Holland Kadett B Club Forum
18 April 2024, 19:07:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rem onbalans  (gelezen 12105 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 23 Februari 2019, 20:07:40 »

Lieden....
Mijn kadettje heeft al lange tijd last van een onverklaarbare onbalans met remmen.
Bij de 1e keer op de rem trappen trek de auto sterk naar rechts. Bij remmen kort daarna trekt de auto juist weer naar links.
Na weer een stukje rijden en dan weer remmen trek de auto weer hard naar rechts.

Vorig jaar alles nagekeken. Remmen schoon gemaakt, voeringen op geschuurd en alles opnieuw afgesteld. Werd iets beter maar het was niet weg.

Vandaag nogmaals de voortrommels nagekeken.
Remvloeistof gespoeld (was licht verkleurd, maar verder schoon) en ontlucht. De vloeistof stroomde soepel, geen tekenen van verstopping.
Cilinders en het terugveren naar rustpositie getest.
Weer alles afgesteld...
Maar nog steeds dezelfde onbalans met remmen.

Hier iemand misschien suggesties?

Anders gaan aan de voorzijde alle cilinders, veren, slangen en remschoenen eraf om voor nieuw vervangen te worden.
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Februari 2019, 08:17:24 »

Ik heb het zelfde probleem, bij zitten er nieuwe leidingen, slangen en zuigers op, denk dat het komt omdat de remvoering te heet zijn geweest en zijn verglaast, als ik deze opschuur is het probleem even weg, maar komt na een tijdje weer terug.
Heb nu nieuwe trommels en remschoenen gekocht, moet ze alleen nog tijd vinden om ze er op te zetten, het probleem zal dan wel opgelost zijn.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Februari 2019, 16:58:19 »

Bij mij hetzelfde. Als ik wegrijdt trekt ze bij de eerste twee drie keer naar rechts. Verder in de rit, heeft ze er geen last meer van.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Februari 2019, 17:38:02 »

Hmm er zijn dus meer die er last van hebben...
Ik vind het toch raar. Voor de restauratie heb ik 6 jaar dagelijks in de kadett gereden en eigenlijk nooit zoiets gehad.
Na de restauratie wetkte de remmen nog steeds als een zonnetje... tot vorig jaar.
Voor de apk vorig jaar werd er door een monteur als even op gehint dat de kadett af en toe raar uitweek bij het remmen. Aangezien alles in nieuwstaat is deden ze er niet moeilijk over. Ik dacht zelf even de remmen schoonmaken en opnieuw afstellen moet genoeg zijn... helaas.

Het zou in de remvoering kunnen zitten, deze verglazen na verloop van tijd. Maar daar heb ik nog nooit een onbalans door gehad.

Verstopte remslang acht ik onwaarschijnlijk. Alles is er in 2011 nieuw opgegaan en bij het spoelen van de remvloeistof zie ik geen rare vertroebeling of onregelmatige flow bij het aftappen van de remolie.

Wel zag ik dat bij de rechter wielcilinder wat remvloeistof achter de rubber stofkapjes zit. Verder is alles droog. Dit neigt naar een beginnende lekkage.
Echter lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak van de onbalans is.... (maar ik kan t ook mis hebben).

Ff sparen en dan maar eens een diepte investering plaatsen...
Ik kan met de kadett rijden, omdat ik erop bedacht ben hoe die reageert. Als een ander er in zou rijden wordt het wel spannend... haha...
Toch wil hier wel vanaf.

Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
veldhuizen
Jr. Member
**
Berichten: 94



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Februari 2019, 17:56:37 »

Ik heb er ook vaak last van gehad, heb vorig jaar alles er afgehaald en er schijven op gezet. Misschien is dit niet de oplossing die je zoekt maar ik vind het echt veel fijner rijden. Op de Duitse marktplaats staan regelmatig fusees te koop voor niet te veel geld.
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 25 Februari 2019, 19:57:41 »

Het is heel normaal dat remschoenen in remtrommels warm worden en na verloop gaan verglazen, het nadeel is dat verglaasde remvoering glad is, met als resultaat naar links en rechts trekken van de remmen.
Helaas werkt opschuren van de verglaasde remvoering maar heel even, een paar keer remmen en ze zijn weer spekglad.
Dus beste een nieuwe remschoen set plaatsen  Grijns
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Februari 2019, 21:53:21 »

Klaarblijkelijk... ik kan ook geen andere verklaring verzinnen.
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
daddyphilipsen
Full Member
***
Berichten: 122


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 28 Februari 2019, 00:31:50 »

Vaak zijn dit de 1e tekenen van vast gaan zittende remzuigertjes in de wielremcilinders. Zeker gezien het feit dat je schrijft dat er al remvloeistof zichtbaar is bij 1 zuigertje.
Zijn de oplopende remvoeringen wel afgeschuind zodat ze niet gelijk happen maar rustig aangrijpen?
En hoe stel je de remmen?
Trommelremmen kunnen perfect recht remmen mits alles echt goed gangbaar is enjuist afgestelden vakkundig gemonteerd.
Gelogd
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 28 Februari 2019, 08:56:38 »

Vaak zijn dit de 1e tekenen van vast gaan zittende remzuigertjes in de wielremcilinders. Zeker gezien het feit dat je schrijft dat er al remvloeistof zichtbaar is bij 1 zuigertje.
Zijn de oplopende remvoeringen wel afgeschuind zodat ze niet gelijk happen maar rustig aangrijpen?
En hoe stel je de remmen?
Trommelremmen kunnen perfect recht remmen mits alles echt goed gangbaar is enjuist afgestelden vakkundig gemonteerd.

Dat er nu een klein beetje remvloeistof verzameld achter het stofkapje van de wielremcilinder is voor mij ook een aanleiding om (in iedergeval) deze cilinder te vervangen. Zoals je aangeeft is dit al een 1e teken dat deze zijn beste tijd heeft gehad. Echter lijkt mij dit niet de oorzaak van een rem onbalans.

Ik heb het kadettje in mijn studietijd als dagelijkse auto gebruikt en er meer als een ton mee gereden.
Bij de restauratie 2011/2012 is alles vernieuw en sindsdien is nog geen 10.000km mee gereden. Dat de trommelremmen perfect kunnen werken, daar was ikzelf ook blij verrast over.
Deze eerste 10.000km ook geen enkel remprobleem gehad, tot vorig jaar toen deze rare onbalans opkwam.

De afschuining van de oplopende remvoeringen.... daar heb je wellicht wel puntje. Daar heb ik niet expliciet naar gekeken.
De remvoering zijn in die 10.000km nog nauwelijks zichtbaar afgesleten, dus ook de afgeschuinde randjes zijn nog niet op.
Maar daar ga ik nog eens naar kijken.

Afstellen doe ikzelf als volgt:
Eerst rondom alle cilinders remvloeistof aftappen/spoelen en ontluchten.
dan per wiel;
Eerst de aflopende remschoen (achterste) stellen.
Geef het vrijlopend wiel een zwieper en stel de rem zo dat deze net wel/niet raakt. Stelschroef clock wise draaien, zodat het stelnokje de remschoen zo dicht mogelijk bij de remcilinder raakt.
Doe dit nogmaals voor de oplopende remschoen (voorste). Stelschroef counter clock wise zodat het stelnokje de remschoen zo dicht mogelijk bij de remcilinder raakt
 
Normaliter stel je op deze wijze alle remmen en is de rembalans over het algemeen redelijk goed verdeeld.
Mocht dan bij het testrijden toch een beetje onbalans zijn, dan stel ik het wiel met de grootste remkracht een fractie losser....


 

 
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 597



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 28 Februari 2019, 09:46:59 »

Ik heb nog wel schijven set
Gelogd
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Februari 2019, 11:48:01 »

Ik heb nog wel schijven set

tnx,
maar het is niet mijn intentie om de zaak om te bouwen.
Ik ga alle trommelrem delen vernieuwen. 
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Februari 2019, 11:52:56 »

Zou bij verglazing van de remschoenen het scheeftrekken niet bij elke rembeweging optreden? Het probleem komt bij mij af en toe voor. De afgelopen weken trouwens geen last van gehad.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 08 Maart 2019, 12:22:45 »

De rand van de remschoen zou nog wat kunnen geven, aangezien remschoenen door de beweging van de trommel tegen het remvlak getrokken worden (en voilà, je hebt een zelfbekrachtigend systeem). Wat nog niet echt verklaart waarom het per kant zo gaat. Zijn alle bevestigingsveertjes goed?

Check met betrekking tot je remslangen ook even of de remvloeistof terug kan, aangezien remslangen - hoe nieuw ook - heel soms van binnen beschadigd kunnen zijn. Ofwel de binnenkant is verdikt, ofwel de vloeistof kan bijvoorbeeld nog maar één kant op (laatst gehad met een swiftje, de klauw was gangbaar en de zuiger kwam naar buiten maar was met geen mogelijkheid meer in te duwen, tot 't ontluchtingsventiel open ging).
Nu zitten er naar ik me kan herinneren ook restdrukventielen op een hoofdremcilinder voor trommels. Misschien is het de moeite om die nog eens te bekijken?

Succes!
Gelogd
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 23 Maart 2019, 21:53:42 »

Zo vandaag even een dagje lekker kunnen knutselen.
De oorzaak ook gevonden.
Het bleek toch veroorzaakt te worden door de lekkende remcilinder.
Ik weet niet precies hoe, aangezien de trommel verder van binnen droog was. Maar 1 van de remschoenen was toch een soort van verzadigd met waarschijnlijk remolie.
Hierdoor grijpt hij sneller aan bij een 1e keer remmen. Wordt de boel dan heet en droog dan remt ie bij de 2e keer ineens niet meer zo hard.

Schoenen zijn nu weer nieuw.
Remcilinder ook.
Remslang gecontroleerd is nog helemaal prima.
Systeem gespoeld, ontlucht en afgesteld.
Dit moet ik nog een paar keer herhalen de komende kilometers.

Maar de onbalans is nu opgelost.

Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 26 Maart 2019, 12:08:48 »

Top dat je laat weten hoe het is afgelopen Lachebek Ik ben wel heel benieuwd hoe, zonder je trommel vet te maken, die remschoen is volgelopen.
Het schijnt - ik heb even bij collega's nagevraagd - dat wielremcilindertjes bijna altijd wel een beetje vettig raken omdat er remvloeistof langs het zuigertje zweet. Dat moet wel bij zweten blijven natuurlijk. Maar meestal als een cilinder echt lekt gaat er, gezien de grote druk waarmee je remt, ook wel serieus vloeistof lekken.

Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines