Holland Kadett B Club Forum
28 Maart 2024, 09:55:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bout maten  (gelezen 8496 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 25 Juli 2018, 08:54:11 »

Even een technisch vraagje.
Een bout M8x28 heeft een DRAADlengte van 28 mm. neem ik aan?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 25 Juli 2018, 09:20:59 »

Ja, M8x28 is een bout met een buitendiameter van 8 mm met metrische schroefdraad en een lengte van 28 mm. De sleutelmaat is doorgaans 13 mm voor een zeskantbout en 6 mm voor een inbusbout.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 25 Juli 2018, 09:41:02 »

Dank je, duidelijk, 28 staat dus voor de draadlengte
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 25 Juli 2018, 13:08:43 »

in dit geval gaat het om de steellengte van de bout en dat kan wat anders zijn dan de draadlengte. Bij een tapbout is de draadlengte gelijk aan de steellengte.
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juli 2018, 13:26:27 »

 Knipoog klopt.
Ik vroeg dit, omdat bij het monteren van de uitlaat aan het spruitstuk en het spruitstuk aan de kop gesproken/geschreven wordt over bouten M8x28 , met zeskant aan de uitlaatzijde en officieel veeltand aan de kopzijde.
Deze maat heb ik echter niet liggen, en dat verbaasde mij (20 mm. - 22 mm - 25 mm steel/draadlengte) + dat aan de uitlaatzijde de twee middelste bevestigingsgaten blind zijn en daarvoor naar mijn gevoel 28 mm. wel erg lang is. Als de temp. in de garage weer onder de 30 is zal ik dat na gaan.

Aanvulling/correctie
In het onderdelenboek worden de 1.1S en 1.1SR apart genoemd i.v.m. hun dubbele voorpijp en de bouten voorpijp-spruitstuk zijn M8x25, dus toch wel iets korter.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 25 Juli 2018, 16:33:02 »

Wordt er gesproken over een minimale lengte? In de regel zit de bout 1,5 d in een gat geschroefd. Dus bij een M8 bout is dat 12 mm. In de ISO 4017 staan de standaard lengtes van zeskantbouten.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Juli 2018, 16:57:51 »

Nee, maar ik ga er van uit dat de boutmaten die GM noemt/toepast voor die positie optimaal zijn. Te lang lijkt mij voor de grip gunstiger dan te kort, maar bij blinde gaten ga ik wel eerst na of de diepte overeenkomt met de steellengte, bij open gaten heeft te lang geen zin, want het deel dat er uit steekt doet toch niets anders dan eventueel in de weg zitten.
Originele bouten op de juiste plek hebben wat dat betreft mijn voorkeur.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Juli 2018, 19:35:36 »

Wellicht zijn de originele draadeinden die opel gebruikt bij de OHC motoren voor het vastzetten van de spruitstukken ook een mogelijkheid. Deze worden gebruikt i.c.m. verkoperde moeren. Zijn simpel bij een dealer te halen.

https://qedmotorsport.co.uk/product-images/vauxhall/c20xe/cylinder-head-components/head-to-exhaust-manifold-stud.jpg
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Juli 2018, 20:30:20 »

Dank voor de tip, maar ondertussen heb ik twee sets van de juiste lengte bijeen gezocht.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 25 Juli 2018, 20:51:26 »

Origineel is het beste.

Succes.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines