Holland Kadett B Club Forum
21 Februari 2019, 21:15:45 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Het clubblad 2019 is klaar en zal binnenkort bij alle leden in de brievenbus vallen!
Zet alvast in je agenda:
19 mei 2019: Voorjaarsmeeting HKBC
5-6-7 Juli 2019: Kampeerweekend HKBC

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Speling differentieel  (gelezen 1552 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 11 Januari 2019, 23:46:10 »

Een aantal maanden geleden ontstond er een geluid bij het loslaten van het gas tijdens het rijden. Daar heb ik toen niet veel mee gedaan maar ondertussen komt het geluid veel vaker voor en gaat het gepaard met schokken. nu ben ik er achter gekomen dat ik de aandrijfas een stukje vrij heen en weer kan draaien waarbij het geluid uit het differentieel of de tussenas behuizing komt. betekent dit dat het differentieel aan vervanging toe is of kan de speling nog ergens anders vandaan komen ?
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 12 Januari 2019, 07:20:20 »

Klinkt het als een "klonk"? Meestal is dit het kruisje wat versleten is. Die cuplagertjes zijn goed te vervangen, ik weet zo even snel niet waar je die nog kan krijgen. Misschien dat iemand anders dit weet?

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 12 Januari 2019, 15:09:21 »

Het klinkt inderdaad wel als een klonk maar er zit geen speling in de kruiskoppeling
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 12 Januari 2019, 19:04:40 »

En als je kadett geparkeerd staat in de versnelling en je duwt je kadett heen en weer. Kun je dan ook het klonk geluid reproduceren? Misschien dat je dan nog beter kunt lokaliseren waar het vandaan komt.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Januari 2019, 16:09:05 »

Ik heb nu de achteras in de lucht staan op assteunen hij staat in zijn vrij op de handrem, als ik aan de aandrijfas wiebel komt het geluid uit het differentieel of de behuizing van de tussenas.
Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Januari 2019, 16:26:27 »

Ik heb even een video gemaakt om de speling te laten zien: https://youtu.be/13UFh6-YMC4
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 21 Januari 2019, 20:20:47 »

Klinkt wel als iets waar je - als je de kadett zo mooi in de lucht kan zetten - beter even 't differentiëel voor opendraait. Pakkingen heb ik in 't verleden nog wel bij Opel Classic Parts besteld, maar met vloeibare pakking kom je ook een eind als je alles maar goed ontvet. Je diff lust eenmaal weer dicht een kleine hoeveelheid 80w90. Doe overigens nooit het carter van een automaat met vloeibare pakking ivm verstoppen van kanaaltjes. Als je wel een pakking hebt zou ik een kleine hoeveelheid vloeibare pakking op de boutjes doen, dan kan de olie daar niet langszweten.

Kan weinig opmaken uit je filmpje, anders dan dat die speling daar in die mate niet thuishoort. Je zou ook nog kunnen beginnen met het staartstuk losnemen, maar dan moet even goed opletten dat je de as goed ondersteunt, aangezien deze naar voren wil kantelen als je 't staartstuk eraf haalt.
Succes!
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 21 Januari 2019, 23:39:28 »

kan ook speling op de as zitten die van het staartstuk naar de as gaat  ..

geluid klinkt ook wel naar geen olie op dif 

olie peil wel goed ??

dif vervangen of opnieuw afstellen  dan moet je van goede huizen komen om het zelf te doen 

je kan het ook uitbesteden  bij achteras reviesie  . maar dan ben je een 1000 euro lichter 

sucses
Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 02 Februari 2019, 12:40:44 »

Ik heb net eerst even het oliepeil in het differentieel gecontroleerd en dat was gewoon goed, de olie zelf zag er ook nog helemaal helder uit. Ik zie er inderdaad wel tegen op om het differentieel uit elkaar te halen want als ik zo in de vraagbaak kijk is dat best een ingewikkelde procedure. 

Groet Rob
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 03 Februari 2019, 03:50:15 »

er is een boekje van waar alles in staat hoe het moet
lagers zijn duur   . en dan nog goed afstellen  . als je je zelf vertrouwd kan je het doen
maar lees goed 
goedkoper kan je ander asje zoeken

heb nog 2 4.11 assen liggen   

iemand nog belang bij
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 03 Februari 2019, 10:12:45 »

Hey Rob, de speling op de as die jij laat zien is heel normaal en dus niets om zorgen over te maken, jij kan de as wel vrij gemakkelijk heen en weer draaien, dit komt door dat de olie te dun is geworden, bij dikkere olie gaat dit iets zwaarder en word de harde kloenk gedempt  Knipoog
Persoonlijk zou ik het niet in het diff gaan zoeken maar in de ophang van de as.
De as hangt in 3 rubber lagers en 1 kogellager, als 1 van deze rubber lagers stuk is word de as als het ware bij het optrekken omhoog geduwd en geeft een kloenk geluid.
Als het kogellager stuk is hoor je een hard gezoem.
Het kan ook zijn dat het kruisje stuk is, het komt veel voor dat het vet wat in de lagerbussen van het kruisje zit hard word en het kruisje stuk gaat, dit geeft ook een kloenkerig ratel geluid.
Kijk voor alle zekerheid het ophang rubber van de versnelling bak na, voel met je vingers of het rubber zacht en papperig is geworden, door lekkende olie lost het rubber op en word zacht en papperig, als dit zo is vervangen, dit geeft bij optrekken ook een vreemd rammelend geluid en de versnelling pook gaat trillen.
Het controleren van deze lagers en ophang is vrij eenvoudig en zo nodig eenvoudig te vernieuwen.
Hier een linkje hoe je het kruisje kan nakijken:   http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,11000.msg28707.html#msg28707

Hier nog een foto van de ophang rubbers bij elkaar zitten:

Hier een foto van het versnellingbak rubber wat je na moet kijken:

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 03 Februari 2019, 10:39:25 »

Zie ik het nou goed op het filmpje, heb jij er een staartstuk van een C-kadett op zitten, zo ja, is de achteras dan ook van C-kadett ??

Rob
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 03 Februari 2019, 14:12:21 »

Hallo erg bedankt voor de reacties. Het versnellingsbak rubber is inderdaad een papje geworden, en al beweeg ik die op en neer hoor ik inderdaad het geluid. Ik heb geen idee of er een c kadett achteras onder ligt en ik weet ook niet wat de verschillen zijn. Maar ik zou het natuurlijk wel graag willen weten daarom heb ik nog 2 foto's van de achteras bijgevoegd misschien dat jullie hem kunnen identificeren.

Groet Rob
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 03 Februari 2019, 14:53:11 »

Het staartstuk is normaal bij kadett-b een ronde gladde ijzeren pijp, bij jou is deze geribbeld en van aluminium, dit is dus van c-kadett, de achteras kan ik zo niet zien of deze van c-kadett is, meestal zie je dit omdat er aan gelast is.
In principe maakt het helemaal niet uit wat voor as er onder zit.
Ben blij dat je gevonden hebt dat de ophang van de versnellingsbak papperig is geworden, hopelijk is het probleem dan opgelost.

19Willem71
Hero Member

Joyride 3

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 03 Februari 2019, 16:11:25 »

Geen idee waar je woont, maar als je in de buurt van Tilburg / den Bosch woont, mag je er een van mij lenen om te kijken, of het met een andere versnellingsbak rubber beter wordt.

Hir kun je een nieuwe kopen https://www.o-t-r.de/shop/kadett-b/getriebe-_kadett-b/getriebelager-kadett-b-11-12/.

Groet, Willem.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: