Vaak zijn dit de 1e tekenen van vast gaan zittende remzuigertjes in de wielremcilinders. Zeker gezien het feit dat je schrijft dat er al remvloeistof zichtbaar is bij 1 zuigertje.
Zijn de oplopende remvoeringen wel afgeschuind zodat ze niet gelijk happen maar rustig aangrijpen?
En hoe stel je de remmen?
Trommelremmen kunnen perfect recht remmen mits alles echt goed gangbaar is enjuist afgestelden vakkundig gemonteerd.
Dat er nu een klein beetje remvloeistof verzameld achter het stofkapje van de wielremcilinder is voor mij ook een aanleiding om (in iedergeval) deze cilinder te vervangen. Zoals je aangeeft is dit al een 1e teken dat deze zijn beste tijd heeft gehad. Echter lijkt mij dit niet de oorzaak van een rem onbalans.
Ik heb het kadettje in mijn studietijd als dagelijkse auto gebruikt en er meer als een ton mee gereden.
Bij de restauratie 2011/2012 is alles vernieuw en sindsdien is nog geen 10.000km mee gereden. Dat de trommelremmen perfect kunnen werken, daar was ikzelf ook blij verrast over.
Deze eerste 10.000km ook geen enkel remprobleem gehad, tot vorig jaar toen deze rare onbalans opkwam.
De afschuining van de oplopende remvoeringen.... daar heb je wellicht wel puntje. Daar heb ik niet expliciet naar gekeken.
De remvoering zijn in die 10.000km nog nauwelijks zichtbaar afgesleten, dus ook de afgeschuinde randjes zijn nog niet op.
Maar daar ga ik nog eens naar kijken.
Afstellen doe ikzelf als volgt:
Eerst rondom alle cilinders remvloeistof aftappen/spoelen en ontluchten.
dan per wiel;
Eerst de aflopende remschoen (achterste) stellen.
Geef het vrijlopend wiel een zwieper en stel de rem zo dat deze net wel/niet raakt. Stelschroef clock wise draaien, zodat het stelnokje de remschoen zo dicht mogelijk bij de remcilinder raakt.
Doe dit nogmaals voor de oplopende remschoen (voorste). Stelschroef counter clock wise zodat het stelnokje de remschoen zo dicht mogelijk bij de remcilinder raakt
Normaliter stel je op deze wijze alle remmen en is de rembalans over het algemeen redelijk goed verdeeld.
Mocht dan bij het testrijden toch een beetje onbalans zijn, dan stel ik het wiel met de grootste remkracht een fractie losser....