakking (geen Gun-Gum!) eventueel de pakking lichtjes insmeren, evenals de flens van spruitstuk naar voorpijp.
Ik heb alleen zoiets gehad bij m'n Car-A-Van, waarbij het achterkleprubber vrij slecht was. Een haaks stuk op de einddemper heeft toen geholpen.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 25 Mei 2018, 10:22:41 »

heb ik ook al aan gedacht, zo'n haaks stukje.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 15 Juli 2018, 21:27:44 »

Uitlaatspruitsuk gedemonteerd om uitlaatpakkingen (kop en voorpijp) te vernieuwen.
1 van de middelste bouten met speling maar wil er niet uit, 1 graad te verdraaien en dan muurvast; dus....gebroken bout.
Steekt er nog een 1/2 cm. uit; met WD40+bankschroef er uit gekregen.
Bout op de binnendraad proberen, draait waardeloos, dus met tap de draad verbeteren. Tap muurvast en gebroken.
Met een dreveltje kon ik de rest van de tap naar binnen wegslaan?Verbaasd?
Blijkt er een helicoil o.i.d. in te zitten.
Alle 5 andere gaten zitten of in de flens of in het middendeel, maar dan niet met een doorlopen gat, dus geen verbinding met het uitlaatgaskanaal, behalve het gat met de helicoil, dat is door geboord tot in het binnenste van het spruitstuk.
De uitlaatgassen zouden via deze foute, waarschijnlijk niet gasdichte verbinding onder de motorkap en vandaar in het interieur kunnen komen?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 15 Juli 2018, 21:44:08 »

Zit er dan in het spruitstuk na gehele montage nog een open verbinding met de buitenlucht? Maw. lekt het spruitstuk? Mijn uitlaat zit ook maar met 5 van de 6 bouten vast. Voor zover ik weet krijg ik geen uitlaatgassen binnen.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 15 Juli 2018, 22:00:27 »

Nee, geen opening verder, uitlaatspruitstuk heeft maar twee openingen, aansluiting kop en aansluiting voorpijp. 5 bouten normaal vast en goed sluitend.
Één van de middelste bouten zat ook wel (muur)vast maar wel met een helicoil in de draad en als gat een boring die doorloopt tot in het binnenste van het spruitstuk. Of dat gasdicht is ?
In ieder geval niet origineel en het vraagt duidelijk om problemen bij demontage.
Ik denk dat ik in ieder geval een spruitstuk pak, waarbij alle 6 schroefdraden goed zijn, en dan gelijk nieuwe pakkingen er tussen.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 15 Juli 2018, 22:02:45 »

Zit er dan in het spruitstuk na gehele montage nog een open verbinding met de buitenlucht? Maw. lekt het spruitstuk? Mijn uitlaat zit ook maar met 5 van de 6 bouten vast. Voor zover ik weet krijg ik geen uitlaatgassen binnen.

Groet, Willem.

Ja, maar waar de zesde bout ontbreekt zit waarschijnlijk geen doorboring naar het  binnenste van het spruitstuk?

Bij mij zou de helicoil en de daarin zittende bout denk ik afgedicht horen te zijn met een "dichtmassa" , schroefdraden op zich zijn niet dicht.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pascal
Jr. Member
**
Berichten: 86


Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 09 November 2019, 10:52:30 »

Zijn het niet de carterdampen , rubberen slang defect , te ruim die op je kleppendeksel zit,  aangesloten op je luchtfilter??
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 09 November 2019, 13:11:20 »

Met draaiende motor ruik ik onder de motorkap niets opvallends.
Als ik in de garage de motor laat draaien ruikt de garage daarna in meerdere mate aan hoe ik "een beetje stink naar Kadett", uitlaatgassen volgens mij.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 10 November 2019, 08:41:44 »

Behalve de uitlaatspruitstuk  controleer eens de rubber tussen de carburateur en inlaatspruitstuk.

Ik had zelf ook lang last van benzinelucht in de auto, deze is verholpen na het vervangen van de ring
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 10 November 2019, 12:57:43 »

Uitlaatspruitstuk heb ik gevlakt, pakking vernieuwd , verbinding  carb./spruitstuk is dicht dacht ik en de uitlaat ook volgens de APK.
De geur is uitlaat, geen benzine lijkt mij .
Of hij het van achteren naar binnen trekt??
Ik kan het nog niet vinden, gelukkig valt de overlast mee Knipoog
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines