Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 14:15:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: lekspanning  (gelezen 7904 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 30 Maart 2019, 20:13:33 »

Vraagje aan de electroneuten onder ons.
Gisteren startte de auto niet na het vervangen van de knipperlichtbehuizingen.  Accu te leeg en toen leeg gestart.
Dus opgeladen en gisteravond en vandaag eens gemeten.
Volle accu gisteravond 12,7V (op contact, motor niet draaiend)  Vandaag accu 12,6V
Is dat een serieus verschil.??
Ik dacht aan lekspanning m.b.t. het nieuwe relais.
Gemeten. Niet op contact, alle stroomverbruikers uit (geen klokje en lampje onder de motorkap verwijderd)
Multimeter tussen minpool accu en losgenomen minkabel. Dan meet ik 61 micro A
Als ik de spanning/pluskabel van het groot-dimlichtrelais haal, verandert deze waarde niet.
Dus de lekspanning wordt daar niet veroorzaakt.
Is deze lekspanning (hoe klein dan ook) normaal?  En kan hierdoor de accuspanning in 1 dag zakken van 12.7 naar 12.6 V. (is dit verschil trouwens "fout"?) (en in langere tijd misschien verder , vandaar de zwakke start na langere tijd stilstand?)
Waar zou ik de oorzaak van die lekspanning moeten zoeken?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 31 Maart 2019, 09:59:50 »

Wat betreft stroom meten en verschillen ben ik een leek, weet er iets van, maar minimaal  Grijns. Het eerste wat in mij op kwam was hoe oud de accu is. Misschien dat een nieuwere accu minder last heeft van spanningsverlies. Of je kijkt wat de accu verliest in een nacht met de min pool ontkoppeld.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 31 Maart 2019, 11:27:39 »

De accu is nog niet oud, max. een paar jaar.
Wat mij vooral verbaast, is dat er lekspanning is.
Als alles "uit" is, contactsleutel in de broekzak, loopt er toch een (kleine) stroom gemeten tussen accu minpool en de losgekoppelde aardeband van de accu.
Is dat normaal?
Hoeveel is veel?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 31 Maart 2019, 21:26:19 »

Ik neem aan dat je milliampere bedoeld

De normale norm is dat een auto 0,5 milliampere lekstroom kan hebben per AH van de accu. dus bij 40 AH kan je 20 milliampere lek hebben zonder dat de accu snel leeg is. dus voor een kadett zou 20 milliampere ongeveer normaal zijn. je auto is dan na een maand nog te starten. je zit met 61mA dus aan de hoge kant.

een kadett in standaard uitvoering heeft echter geen lekstroom. er zit geen electronica in die actief blijft. dus enkel een moderne radio oid kan een lek veroorzaken.

accuspanning meten op contact heeft in ieder geval geen zin. enkel een accu in rust geeft een goede weergave.

je accu lijkt nog wel gewoon goed:
Citaat van: wikipedia
Na volledig opgeladen te zijn zakt de bronspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V. wikipedia
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
VV3SL3Y
Newbie
*
Berichten: 27


B Kadett '73 55-AM-30


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 31 Maart 2019, 21:41:57 »

Ik sluit me aan bij het verhaal van Jeroen

Als je rond de 61uA meet is dat vrijwel nihil vergeleken met je accucapaciteit die voor de meeste kadetts rond de 40AH zal liggen. Mocht het inderdaad 61mA zijn is het wat aan de hogere kant, maar dit mag in principe geen probleem zijn.

Afhankelijk van de staat van de accu kan het van de accu zelf komen.
Zo'n accu heeft intern altijd een verlies en naar mate dat een accu ouder wordt kan deze zijn lading minder goed behouden(wisselende buiten temperatuur heeft hier onder andere ook invloed op).
Zit er wel nog genoeg accuzuur in de accu? dit kan namelijk ook een oorzaak zijn voor de verminderde capaciteit.

Het zou niet op 0,1V aan mogen komen dat de auto niet meer start.

Het starten van je motor vergt veel stroom, dus wanneer de accu zijn capaciteit slecht behoud kan het wel zijn dat je rond de 12V meet, maar dat de accu de amperage niet kan leveren.
Wanneer je startmotor de motor niet rond krijgt terwijl de accu voor het starten 12+V meette zal de accu slecht zijn naar mijn idee.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 31 Maart 2019, 22:02:55 »

Ja, ik heb gemeten 61uA (micro dus toch)(op mA stand 0,06 mA)
Dat is dus verwaarloosbaar, dus geen noemenswaardige lekspanning.

Het is een "gesloten" accu; accuzuur meten of bijvullen kan volgens mij niet??

Vanmiddag met contact uit (geen sleutel in contact) was de accuspanning nog steeds 12.6V
Waarschijnlijk heb ik me dus om niets zorgen gemaakt; het inbrengen van iets nieuws (relais+H4 koplampen+nieuwe knipperlichtbehuizingen) maakte me toch wat onzeker, vooral toen de accu te leeg was.
Dank voor de reacties.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 12 Juni 2019, 22:27:06 »

Gert, even off topic; heb je de voorste knipperlichtbehuizingen vervangen?
En zo ja, met gebruikte exemplaren die in betere staat waren dan de oude of heb je oude voorraad gevonden?
Wil die van mij ook wel vervangen eigenlijk.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 13 Juni 2019, 10:38:30 »

Nieuwe behuizingen voor de Olympia-A. Origineel in de originele OPEL-verpakking.
Aan de behuizing zit de elektrische aansluiting + de rubberen afsluitkappen.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/opel-olympia-a-blinker-gehaeuse-neu-original-gm/1014559284-223-1791

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 13 Juni 2019, 11:41:26 »

Hoi,

Ik denk eerder dat het toeval is dat de auto niet starten na het vervangen van de knipperlicht behuizing. Zoals je zelf al zei had de auto langer stilgestaan, daar ligt w.s. de oorzaak.
Doordat een lood accu een interne weerstand heeft loopt hij als het ware op zichzelf leeg na langere tijd. Jouw gemeten lekstroom is echt super weinig daar ligt de oorzaak niet.
Een niet veel gebruikte accu wordt "lui" en vooral lange tijd in leegstand vindt een lood accu niet fijn. Check even als je auto start dat de spanning over de accu meer dan 13 en halve volt is, dan laadt hij genoeg bij.
Veranderingen in tienden in volts is niets om je zorgen over te maken. Ik zou wel een druppel lader aankoppelen bij langer stilstand en altijd je min pool afnemen. Twee ledig, de auto kan de accu niet ontladen en mocht er iets in de bedrading misgaan bij afwezigheid in de stilstand, gebeurt er tenminste ook niets. Het klinkt misschien raar om te te doen, maar laat je accu maar eens leeglopen op de ingeschakelde verlichting.
en daarna weer opladen. Dit zogenaamde "trainen" verlengt de levensduur en bruikbaarheid.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 13 Juni 2019, 12:29:29 »

Accuprobleem is opgelost, accu teveel gebruikt zonder motor.
starten+accuspanning weer helemaal normaal.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 13 Juni 2019, 13:21:00 »

Nieuwe behuizingen voor de Olympia-A. Origineel in de originele OPEL-verpakking.
Aan de behuizing zit de elektrische aansluiting + de rubberen afsluitkappen.
Geweldig!
En die zijn identiek aan de Kadett?
Mag ik vragen wat ze kostten?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 13 Juni 2019, 13:32:12 »

Nee, de Kadett-B knipperlichten zijn anders dan de Kadett Olympia-A.
Bij jou zitten ze als het ware "om de hoek", bij mij zitten ze onder de koplamp in de koplampring (als bij de C1-Kadett)
Ik heb voor de set incl. verzenden €100,00 betaald.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 13 Juni 2019, 13:39:41 »

Kadett-B uitvoeringen vind ik zo niet op E-bay   Beschaamd
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 14 Juli 2019, 18:00:58 »

splenditparts heeft ze als goede imitatie uitgegeven nieuwe knipperlicht units Knipoog

gr Paul
Gelogd
PaulBKadett
Full Member
***
Berichten: 142


Geniet van het Leven...


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 14 Juli 2019, 18:32:31 »

mijn bestelling hiervan staat al meer als 4 maanden op backorder omdat ze volgens splendid momenteel niet leverbaar zijn
Gelogd

Veel Kadett-Rijders hebben half Europa doorkruisd,
maar nog nooit hun gereedschap gezien...
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines