Al begrijp ik gert en ocktet niet helemaal over de aanhaal momenten. ...
Bouten en moeren kunnen zijn gemaakt van staalsoorten van verschillende sterktes (3.6-6.9-8.8-10.9-12.8 )
8.8 zie je op veel bouten staan die redelijk strak aangedraaid moeten worden, uitlaat-en inlaatspruitstuk, motorsteunen enz.
12.8 voor bijv. cilinderkopbouten; deze bouten moeten strak aangedraaid worden en het staal moet een hoge treksterkte hebben.
(daarom ook het liefst de originele bouten op de juiste plek gebruiken, geen bouwmarktspul of willekeurig RVS gebruiken)
Nu zie ik bijv. in sommige overzichten staan staal 12.8 = aanhaalmoment 17.4 Nm terwijl de kopbouten aangehaald moeten worden met 45 Nm.
En het aanzuig-en uitlaatspruitstuk aan de cilinderkop (8.8 bouten) hebben een aanhaalmoment van 45 Nm volgens het werkplaatshandboek.
En 20 Nm voor de uitlaatbocht aan het uitlaatspruitstuk terwijl ik ook lees 8.8=10.1 Nm.
De link hier tussen is me niet helemaal duidelijk, maar ik houd in ieder geval de waarden aan die door OPEL zijn aangegeven, dat lijkt mij het veiligst