ockdet
|
|
« Gepost op: 04 Juni 2018, 15:46:17 » |
|
zou graag weten hoe het voorste asje er uit gehaald kan worden
heb de borg moer er al voor weg gehad . heb het asje al een tik gegeven . maar kam niet
iemnd idee ??
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
roestkadett
Gast
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 04 Juni 2018, 17:42:50 » |
|
blijf hier vanaf. is precisie werk met micrometers.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
kinuyakkii
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juni 2018, 19:19:19 » |
|
op dit asje zit een soort "voorspanning" en denk nu je de moer eraf hebt en er een tik met de hamer erop hebt gegeven dat je een nieuwe afstelling nodig hebt gr Paul
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Oly
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 05 Juni 2018, 08:30:03 » |
|
Klopt, minimaal moet nu de spanbus vervangen worden en de voorspanning opnieuw afgesteld. Soms gaat de meenemer zo van de pignonas af maar vaak is er een trekker nodig. De meenemer is het 'tandwiel' dat op het uiteinde van het asje zit waar de cardanas omheen schuift.
|
|
|
Gelogd
|
Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980) Corsa A VAN 1.4SI Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie) Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 05 Juni 2018, 22:02:34 » |
|
mmmmm tja heb het hele zooitje al uit elkaar
en er af blijven kon niet helaas . as laten stralen alles dicht gemaakt voor tijd stalen platen er voor gemaakt en ontluchting dicht gemaakt
maar toch is er zand in gekomen dus het moest wel
wat wordt er gemeten dan
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Oly
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Juni 2018, 17:31:58 » |
|
Als je de lagers er niet af hebt gehad (van diff en pignonas) en alles weer op dezelfde manier monteert kun je volstaan met het afstellen van de voorspanning van de pignonaslagers. Je bent als je het goed wil doen wel een nieuwe spanbus nodig. De voorspanning wordt afgesteld met de grote moer van de pignonas door deze aan te draaien. Elke keer een klein stukje tot de pignonas zo zwaar draait als voorgeschreven. Dit kun je meten met een speciale meter maar ook met een gewicht op een dwarsarmpje. Ed China heeft dat een keer mooi laten zien in 'Wheeler dealers' bij een Ford Escort Mk1. Eventueel op gevoel als je direct kunt vergelijken met een andere as maar dat is natuurlijk minder precies. (Blad 4-45 van de fabrieksdocumentatie)
|
|
|
Gelogd
|
Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980) Corsa A VAN 1.4SI Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie) Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
|
|
|
Gert
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Juni 2018, 17:57:58 » |
|
die kracht uit meten met een arm+gewicht is goed te doen. Ooit stelde ik bij m'n BMW R50 iets?? (tuimelaars??) aan de koppen af met een ringsleutel (=arm, kun je opmeten) en een veerunster (massa in kg.) massa x arm=kracht in kgm. (killogrammeter) Dit x10 (ja, ik weet, 9,8....enz) geeft het moment in Newtonmeter
|
|
|
Gelogd
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
Oly
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 06 Juni 2018, 18:59:53 » |
|
precies Gert, 5 kgcm is dan een gewicht van 500 gram op een armpje van 10cm. De as moet met 5kgcm (gebruikte lagers) net gaan draaien. In de praktijk zo instellen dat de as draait als je het gewicht ook maar net aanraakt. 5 kgcm = 50Ncm = 0.5 Nm. Je kunt ook een momentschroevendraaier gebruiken.
|
|
|
Gelogd
|
Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980) Corsa A VAN 1.4SI Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie) Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 06 Juni 2018, 23:34:57 » |
|
anders toch maar even naar achteras reviesie toe gaan
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Juni 2018, 10:21:00 » |
|
Is hier iemand die mij zou kunnen helpen met het in elkaar zetten . De kosten bij achteras Reviesie inclusief nieuwe lagers . Zijn mij veel te hoog dit is niet meer leuk voor de hobby . Kost ff 950 Euro
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
roestkadett
Gast
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Juni 2018, 12:53:11 » |
|
heb je nu wat je hebben wilde?
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
19Willem71
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 07 Juni 2018, 18:42:38 » |
|
Daar koop je bijna een hele Kadett voor . Groet, Willem.
|
|
|
Gelogd
|
De groene dame is de 43-95-XX
Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 07 Juni 2018, 21:55:15 » |
|
heb al ff op youtube rond gekeken maar eens ff zien en proberen
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Oly
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 07 Juni 2018, 22:16:14 » |
|
Als het nou niet lukt wil ik volgende week wel een keer op een avond langskomen. Stuur me dan even een berichtje.
|
|
|
Gelogd
|
Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980) Corsa A VAN 1.4SI Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie) Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 09 Juni 2018, 15:46:16 » |
|
oly nog bedankt voor het telefoontje . heb het toch nog ff gecontroleerd voor hij er onder ging
heb nu de as eronder gelijk ook de nieuwe stablisator eronder gemaakt die ik ooit een van peter uit groningen heb gekocht ook voor zit er nu op kwa wegligging is het nu een stuk beter en kwa toeren met deze as ook met een 1200s
binnenkort nog ff naar olaf voor een teller die had het over een w625 heb nu een 666
of wat denken jullie wat er in hoordt
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|