Holland Kadett B Club Forum
25 Mei 2019, 19:10:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Zondag 19 mei 2019: Voorjaarsmeeting HKBC in Amerfoort
5-6-7 Juli 2019: Kampeerweekend HKBC in Dronten
Zaterdag 6 Juli 2019: Algemene ledenvergadering in Dronten
Zie het forum voor meer info.

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Relais koplampen.  (gelezen 2599 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 06 Maart 2019, 17:02:18 »

Het schema + de toelichting zijn duidelijk en omdat het een relais is dat was bestemd voor de luxere Fords, zou het ook schakeltechnisch moeten kloppen.
Ik ben benieuwd Rollende ogen maar voor de zekerheid test ik hem met een losse accu buiten de auto  Lachen

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 07 Maart 2019, 12:22:09 »

Het relais werkt prima (klik-klak, klik-klak) alleen iets vergeten te toetsen.
Bij het inschakelen van het grootlicht (zoals het standaard is) vervalt via de stuurschakelaar de spanning op de gele kabel (dimlicht gaat uit).
Bij het testen van het relais heb ik alles aangesloten, toen spanning gezet op het dimlichtrelais (dimlicht gaat branden), daarna spanning gezet op het grootlichtrelais (dimlicht gaat uit, grootlicht gaat aan).
In de auto gemonteerd zal bij het inschakelen van het grootlicht de aanstuurspanning van het dimlicht wegvallen (vergelijkbaar met het losnemen van de dimlichtrelaisaansluiting)(mooi scrable-woord). Of het relais dat leuk vindt??  (nog eventjes alles aansluiten en uitproberen)
Blijkt geen probleem, het wegvallen van de stuurspanning op het dimlichtrelais heeft geen invloed op het grootlichtrelais

En of de signaalfunctie nog werkt (dim+grootlicht samen)? Verbaasd Want als het grootlichtrelais  spanning krijgt van de signaalschakelaar aan het stuur, schakelt het dimlichtrelais zich uit.
Dan zou bij het signaal geven grootlicht aan gaan terwijl het dimlicht dan even uit gaat. (is wel zeker zo)

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 08 Maart 2019, 12:35:39 »

Die signaalfunctie is altijd een soort van waardeloos geweest bij mijn weten:
als je de pook naar je toe trekt voordat je groot licht werkelijk inschakelt, is er een kort punt dat dim- en grootlicht ingeschakeld zijn. Maar je moet wel behoorlijk fingerspitzengefühl hebben om dat voor elkaar te krijgen. Ik had liever een aantrek- en afduw-mechanisme gehad zoals met latere opeltjes: naar je toe is signaal, van je af is overschakelen naar groot licht.

Mooi dat het gelukt is! Lachebek
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 08 Maart 2019, 12:53:36 »

Nu netjes bekabelen, 12V , aarde en 2x aansturing kunnen heel kort blijven en dan een boompje van 2x geel en 2x wit langs de bestaande boom naar voren, verpakt in krimpbuis.

montageplek

Het relais is van 1966, dus zeer "Zeitgemäß".

en toen was er (meer) licht  Cool

Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
  Print  

Ga naar: