Holland Kadett B Club Forum
20 November 2018, 14:34:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Het bestuur wenst alle kadett rijders alvast een fijne herfst en winter toe.
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: aanhaalmoment klepdeksel  (gelezen 1262 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mdevette
Full Member
***
Berichten: 157


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Gepost op: 23 Juli 2018, 12:39:14 »

Wie iemand met welk aanhaalmoment de klepdeksel vast te zetten? Het staat niet in het aanhaalmomenten topic hier.
Ook kan ik het niet in mijn doc's vinden. Ook de distributie tandwiel behuizing boutjes aanhaalmomenten zijn niet te vinden.

Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2264



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Juli 2018, 12:45:36 »

klopt, niet te vast dus; vast=vast, hoeft alleen maar te dichten
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 558


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Juli 2018, 17:23:01 »

3.6 = 2.8 nm
6.9 = 8.4 nm
8.8 = 10.1 nm
10.9 = 14 nm
12.8 - 17.4 nm

je kan zelf ook ff de app  mechtap downloden
ik gebruik hem regelmatig
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2264



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Juli 2018, 18:24:45 »

Het gaat er niet om welk aanhaalmoment de bouten kunnen hebben, maar de deksels.
Het kleppendeksel is van dunne plaat geperst en bij te strak aanhalen trek je hem helemaal krom.
De meeste kleppendeksel zijn dan ook verbogen en golvend en dichten daardoor slecht af.

Verder kan ik die verhouding boutmaat/treksterkte niet helemaal volgen omdat veel aanhaalmomenten (veel) hoger liggen
dan de genoemde 17,4Nm bij staal met treksterkte 12.8.
Bijv. cilinderkopbouten , ik dacht M8, treksterkte 12,8 ; aanhaalmoment 45Nm
De al eerder genoemde bouten van het inlaat-en uitlaatspruitstuk op de cilinderkop.
Volgens mij zijn dat 8.8 bouten, aanhaalmomenten 45Nm volgens het werkplaatshandboek
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 597


Joyride 3


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Juli 2018, 21:33:04 »

Ik heb die van mij op gevoel vast gezet. Geen lekkage, dus strak genoeg  Grijns.

Groet, Willem.
Gelogd

daddyphilipsen
Full Member
***
Berichten: 108


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Juli 2018, 21:37:56 »

Zo dusdanig vast draaien dat de kurken pakking niet/nauwelijks vervormt.
En dat is dus niet zo vast.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2264



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Juli 2018, 21:45:22 »

en van tevoren zorgen dat de rand waarin de kurken pakking valt mooi vlak is; eventueel met een hardhouten blokje de hele rand eerst mooi na kloppen.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Full Member
***
Berichten: 157


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Juli 2018, 21:54:49 »

Bedankt voor de info. Voor de zekerheid toch maar even vloeibare pakking gehaald. Ik kreeg het deksel op een a4 dikte na niet helemaal vlak geklopt. Morgen even proefdraaien of het droog blijft. Al begrijp ik gert en ocktet niet helemaal over de aanhaal momenten. ...
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2264



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Juli 2018, 09:00:35 »

Al begrijp ik gert en ocktet niet helemaal over de aanhaal momenten. ...

Bouten en moeren kunnen zijn gemaakt van staalsoorten van verschillende sterktes (3.6-6.9-8.8-10.9-12.8 )
8.8 zie je op veel bouten staan  die redelijk strak aangedraaid moeten worden, uitlaat-en inlaatspruitstuk, motorsteunen enz.
12.8 voor bijv. cilinderkopbouten; deze bouten moeten strak aangedraaid worden en het staal moet een hoge treksterkte hebben.
(daarom ook het liefst de originele bouten op de juiste plek gebruiken, geen bouwmarktspul of willekeurig RVS gebruiken)

Nu zie ik bijv. in sommige overzichten staan staal 12.8 = aanhaalmoment 17.4 Nm terwijl de kopbouten aangehaald moeten worden met 45 Nm.
En het aanzuig-en uitlaatspruitstuk aan de cilinderkop  (8.8 bouten) hebben een aanhaalmoment van 45 Nm volgens het werkplaatshandboek.
En 20 Nm voor de uitlaatbocht aan het uitlaatspruitstuk terwijl ik ook lees 8.8=10.1 Nm.

De link hier tussen is me niet helemaal duidelijk, maar ik houd in ieder geval de waarden aan die door OPEL zijn aangegeven, dat lijkt mij het veiligst

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Full Member
***
Berichten: 157


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Juli 2018, 22:25:09 »

Oh bedoel je het zo, alleen de aanhaal momenten van de bout opzich. Ik denk dat het maximale aanhaalmoment van de bout alleen de deksel verpletterd. Ik zou graag het aanhaalmoment van het samenstel beide willen weten, ondanks dat de bout meer kan hebben. Voor het distributie ketting kapje had ik 5 nm gevonden. Ws ook zoiets voor  de vergelijkbare qua constructie het kleppendeksel.
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 597


Joyride 3


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Juli 2018, 22:35:28 »

Dat zal dan ook voor de kleppendeksel passen. Zitten met dezelfde diameter en constructie (kurken pakking) gemonteerd.

Groet, Willem.
Gelogd

ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 558


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Juli 2018, 06:48:12 »

gewoon boutje proberen op lichtste stand  ben je daar tevreden over doe je ze alemaal zo 
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines